Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Miért, akkor hogyan kell viselkedni?

Miért, akkor hogyan kell viselkedni?

Kovács Gellért a szerző friss bejegyzései 2016. 10. 16.
„A kispanda szinte beleszuszogott az arcomba!”
2018-04-20 14:24:25

A Pandák című IMAX-film nem sokkal, de valamivel mindenképpen többet tud annál, hogy szimplán csak vonzóvá

Clint Eastwood ajándéka
2018-03-16 12:40:11

Egy 87 éves hollywoodi legenda azt csinál, amit akar. Most éppen 30 millió dollárt költött arra, hogy három

A lány, aki hiába ugrotta meg a tripla axelt
2018-01-31 13:56:50

A 3 Oscarra jelölt Én, Tonya annyira szórakoztató film, hogy közben szinte észre sem venni, mennyire zavarba

A kicsi mindenhonnan nézve nagy lehet
2018-01-11 11:07:03

Alexander Payne magához képest igencsak sokat markolt a Kicsinyítés sel, s az összetörpített kisember

további bejegyzések a szerzőtől »

A román újhullám legfontosabb rendezőjének Cannes-ban rendezői díjjal elismert, új filmjének főszereplője: a korrupció. Ami helyettünk éli az életünket.

„Ne tanítsd apádat gyereket csinálni”, szól az ironikus közmondás, annak idején Jancsó Miki bácsi pólón hordta a Nekem lámpást adott kezembe az Úr Pesten-ben. Nos, hát itt hiába is hordana ilyen pólót az Érettségi főszereplője, Romeo doki (Adrian Titieni). Magában vagy nyíltan, de alighanem mindenki csak röhögne rajta. Mondjuk, a román orvos azt biztosan tudja, hogyan működnek a mindennapok, elege is van belőle. Sose volt nagy hálapénzes, meg is látszik az anyagi helyzetén: lányával (Maria-Victoria Dragus) és leszedált feleségével (Lia Bugnar) nem túl patinás lakótelepen éldegélnek, visszafojtott feszültségben: Romeo csalja a nejét, szakmájában nyilván próbál felszínen maradni, s minden energiájával azon van, hogy imádott, érettségiző gyermeke elmehessen Angliába tanulni, s kikerülhessen abból a reménytelenségből, melybe az orvos, bár elfogadni sosem tudta, tulajdonképpen már jó régen beletörődött.

Jobban mondva: mégiscsak elfogadta, ez lesz majd a vége. Elfogadta ezt mindenki, s Cristian Mungiu (4 hónap, 3 hét, 2 nap, Dombokon túl) tőle elvárhatóan brutálisan realista filmje ezt az elfogadást járja körbe, szépen, lassan, keményen és érzékletesen. Körutazásunkat a keserű korrupciós mindennapokban akkor kezdjük, amikor Elizát útban a suliba megtámadják. Nagy baja nem lesz szerencsére, az üggyel rendőrségre mennek – s ott persze ismerősök a rendőrök. Akik, mintegy mellékesen kérnek Romeótól valamit. Aztán Romeo is kér valamit, úgyhogy, akik tőle kérnek, elmennek egy harmadikhoz, majd a negyedikhez, így aztán csakhamar mindenki tesz valami „szívességet”. Kisebb-nagyobb csalások, törvénytelenségek, mutyizások sorjáznak a szemünk előtt tökéletesen természetesen: az egyikből jön a másik, a másik húzza magával a következőt, így mennek a dolgok, nincs mit ezzel tenni barátom, ebben a mederben vagyunk benne, csak ne jöjjön a víz, nehogy belefulladjunk.

Romeo persze mindent a gyerekéért csinál, hogy neki ne kelljen mindezt látnia, hogy ne így váljék belőle felnőtt. Épp ezért megrendítő látni, hogy most is az történik, mint általában: orvosunkat maga alá temeti az az „egyetlen” alkalom, amikor úgy döntött, megteszi, amit meg kell tennie. A következmények teszik a dolgukat, a kamera jólnevelten követi Romeót, mégpedig az esélytelenek nyugalmával, hiszen aligha várhatunk itt mást, mint amit egyébként is tudunk: nincsenek nekünk csodás harcaink, csak ez a szájszagú, elkeseredett, érdekek mentén meghatározott valami, amelyből senki se vághatja ki magát a végtelenségig.

Na de tényleg senki? Ezt kérdezi Mungiu, a maga szokásosan szigorú, szinte alig észrevehetően érzelmes, de mindig humánus módján, aztán valamennyire meg is válaszolja a maga kérdését.

Egyfelől ott van az az apró jelenet, amikor szeretője kisfiának magyarázza Romeo, hogyan nem szabad viselkedni a játszótéren. Majd amikor a kisfiú visszakérdez, hogy akkor hogyan szabad, a férfi azt válaszolja, majd ezt anyád elmeséli. Már ebben is benne van, hogy a felnőttektől, akik ott vergődnek a pókhálóban, aligha várható, hogy bármit képesek átadni abból, hogyan is kellene legalább mutatóban tisztességesen működnie ennek a társadalomnak. Mungiu szerint ők már nem tudnak senkit megtanítani semmire. Azonban az Érettségi végül mégiscsak mer, legalább jelzésértékűen optimista lenni. Mintha azt suggalná: mi már annyira elcsesztük, annyira hiteltelenné váltunk magunk előtt is, annyira büdösek vagyunk és romlottak, hogy csak abban reménykedhetünk: a gyerekeinknek maguktól megjön az eszük. Hogy a tisztesség és a becsület olyan fogalmak, amelyekre talán ők maguktól vágynak majd. Rájönnek, másképpen nem érdemes. Másképpen megdöglik minden.

Lehet, filmben klisének tűnik, pedig ez az igazság: mint oly sokszor, most is a jövőben bízhatunk. Abban, hogy mivel mi felfoghatatlanul, szinte fokozhatatlanul hülyék voltunk, ők majd nem akarnak azok lenni. Nagy tanulság? Nem. Önámítás? Lehet. De azért valami!

 

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Románia Kritika Mozi Cannes-i Filmfesztivál Európai filmipar Premier előtt

Ajánlott bejegyzések:

  • Mától két Cannes-i díjas film a mozikban Mától két Cannes-i díjas film a mozikban
  • Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
  • Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet
  • Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben
  • Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr711809233

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard