Kalmár János REÖK Palotában nyíló kiállításán nem csak a szobrok formáját, de a hangjukat is megismerhetjük.
November 24-én nyílik meg Kalmár János Intervallum című kiállítása Szegeden. Kalmár műveinek hangvételét az emberi magány folyamatos újrafogalmazása, a világba vetett szellem törékenysége határozza meg. Mindez következik filozófiájából is: a szobrot élete lelki okainak megismerése, megértése, spirituális folyamatok eredményének tekinti, a lelki helyzetek fizikai formában létrejövő közvetítőjének, arra utalva, ami valójában láthatatlan. Számára a szobrászat ön- és világértelmezés, amely így válik egyben emberértelmezéssé is. Munkáinak szellemisége az általa személyesen is megélt nyugati és a keleti hatások ötvöződését mutatja, azok közös gyökerére, a lélek prioritására építve.
Az 56 plasztikát, illetve installációt bemutató kiállítás egy következetesen bejárt út köztes állapotát mutatja be a jelen munkáiból visszatekintve a múltbeli művekre. A tárlat része a megnyitón elhangzó különleges hangművészeti installáció is, amely egy konkrét plasztika, az Emelkedés térbeli kiterjedését fordítja át – digitalizálva azt - hallható élménnyé, zenei struktúrát komponálva abból. Baráth Bálint nemzetközi hírű kísérleti zeneszerző és zongoraművész társszerzőségével létrejövő sound art műhöz a kiállítás megnyitójának alkalmából egy különleges, interaktív koncert is kapcsolódik majd. A zeneszerző maga és Dóra Attila klarinétművész, az improvizatív jazz és kortárs zene jól ismert alakja a hanginstalláció alapját képező szobor segítségével a közönséget is bevonja majd a kompozíciós folyamatba, egyetlen párbeszéddé alakítva a szobor, a zeneszerző, a hangszeres zenész és a nézők együttlétét.
A művésszel a Kultúrpart rádióműsorában beszélgettünk: