Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Nincs hátradőlés

Nincs hátradőlés

Gökhan Ayhan a szerző friss bejegyzései 2016. 08. 31.
A krízist a remény váltja fel
2019-08-15 11:40:26

Még pár napig látogatható az egyik legizgalmasabb holland művész tárlata Budapesten.  Gyűjteni szép

Szobafogság szabad levegőn
2019-02-01 14:31:48

Pékek alszanak a pad alatt, az őrbottyáni halastó mellett varrónők varrják az éjszaka páncélingjét, a

Megtalált otthonok
2019-01-22 16:13:33

Megjelent az  Elmúlásunk hamutartója című antológia a Menhely Alapítvány gondozásában. A kötet

Elég egy laptop, meg az alkotói figyelem
2018-02-28 16:39:55

A közelmúltban Bella István-díjban részesült Kürti László legújabb,  A csalásról c. kötete komoly

további bejegyzések a szerzőtől »

Sorra nyeri a világversenyeket, ugyanakkor soha nem elégedett magával, azt vallja, bármilyen borzasztóan egyszerű darab is eljátszható rosszul. Ökrös Attila interjú.

Tavaly a Paris Grand Prize Virtuosot nyerte meg, majd a New York-i American Protege versenyen végzett kitüntetett helyen, aminek köszönhetően meghívták a Carnegie Hallba, ráadásul idén áprilisban az athéni eMuse nemzetközi versenyen is első lett. Nem is gondolnánk, hogy gyerekként a Száztagú Cigányzenekarban kezdett.

Édesapád, Ökrös Oszkár Kossuth-díjas cimbalomművész, ellenben te a hegedűnél, ráadásul a klasszikus zenénél kötöttél ki. Miért?

A hegedűvel öt éves koromban ismerkedtem meg közelebbről, és már az első találkozásnál a világ legtermészetesebb módján a sajátomnak éreztem a hangszert. Ráadásul nagyon szeretem a cigányzenét, nagypapám, Ökrös Árpád hegedűn játszott, prímás volt. Gyerekként édesapám révén úgynevezett reklámprímásként többször felléptem a Száztagú Cigányzenekarral. Ez akkor szakadt meg, amikor tizenegy éves korom körül felvételt nyertem a Zeneakadémia különleges tehetségek osztályába. Onnantól a klasszikus zenére összpontosítottam az energiáimat.

A Brüsszeli Királyi Zeneakadémián tanultál, Valerij Ojsztrah osztályában. Szakmailag mit gondolsz, miben különbözött az ottani oktatás az itthonitól, milyen változást hozott az életedben a külföldön szerzett tapasztalat?

Különleges volt az az időszak, rengeteget fejlődtem. Belgiumban olyan formában tették lehetővé számomra a zenei szabadságot, mint itthon előtte még soha. Anélkül terelgettek, hogy észrevettem volna, nem erőltettek rám semmit, ugyanakkor minden óra egy versenyhelyzet volt, de végig a szabadság levegőjén érezhettem magam. Jellemfejlődés szempontjából is nagy jelentősége van a külföldön töltött időszaknak.

Mexikóban is viszonylag hosszúnak mondható időszakot töltöttél. Ennyi külföldi kitérő után hogyan élted meg a visszaköltözést Magyarországra?

Egy évig dolgoztam egy zenekarnál koncertmesterként Mexikóban. Maradhattam volna, ha nem döbbenek rá, hogy nem azt az utat keresem az életemben. Nagyon szeretek Magyarországon lakni, az otthonomnak tekintem, Budapest egy igazi világváros és komoly tényező a kulturális életben.

Több nemzetközi versenyen végeztél első helyen. Hogyan készülsz egy-egy versenyre, mennyi gyakorlás után jutsz el oda, hogy felkészültnek érzed magad?

Őszintém mondom, még soha nem voltam önfeledten elégedett. Ritkán, egy-egy periódusban érzem csak úgy, hogy amit kellett, kihoztam magamból. Összességében viszont rendkívül önkritikus vagyok. Mindez a fejlődés szempontjából elengedhetetlen. Persze jó, ha a zenész a gyengeségei mellett az erősségeivel is tisztában van.

A díjak örömmel töltenek el, ugyanakkor megnyugvás, hátradőlés soha nem következik be utána. Külföldön azt tapasztaltam, hogy a díjak, illetve a nemzetközi elismerések a lehetőségek határait tágítják, azok révén több koncertmeghívásra nyílik alkalom, jobban felfigyelnek a zenészre, több rivaldafényt kap.

A gyakorlási idő pedig az adott darabtól függ. Bár szerintem a zenében nem létezik nehéz vagy könnyű darab.

Tényleg?

Szerintem nincs ilyen. Úgy hiszem, hogy bármilyen borzasztóan egyszerű darab is eljátszható rosszul. Mindegyik darabhoz ugyanazzal a tisztelettel közeledem. Nem tehetek különbséget, mert az a színvonal kárára menne.

Két budapesti zeneiskolában is tanítasz hegedűt. Vannak különleges pedagógiai módszereid?

Módszer tekintetében semmiképp nem próbálok más lenni, mint a volt tanáraim. Huszonhat éves vagyok, alig néhány év választ el a tanítványaimtól. Partnerként kezelem őket, nem szeretek a tanár pozíciójában tetszelegni. A tanításban az a célom, hogy a gyakorlás során olyan gondolkodást érjenek el a diákjaim, hogy ne kerüljenek zsákutcába. Az oktatás folyamatában egy-egy szituációból én is rengeteg ismeretet szerzek.

Szerinted mitől függ egy zenész sikere?

A zenészt a közönség túlmisztifikálja. Mindenki olyan zenét képes játszani, amilyen ember. Ha az embernek megvannak a belső mélységei, ha komoly lelki, spirituális fejlődésen megy át, akkor mindez a zenéjére is rányomja a bélyegét. A karrier megint más kérdés. Nem árt hozzá a kapcsolatszerzés, a marketing, a szerencse ugyancsak nem elhanyagolható tényező.

Most milyen tervek foglalkoztatnak?

A hegedűirodalomban számos rendkívül fontos, kihívást jelentő darab egész sora található, ezeket szeretném eljátszani. Egy-egy darabot óvatosan, kellő körültekintéssel illik kezelni, bár minden darab átgondolást igényel. Pablo Casals például harminc évig gyakorolta a Bach csellószviteket, mielőtt a közönség elé lépett volna velük. Az ő alázata minden zenész számára mértékadó lehet.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Zene Interjú Hegedű Klasszikus Szimfónikus zenekar

Ajánlott bejegyzések:

  • "Arra megyek, amerre lehet, ha van arra katarzis.." "Arra megyek, amerre lehet, ha van arra katarzis.."
  • Bánya Jazz: világsztárok Salföldön Bánya Jazz: világsztárok Salföldön
  • Szimfonikus kísérettel játszhatnak a gyerekek Szimfonikus kísérettel játszhatnak a gyerekek
  • Ünnepeld a magyar hegedűt! Ünnepeld a magyar hegedűt!
  • Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr4611665064

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard