Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Vér és vér között nincs különbség

Vér és vér között nincs különbség

Navarrai Mészáros Márton a szerző friss bejegyzései 2017. 03. 16.
Julianne Moore és Natalie Portman közös filmje volt ’23 legjobbja?
2024-01-04 17:55:26

Az amerikai függetlenfilmes szcéna ikonikus rendezője, Todd Haynes új filmje, a May December című dráma a

De mégis, mik voltak '22 legjobb filmjei?
2023-01-03 17:23:19

Úgy tűnik, Hlynur Pálmason izlandi rendező Isten földje (Vanskabte Land/Godland) címmel forgatott, a cannes-i

A svájci lány és a forró boogie-woogie
2022-04-08 11:47:18

A Ladyva művésznéven ismert zongorista, Vanessa Gnaegi új felvétele, a Jumpin’ the 88’s izgalmas ritmusokat

Metszet az elengedésről
2022-04-01 06:52:34

Harry Macqueen ezúttal egy régóta együtt élő házaspárról forgatott, a Szupernóva az elmúlást és

további bejegyzések a szerzőtől »

Pelsőczy Réka rendezése, A hullaégető, amely Ladislav Fuks azonos címet viselő könyvéből készült, tapintatosan mutatja meg, mi történik akkor, ha egy propagandagépezet célját érve működik.

Forrás: Orlai Produkciós Iroda

Ősz haját elegánsan oldalra fésülve, groteszk módon fakóra sminkelt arccal és fekete öltönyben áll előttünk. Az a járás, amellyel megjelent a zsúfolásig telt Belvárosi Színház jelképesen üres színpadán, hamisíthatatlanul a megszokott lépéssor. Nagyobbacska ember laza, lötyögős, kicsit viccelődő lépései. Egy pillanatra nem is lehetünk bizonyosak abban, melyik Gálvölgyi Jánost látjuk. Azt, aki valaha Kazimir Károly rendező-színigazgató pártfogása alatt a Thália Színház égisze alatt, drámai szerepekben kezdte pályafutását, vagy azt, akit kifogyhatatlan komikusi kelléktára miatt szinte az egész ország ismer – függetlenül attól, nézte-e a Ki mit tud?-ot, a Heti Hetest vagy a Gálvölgyi-showt.

Stílszerűen akár mondhatnánk, hogy talán még rossz vicc is lehetne az, hogy a mindig nevettető színművészt, aki az elmúlt évtizedekben musicalek, kabarék, bohózatok figuráit játszotta, ezúttal „komoly” szerepben látjuk. Csakhogy nem szabad elfeledni, a komikus színész feladata semmivel nem könnyebb, mint a drámai partneré, de jó lenne hinni, hogy a színház egyébként sem a méricskélések, a kivagyiság arénája. Az első pillanattól apró különcségekkel felvértezve mutatkozó Karel Kopfrkinglnak, a prágai krematórium alkalmazottjának története azonban igencsak jelképes, ekképpen A hullaégető sem pusztán egy darab a sok közül, amelyet az idei évadban színpadra tűztek. Habár Ladislav Fuks cseh író regénye, amelyet Gálvölgyi Judit műfordító dolgozott át színpadi produkcióvá, az 1938-as év Csehszlovákiájába vezet, finoman érinti az európai közállapotokat is.

Forrás: Orlai Produkciós Iroda
Kopfringl, aki sem magát, sem hitvesét nem saját nevén hívja, bohókás alaknak tűnik. A felszínen mulatságos az, ahogyan elbeszélget a körülötte állókkal, de alapjában véve megnyilvánulásai a kommunikáció csődjét példázzák. Beszédes az is, hogy szinte végig be nem áll a szája, jóllehet, szinte mindig csak locsog. Noha arról beszél, hogy imádott felesége számára a mindenség, mégis alaposan végigméri az útját keresztező csinos nőket. Orvosa, akit mániákusan felkeres, igyekszik meggyőzni arról, hogy kutya baja, azonban ő tántoríthatatlan, mint a kő. A látszatjózanságáról alkotott illúziók hamar szertefoszlanak, mivel a valóban fajsúlyos dolgokra radarja minduntalan érzéketlen.

