Ki ne akart volna valaha kilépni az életéből, hogy másnaptól valahol máshol, valaki másként vagy csak egy más helyzetből folytassa a létezést? – Urmai Gabriellával, a Kilépőkártya c. könyv szerzőjével beszélgettünk.
A Kilépőkártya kilenc novellát és egy kisregényt foglal magába. Bemutatkozik többek között Évike, az aranykezű színházi fodrász, Naomi és Bene, akikre ki tudja, hány élet vár, Nusi, a bajszos nő és egy aprócska balerina, aki meggyógyította az édesanyja lelkét. Brigitta a segédszínésznő és Brigita, a súgó különös barátsága egy vidéki színház hétköznapjairól szól, egy negyven évet késett levél pedig megváltoztathatja a tanárnő és a rockdíva életét. A pillangóról is lehull a lepel: kiderül, hogy egy titkos, gyilkos szenvedély hírnöke, a boldog családi élet álarca alatt. És végül egy válóper peremén Fodor Lidi is színre lép: a kötet végén található Kilépőkártya című kisregény főszereplője a világ legőrültebb asszonya.
Érdekességek
- Minden novella egy-egy ismert ember ajánlásával és fotójával kezdődik.
- A könyv elfér egy női táskában.
- Lapjai „vízállóak”, vagyis a kádban is olvasható, nem ázik szét, ha belesik a vízbe.
- Egy-egy novella akár két villamosmegálló között elolvasható
- A Kilépőkártya című kisfilmet Berencsi Dávid rendező drónkamerával forgatta, a főszereplő Timkó Eszter színésznő, B. Nagy Réka énekesnő és M. Kovács Róbert, a kötet szerkesztője.
Akik a novellákat örökbe fogadták:
Trokán Anna színésznő, Sors Tamás paralimpikon úszó, Timkó Eszter színésznő, Zámbó Márta spirituális coach, Szorcsik Viktória színésznő, Vastag Csaba énekes, Kerékgyártó György író, Salamon Beáta „Beja” prímás, Makai Gábor pszichológus
A szerzővel Kalmár András beszélgetett a Kultúrpart rádióműsorában:
Élettolvaj vagyok, vagyis életelemeket használok a környezetemből - és ebben az értelemben magamból is -, de gyakorlatilag a történeteim csak nyomokban tartalmaznak valóságelemeket, mert vagy kiszínezem, vagy túlírom őket, vagy tényleg a fejemben mennek. Amióta az eszemet tudom, figyelem az embereket, szeretem érteni a működésüket. A blogger háttér miatt persze mindenki fülön akar fogni, hogy melyik sztori személyes történet, de hiszem, hogy nincsenek előre megírt életreceptek. Jó néhány éve indítottam egy blogot, a Reneszánsz asszony babaházát. Először megmondó énblogger voltam, de rájöttem, hogy nem tudom megmondani a tutit, inkább szemlélődő vagyok és mesélő. Egy idő után megtaláltam a hangom és megtaláltak azok az emberek is, akiket érdekel az a furcsa, kicsit szürreális szűrő, amin keresztül mesélek a szereplőimről. A Reneszánsz asszony történeteiből állt össze a Kilépőkártya című novellagyűjtemény, amelyben helyet kapott egy kisregény is. Találkoztam egy csodás grafikussal, Balázs Brigittával, aki képbe öntötte azt a világot, amit én belül látok és teljesen egyenrangú alkotótárs lett. Szembe mentünk minden megszokott formával: kitaláltuk, hogy ez a könyv legyen egy kicsit csajos, egy kicsit magazinos és akkora, hogy elférjen egy női táskában. A kilenc novellát odaadtam kilenc olyan ismert embernek, aki számomra hiteles a saját területén, és megkértem őket, hogy fogadják örökbe a hozzájuk közel álló történetet. Az ő személyes ajánlásukkal és fotójukkal kezdődik minden novella. Ettől talán érdekesebb, és jobban felkelti a figyelmet. Egyébként egy-egy novella akár egy villamosmegálló alatt elolvasható, vagyis tökéletes utazáshoz, vagy a fodrásznál, míg hat a festék, vagy amíg a kocsiban várunk a gyerekre a különóra ideje alatt. Lopott énidő, ami kikapcsol vagy elgondolkodtat. Ahogy éppen a helyzet hozza. – Urmai Gabriella író, újságíró