Keller András és a Concerto Budapest együttese már eddig is sokat tett Sosztakovics magyarországi újrafelfedezéséért, sőt, hazai reneszánszáért. Február 18-i koncertjük is ezt a szándékot teszi érzékletessé.
Avantgárd és neobarokkos kísérletező kedv, kirobbanó energiák jellemzik a fiatal Sosztakovics I. zongoraversenyét. A c-moll versenymű a zongora mellett kitüntetett szerepet szán a trombitának, a két hangszer összjátékáért ezúttal a különösen Bach-játékosként ünnepelt kanadai zongorista, Angela Hewitt és Devecsai Gábor, a Concerto Budapest szólamvezető trombitása felel majd. Sosztakovicstól felhangzik még e koncerten a könnyed hangvételű, de korántsem súlytalan 2. Jazz-szvit három keringője, valamint a Hamlet-szvit. A Sosztakovics-kompozíciók mellett egy mediterrán remekmű is felcsendül az esten, Manuel de Falla „kvázi zongoraversenye” , az Éjszakák a spanyol kertekben, Angela Hewitt szólójával.
Dmitrij Sosztakovics: I. zongoraverseny, op. 35
Sosztakovics I. zongoraversenyének bemutatójára 1933-ban, a Leningrádi Filharmonikus Zenekar szezonnyitó koncertjén került sor. A szólót a 27 éves zeneszerző játszotta, briliánsan és nagy sikert aratva. Évekkel később úgy emlékezett, hogy eredetileg egy barokkos trombitaversenyt tervezett, melyben a szólóhangszerhez vonószenekar, illetve (afféle continuo gyanánt) zongora társul. Ám a kompozíció nem teljesen abba az irányba fejlődött, ahogy azt eredetileg képzelte, a szereposztás idővel átalakult és egy olyan zongoraverseny született, melyben a trombita csak időnként kap szólót. A darab a versenyművek konvencionális háromtételes szerkezetétől lényegében nem tér el, a Moderato feliratú harmadik tétel pusztán bevezetés a fináléhoz. Az 1950-es évek legvégén – a komponista még ebben az évtizedben is játszotta a művet koncertjein – „könnyed zsánerű” darabnak nevezte, részben frivol, részben ironikus hangvétele miatt. A zongoraversenybe számos – hol konkrét, hol kevésbé konkrét – idézetet rejtett el, saját művekből éppúgy, mint klasszikus mesterekéből vagy közszájon forgó dalokból.
Manuel De Falla: Éjszakák a spanyol kertekben
A szimfonikus impressziók első vázlatain Manuel de Falla még párizsi tartózkodása időszakában, 1909-ben kezdett el dolgozni. Párizs és az itt megismert szerzők – Debussy, Ravel, Dukas, illetve a francia fővárosban élő honfitársak, Albeníz vagy Joaquin Turina – döntő hatást gyakoroltak stílusára. „Ravel művészetének varázsa nekem, a spanyolnak nagyon tetszett. Egy alkalommal a lakásán, oldalán Viñes-szel, frissen megjelent Spanyol rapszódiájának (1908) négykezes zongoraváltozatát játszotta. A spanyol karakter nagyon meglepett, mert miként az nekem is szándékomban állt, Ravel nem eredeti népi motívumokat, hanem a mi népi líránk ritmikájának, dallamvilágának és díszítő elemeinek a lényegét ültette át zenéjébe.” Hasonló élményt jelentett számára Albeníz Ibéria szvitje (1909) és Debussy Ibériája (1908). Utóbbi kompozíció második tétele, ez a gyönyörű éjszakai vízió különösen mélyen megérintette: „andalúziai éjek részegítő bűvölete; a vonósok távolból, mintegy függönyön átszüremlő, lassú és lebegő habanéra-tánca fölött a fúvó-szólamokban élesebb rajzú, arabos dallamfoszlányok úsznak”. Meglepőnek tűnhet, de a spanyol zeneszerző Párizsban vált igazán spanyollá. „A szimfonikus impressziók akkor érik el céljukat, ha a címek puszta felsorolása önmagukban is eligazítást nyújtanak a hallgatónak. Ebben a műben – mint minden zenei alkotásban – a zeneszerző a tonális, ritmikai és tematikus anyagoknak egy meghatározott konstrukcióját építi fel, mégis mindezt egy olyan cél érdekében teszi, hogy helyeket, impressziókat és érzelmeket idézzen fel. Ez a zene nem akar leíró jellegűvé válni, csupán kifejező szeretne lenni. De mégis valamivel többet mond el Spanyolországról, mint azok az ünnepek és táncok, amelyek ezt a zenét inspirálták, hiszen a melankólia és titokzatosság is a sajátja.” Az 1915-ben befejezett darab első tétele a granadai Alhambra, a mór királyi palota híres kertjét festi. A scherzo jellegű második tétel ősi andalúziai legendák szellemeit, kísérteteit idézi meg. A harmadik tétel egyes elemzők szerint egy cigány zambra, azaz egy éjszakai táncos, zenés ünnepi felvonulás képét örökíti meg.