Míg kezdetben finoman ellenáll a régi cimbora, Willi állandó noszogatásának, egyszer csak – szinte észrevétlenül – átkattan benne valami. Egy ideig csak azt látjuk, ahogy a lelkes nemzetiszocialista férfi arról papol, hogy a prágai német kaszinó maga a Paradicsom, s arra biztatja barátját, hogy lépjen be a németbarát pártba. „Te német vagy, kiválasztott. Ezt miért nyomod el magadban?” – kérdezi meg egy ponton tőle. Csakhogy a prágai kisember éppen annyira német, mint amennyire II. Erzsébet büszkélkedhetne a magyarságával. (A brit királynő ükanyja, Rhédey Klaudia grófnő volt.) Tesz arra, hogy zsidó felesége mellett belépjen a kirekesztő pártba, meg úgy általában, elhiteti velünk, hogy a politika sem köti le.

Forrás: Orlai Produkciós Iroda
Mindezek ellenére vállalja, hogy kihallgatja a zsidókat. Szinte már-már az őrültség határát súrolja az a lélekbéli attitűd, amivel szinte gondolkodás nélkül besározza azokat, akik segítik. Aztán csak belép a pártba. A náci ideológia végérvényesen megfertőzte, de az, hogy miért vállalja a szörnyűségek elkövetését, takarásban marad.

A nemzeti ünnep alkalmából idén Jászai Mari-díjjal elismert Pelsőczy Réka rendezése leginkább azt szeretné megmutatni, nehéz helyzetben mennyire könnyen feladhatóvá válnak a korábbi értékek. Bár a dráma címszereplője kapcsán csakugyan kérdés, számára léteztek-e egyáltalán azok a bizonyos erkölcsi irányelvek. A hullaégető, amelytől elválaszthatatlan a füstgép, a fentről betüremkedő fénynyaláb, Tibet és a dalai láma, könnyűnek ható, de nagyon is fajsúlyos előadás. Talán olyasfajta erő van benne, mint a néhai Broadway-sztár, Bob Fosse filmjében, a Kabaréban, amely úgy lett a hetvenes évek egyik legszórakoztatóbb musicalje, hogy náci karakterek is vannak benne.

A hullaégető, amelyet az Orlai Produkciós Iroda bemutatójaként először február 9-én Győrben vettek fel a repertoárba, mégis alapvetően Gálvölgyi János darabja, aki hol leheletnyi komikummal, hol a fel nem ismert tébolyodottság legjavát adva teremti meg a mindennapok kisemberét. Kálmán Eszter látványvilága a szimbólumok világába irányítja a közönséget. Az, hogy a prágai hullaégető körül mindenki egy nagy, festett maszkot visel, nem csak azt jelképezi, hogy Kopfrkingl szemében mindannyian gyagyások. Az előadás ezzel üzeni azt, hogy a világ, amelyben élünk, arctalan. Ott élünk, ahol a felelősség ismeretlen fogalom. A halál méhébe taszítottaknak nincs személyisége, a halottak csak számok a statisztikában.

Ennek fényében még kísértetiesebb az a csend, amely azután áll be, hogy az (anti)hős meggyőződése teljében elgázosította két „negyedzsidó” gyerekét is. „Az egész világot mentem meg!” – visszhangzik Gálvölgyi jól ismert hangja, amely az 1968-as filmváltozat magyar szinkronjában szintén a főszereplőé volt. A korrumpálódó kispolgár a tragédia csúcsán révbe ért. De Karl Kopfrking azt elfelejtette, hogy vér és vér között nincs különbség.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Orlai Produkció Belvárosi Színház Gálvölgyi János

Ajánlott bejegyzések:

  • Júniusban visszatér a Love Letters! Júniusban visszatér a Love Letters!
  • Kulka János ismét a színpadon Kulka János ismét a színpadon
  • Hét előadás érkezik idén a Szegedi Szabadtéri Játékok újszegedi színpadára Hét előadás érkezik idén a Szegedi Szabadtéri Játékok újszegedi színpadára
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Két jubileum – egy rendhagyó évad! Két jubileum – egy rendhagyó évad!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr6412341009

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard