Három test mozog a félhomályban, újraírnak egy életrajzot. Két lány pedig a női szeszélyről, és a szexizmusról sugall valamit.
Az Artus Stúdió feladatának tekinti, fiatal, az útjuk elején járó alkotók felkarolását, támogatását, akik művészeti iskolákban vagy más egyéni utakon kezdték, kezdik alkotói pályájukat. A program ehhez kíván kezdeti „felhajtóerőt” adni. Céljuk, hogy segítséget nyújtsanak egy szép, de annál nehezebb út első lépéseinek megtételéhez. A társulatok a felkészülésük során nem csak a bemutató lehetőségét, hanem próbatermet, technikát és a szakmai segítséget is kapnak. A 2015-ben indult, fiatal tehetségeket bemutató programjukon eddig már 10 alkotót, illetve alkotó csoportot támogattak, mutatták be előadásaikat. (DA-DA-DOG Formáció, Drávucz Petra - Szűcs Dóra Ida, Szombati Anett, -Tóth Laura, Vavra Júlia - Szeri Viktor, Zebulon Projekt, Nagy Fruzsina, Podmaniczky Dorottya - Mikó Dávid, DART, 12z zenekar/Juhász Adél/Vavra Júlia) Az eddigi érdeklődés, a látogatottság felülmúlta várakozásaikat, az előadások teltházzal, pótszékekkel futottak. Hiánypótló kezdeményezésüket ebben az évadban is folytatják.
Az Arccal a halnak 2016-os őszi programjában két egyfelvonásost mutatnak be. Az előadásokat egymást követően láthatják a nézők, két alkalommal.
Unknown Text – Insert /Tőled tanultam az egyéniségem/
Alkotók, előadók: Békési Szanett, Oláh Balázs, Sessi Kriszta
Installáció, Zene: Békési Ervin
Jelmez: Hornyák Dóra
„Minden test mindaddig nyugalomban vagy az egyenes vonalú egyenletes mozgás állapotában marad, amíg a rá ható erők mozgásállapotának megváltoztatására nem kényszerítik.” (Newton I. törvénye)
Az Insert a személyiség külső tényezők hatására történő alakulásával foglalkozik. A koreográfia három emberi test egymásra ható mozgásával szimbolizálja az énkép dinamikus fejlődését, ahol a figyelem a jelenség absztrakt leképezésére és annak mechanizmusára irányul. A különböző hatások feldolgozása és beillesztése sokszor magunk számára is egy láthatatlan folyamat, melynek pontos következményei nem írhatók le képletekkel. Éppen ezért az alkotók célja, a tánc- és a vizuális művészet eszközeivel olyan akció-reakció fejezetek megjelenítése, ahol akár több különböző hangulatú és látványú végkifejlet tárul a néző elé. Mindezt az események újrajátszódásával és a külső erők változtatásával próbálják elérni.
Az „Insert” tehát nem egy lineáris vázra komponált darab, akárcsak Max Frisch Játék az életrajzzal című drámája, melyben a főszereplő „mi lett volna ha… ?” kérdéseire az életrajzának újrajátszásával kap válaszokat, illetve lehetőséget egy alternatív befejezésre.”
YIN
Alkotók, előadók: Tóth Laura, Závodszky Rita
MoTus Mozgásszínházi Egyesület
A kínai taoista filozófia a yin és yang elvén alapszik. Szimbólumában megjelenik egy mindenre kiterjeszthető világnézet, amelyben az ellentmondások összefonódnak és függenek egymástól. Amikor kimondjuk a yin szót akaratlanul is gondolunk a yangra. Egy fogalom felvázolásánál, mindig mögötte rejlik annak ellentettje, amely nélkül nem is létezne. Míg a yin többek között a hideg, a víz és a nő, addig a yang a meleg, a tűz és a férfi szimbóluma. Így a yin látszólag nem egész, mégis önmagában is teljes.
Az előadás olyan elmék szüleménye, akik rendkívül különbözőek, de mélyen gyökerezik bennük a hasonlóság. A táncosok nem eljátsszák szerepként a nőiséget, hiszen két női szereplő van a színpadon. Megkomponált, színpadias és parodisztikus jelenetekkel mutatják be, hogy számukra mit jelent nőnek lenni. Beáztatják a humor filterét az élet vizébe és keresik azt az ízesítést, ami a szélesebb közönség számára is fogyasztható. A darab elején alázattal ajánlják fel munkájuk gyümölcsét a közönségnek, jelezve, hogy a tánc mindkettejük számára nem csak szépség és izzadtság. A témában sokféle asszociációval dolgoznak, azonban konkrét mondanivalójuk sokszor csak a sugallás szintjén jelenik meg, mint például a női szeszély, a szexizmus és az erőszak. Emellett az is felmerül, hogy a vallási gyökerű indiai tánc átalakulhat-e gyermeteg civakodássá, miközben a földön hempergő kortárstánc keresi, hogy hogyan lehet emelkedett. A sok szerep után végül a tiszta tánc lesz az, amely lemossa az előző kérdésfelvetéseket és hagyja, hogy csak ők legyenek. Azok akik. Nők.
Arccal a halnak - az Artus újgenerációs programja
2016. szeptember 16-án és 17-én 20.00 óra
helyszín: ARTUS Stúdió, 1116 Budapest, Sztregova utca 7.
előzetes jegyfoglalás: info@artus.hu