Dmitrij Sosztakovics: Három keringő a 2. jazz-szvitből
A könnyű és a komoly zene társadalmi szerepéről szóló ideológiai vitáknak Sztálin 1936-ban azzal vetett véget, hogy minden művészi alkotást a párt irányítása alá vont. A sztálini irányelveknek megfelelően létrehozták a Szovjetunió Állami Jazz Zenekarát, Sosztakovics 1938-ban ennek az együttesnek írta második jazz-szvitjét. Három tételt (Scherzo, Lullaby, Szerenád) még ebben az évben eljátszott a zenekar, majd röviddel a részleges premier után a darab kottája (valószínűleg örökre) elveszett. Az a mű, melyet ma 2. szvitként tartunk nyilván, lényegében egy nyolctételes kompiláció, különböző művek (főleg filmzenék) részleteinek átirata.
Dmitrij Sosztakovics: IX. szimfónia, Esz-dúr, op. 70
1944-ben, a háború végéhez közeledve Sosztakovics szűkebb körben gyakran beszélt arról, hogy következő szimfóniáját a VII. és a VIII. szimfónia folytatásának tervezi. A három mű afféle „Háborús trilógiaként” állít majd emléket a szenvedésnek, a küzdelemnek és a győzelemnek. A terv aztán nagyobb nyilvánosságot is kapott, egy alkalommal úgy nyilatkozott, hogy „már a következő szimfóniámra gondolok. Nem csupán zenekarra, hanem szólistákra és kórusra is szeretném komponálni – csak találnék egy megfelelő szöveget. Attól egy kicsit tartok, hogy egyesek majd szerénytelen párhuzamokat vonnak”, például Beethoven IX. szimfóniájával. A darab néhány részlete el is készült, ám végül Sosztakovics az egész koncepciót tévedésnek ítélve abbahagyta a munkát. 1945 júliusában a szovjet sajtó mégis arról írt, hogy hamarosan bemutatnak egy szimfóniát, mely a „nagy győzelemnek lesz dedikálva”. Sosztakovics azonban egész augusztusban egy teljesen más darabon dolgozott, melynek novemberi premierje nem kis megrökönyödést váltott ki. Monumentalitás és pátosz helyett már-már frivol könnyedség jellemezte a művet. Marian Kovel, Sosztakovics zeneszerző kollégája és még néhányan a szovjet zeneszerzők szövetségből a rádión keresztül hallgatták az új darabot: „Türelmetlenül és izgatottan vártuk a szimfónia közvetítésének kezdetét. De amikor a meglepően rövid, valamivel több, mint 20 perces, sem kórust, sem szólistákat nem szerepeltető szimfónia véget ért, a hallgatók szétszéledtek, nagyon kínosan érezve magukat, mintha szégyenkeztek volna a Sosztakovics által nagy nyilvánosság előtt elkövetett zenei pimaszkodás miatt; amit sajnos nem ifjoncként, hanem negyvenéves férfiként követett el, ráadásul milyen pillanatban! Mintha az öreg Haydn és egy amerikai őrmester, Charlie Chaplinnek sminkelve magukat, grimaszokat vágva, idétlenül ugrabugrálva galoppoznának végig a szimfónia első részén.”
Látomások éjszakája Angela Hewitt-tal
2018. február 18. 19:30
MÜPA
Sosztakovics I. zongoraverseny, op. 35
I. Allegretto
II. Lento
III. Moderato
IV. Allegro con brio
De Falla Éjszakák a spanyol kertekben – szimfonikus impressziók zongorára és zenekarra (Noches en los jardines de España)
I. En el Generalife (A magas kertben)
II. Danza lejana (Távoli tánc)
III. En los jardines de la Sierra de Córdoba (A córdobai Sierra kertjeiben)
--- szünet ---
Sosztakovics Három keringő a 2. Jazz-szvitből
I. Lírai keringő
II. Első keringő
III. Második keringő
Sosztakovics IX. szimfónia, Esz-dúr, op. 70
Allegro
Moderato
Presto
Largo
Allegretto – Allegro
Közreműködik: Angela Hewitt – zongora
továbbá: Devecsai Gábor – trombita
Vezényel: Keller András