Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A kicsi mindenhonnan nézve nagy lehet

A kicsi mindenhonnan nézve nagy lehet

Kovács Gellért a szerző friss bejegyzései 2018. 01. 11.
„A kispanda szinte beleszuszogott az arcomba!”
2018-04-20 14:24:25

A Pandák című IMAX-film nem sokkal, de valamivel mindenképpen többet tud annál, hogy szimplán csak vonzóvá

Clint Eastwood ajándéka
2018-03-16 12:40:11

Egy 87 éves hollywoodi legenda azt csinál, amit akar. Most éppen 30 millió dollárt költött arra, hogy három

A lány, aki hiába ugrotta meg a tripla axelt
2018-01-31 13:56:50

A 3 Oscarra jelölt Én, Tonya annyira szórakoztató film, hogy közben szinte észre sem venni, mennyire zavarba

A kicsi mindenhonnan nézve nagy lehet
2018-01-11 11:07:03

Alexander Payne magához képest igencsak sokat markolt a Kicsinyítés sel, s az összetörpített kisember

további bejegyzések a szerzőtől »

Alexander Payne magához képest igencsak sokat markolt a Kicsinyítéssel, s az összetörpített kisember soküzenetes sztorijával végül eleget is fog. 

De még így is kicsusszant annyi a filmből, hogy inkább kiemelten szerethető legyen, mint jó.

Payne (Schmidt története, Kerülőutak, Nebraska) mindent tud, ezt talán nem is kellene leszögezni, azt meg pláne tudja, hogyan kell nagyon fontos apró történeteket mesélni hétköznapi, esendő emberekről – ami jó az amerikai függetlenfilmben, az mind-mind benne van a rendező eddigi munkásságában. De hát ő is emberből van, s szeret néha óriásit álmodni, mármint olyan filmet, amiben a gondolati és a vizuális nagyravágyás együtt próbál meg fontos ügyekről mesélni. A Kicsinyítést meg már jól régen megálmodta magának, s csak mostanra tudta megcsinálni. Nem baj, hogy összejött neki, mert bizonyos tekintetben tényleg lenyűgöző mozi ez. Arra bizonyíték, hogy teljesen máshogy néz ki az, amikor egy tehetséges direktornak egyszerűen csak nem sikerül valami, mint amikor egy alkotó akkorát téved, ami akár egész addigi pályájára nézve is kínos lehetne.

A Kicsinyítés az a film, ami elemeire bontva igazi moziélmény, s az első, nagyjából 1 óra kiválóan működik: kifejezetten érdekes figyelni azt az alternatív jövőt, ahol európai tudósoknak köszönhetően nagyon picivé tudják varázsolni az embert, s így lesz a középosztályból nagyon gazdag felsőréteg, akik úgy élhetnek, mint a királyok, s úgy is viselkedhetnek akár. A mókuskerezésbe belekeseredett, az átlagosnál is átlagosabb Paul Safranek (Matt Damon) is ezt a visszafordíthatatlan kalandot választja feleségével (Kristen Wiig), aztán innentől az a dolgunk jó ideig, hogy örüljünk annak, hogy Payne mennyire klasszul kitalálta, felépítette az eljárás részleteit. Amíg Paul kicsi nem lesz, nagy film születésére utal minden jel. Aztán jön egy fordulat, s mintha egy másik kezdődne.

Nem lesz innentől se kellemetlen, amit látunk, sőt hát tulajdonképpen mindvégig mérhetetlenül szimpatikus, ahogy Alexander Payne értekezik környezetvédelemről, kisemberségről, a kapitalizmus kiheverhetetlenségéről, s arról, hogy nem biztos, hogy mindannyiunknak ugyanaz a dolga ezen a Földön: van, aki ezerévekben, mások a holnapban kénytelenek gondolkodni. Utóbbiak éppen azért, mert ha nem figyelünk egymásra, egyáltalán minek megmenteni az emberi fajt?

Igen, ezt mind belerakták a Kicsinyítésbe, s még ennél többet is, van ebben romantikus sztori a kissé talán idegesítő Hong Chau részvételével, fergeteges ripacskodás Christoph Waltz és Udo Kier minőségi odaadásával, filozófia, helyzetkomikum, szatíra – szinte minden. És minden szinten, mert ennyit tényleg nem bír el egy 135 perces film, erre még Alexander Payne sem képes. Nem képes rá, de nagyon megpróbálta, s a hit, amivel megpróbálta, na meg a szakmai biztonsága megmenti a Kicsinyítést attól, hogy ciki legyen, hogy ne akard végignézni. És mikor megtörtént, vége van, még akkor se leszel mérges, mélyen elgondolkodtat, amit láttál, akkor is, ha inkább az benne a fontos, amiről szól, s nem az, ahogyan.

És ez azért eléggé nagy művészi érdem – Payne következő filmje meg majd biztos megint igazán jó lesz.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Kritika Premier Mozi Matt Damon Hollywoodi filmipar

Ajánlott bejegyzések:

  • Csak egy fakuló tetoválás emlékeztet a régi Amerikára Csak egy fakuló tetoválás emlékeztet a régi Amerikára
  • Süket sikolyok, ordító némaság Süket sikolyok, ordító némaság
  • Itt mindenki hall mindent Itt mindenki hall mindent
  • Az igazi pusztulás az olajfinomító mellett zajlik Az igazi pusztulás az olajfinomító mellett zajlik
  • Meghalt a Mátrix, éljen a Mátrix! Meghalt a Mátrix, éljen a Mátrix!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr4913566005

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

Hallgasd a Kultúrpart műsorát a Trend FM-en! Minden szerdán 16-18h között várunk benneteket!

trendfm_logo_subhead.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. A forradalom egy holland fotós szemével
  6. Meztelenség és anatómia
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard