A Sárik Péter Trió bátor anyaggal állt elő: Beethovent ötvözték a jazzel. A díjakról, az új lemezről és a régi lánglelkű mesterekről is beszélgettünk a zongoristával.
Idén októberben a Hangszeresek Országos Szövetsége Az év zenésze díjban részesített. Mit jelentenek neked a díjak?
Természetesen jól esik díjat kapni. Jó érzés, ha értékelik a munkád, de fontos az elismeréseket a helyükön kezelni, nem túl komolyan venni. Én eddig szinte csak szakmai díjakat kaptam, amiket különösen értékesnek tartok, hisz a kollégáid, mestereid, pályatársaid tüntetnek ki. Azt gondolom hogy egy vérbeli művésznek nem jelenthet célt egy díj, az csak egy állomás. A zenélésben – a magunknak és a közönségnek okozott örömön kívül – leginkább az motivál, hogy egyre jobban zongorázzam. A legfontosabb a fejlődés, az elmélyülés, az új utak keresése, ami egy soha véget nem érő történet.
Most jelent meg a Sárik Péter Trió X Beethoven című lemeze, amelynek bemutatója november negyedikén lesz a Zeneakadémián. Miért pont Beethovenre esett a választásotok, hogyan válogattátok össze a műsort?
A Jóisten és a sors játéka hozta ezt össze. A Jazzkívánságműsor néven futó programunkban a közönség kérhette tőlünk a kedvenc zenéit, amiket mi a saját stílusunkban dolgoztunk fel. Az Abba, a Queen, Bartók és Mozart darabjai mellett Beethoven Örömódájára is sor került. Ezt az első kerület polgármestere egy rádióműsorban meghallotta, és felkért minket, hogy vegyünk részt a Beethoven Budán Fesztiválon. Akkor határoztuk el, hogy egy lemeznyi anyagot állítunk össze Beethovenből.
Az volt a kiválasztásban a döntő szempont, hogy alkalmasak-e a darabok a feldolgozásra. Igyekeztük nem legnépszerűbb Beethoven-darabokat összeszedni. Hallgattam az eredeti műveket, és ha megfogott valami, azzal elkezdtem mélyebben foglalkozni. Úgy is mondhatjuk, hogy jazzre hallgattam Beethovent.
Okozott számodra Beethoven meglepetést?
Természetesen! Nem gondoltam volna, hogy Beethoven és a jazz ennyire összeillenek, és úgy tűnik, más jazz-zenekarok sem gondolták, legalább is én nem találtam jazz feldolgozást a Mester műveiből. Ezért is örülök utólag a felkérésnek, hisz magamtól nem jutott volna eszembe Beethoven lemezt készíteni, de szerencsére így kiderült, hogy Beethovennek nagyon is jól áll a jazz!
A lemezen úgy szól a kilenc darab, ahogy felvettétek, de mivel jazzről, improvizációról beszélünk, minden fellépésen másképp szólal meg a lemezen szereplő anyag. Nem okoz ez gondot?
Egyáltalán nem, sőt, pont ez a lényeg. Szerettünk volna visszanyúlni abba a korba, amikor még a komolyzenészek is improvizáltak, illetve gyakorlatilag minden képzett zenész tudott rögtönözni. Természetesen a témák nálunk is többé-kevésbé állandóak, tiszteletben tartjuk az eredeti műveket, a zongoraszonátákat és a szimfóniákat a legtöbb helyen kotta és partitúra hűen hangszereltem át jazz trióra. Ennek ellenére gyakran változik a leírt anyag, ha a pillanat úgy kívánja, másképp játsszuk a darabokat. Tudom, hogy ez sok klasszikus zenész számára szentségtörés, de én másképp gondolom, és biztos vagyok benne, ha a régi mesterek hirtelen feltámadnának, sok esetben kiderülne, hogy egyáltalán nem úgy értelmezték a darabjaikat, ahogy ma gondoljuk. Úgy vélem, a nagy zeneszerzők lánglelkű, új utakat kereső, mindenre nyitott zsenik voltak, mi ezt a lelkületet keressük a zenéjükben, és vallom, hogy ha a lényegi mondanivaló megmarad, szabad utat engedhetünk az improvizációnak, a saját elképzeléseinknek.
Nemrég értetek egy tizenegy állomásos erdélyi turné végére. Más volt ott játszani, mint akár a Budapest Jazz Klubban?
Minden turné olyan, mint egy osztálykirándulás, egy kaland, így a koncertek is mások, mint itthon. A mostani turné érdekessége, hogy nagyon változatos helyszíneken léphettünk fel a Beethoven-darabokkal. Romkocsmaszerű jazzklubban, komoly koncerttermekben és szabadtéri nagyszínpadon is. Beethoven zenéje minden közegben befogadásra talált. Zsenialitásának sajátja, hogy bárhol és bárki számára friss és izgalmas tud lenni.
Most akkor a jazz segítségével népszerűsítitek a klasszikus zenét vagy a jazzt népszerűsítitek a klasszikus zenével?
Mindkettő igaz. Reméljük, hogy akik Beethoven miatt jönnek a koncertjeinkre, azok közelebb kerülnek a jazzhez, a jazzrajongók pedig Beethovenhez. A koncertre óriási az érdeklődés, ezek szerint a Mester és a jazz így együtt már nagyon népszerű páros!
Közelebbi és távolabbi tervek?
Jövőre lesz tíz éves a Sárik Péter Trió. Ezt egy új, ismét saját szerzeményekből álló CD-vel ünnepeljük meg. Öt vendég működik közre a lemezen, és jövő tavaszra jelenik meg, noha a dalokat már nyáron felvettük. A maradék évet teljes egészében Beethovennek szenteljük.