Az Édenkert nyomában címmel nyílt meg a Kárpát-medence legnagyobb kortárs művészeti fesztiválja június 9-én Szentendrén, ahol 24 új, tematikus kiállítás várja a közönséget.
A kortárs képzőművészet olyan nemzetközi sztárjai állítanak ki most a Duna-parti kisvárosban, mint például a dél-afrikai Mohau Modisakeng, a német Daniel Richter, a lengyel Angelika Markul, a svájci-román Daniel Spoerri, az angol Justin Mortimer, a macedón Žarko Bašeski vagy az amerikai-japán Yoko Ono. De jelen vannak a magyar képzőművészet meghatározó alakjai is, mások mellett Baksai József, Csurka Eszter, Szűcs Attila, Mátrai Erik, Nagy Barbara, Németh Ágnes, Várnai Gyula. A tárlatokhoz kapcsolódóan az első héten közel száz programot rendeztek a Duna-parti kisvárosban. Különösen nagy siker volt a Dunán felállított hatalmas ledfal, amelyen 36 filmet vetíttek le a parton helyet foglaló közönségnek – Ruben Östlund, Wim Wenders, Julian Riberio Salgado, Jim Jarmusch és Michael Haneke új filmjei mellett megnézhettük Pálfi György Final cut című művét és Bódy Gábor klasszikusát is, a Nárcisz és Psychét, valamint a Psyche és Nárciszt.
A Ferenczy Múzeumi Centrum a város több pontján gyepszőnyeget helyezett el – ezeket a látogatók azonnal birtokba is vették.
Az Art Capital csütörtökön külső helyszínnel bővült: Deim Balázs fotóművész munkáit Bázelben, a Rhy Art Fair Basel keretében megrendezett önálló kiállításon mutatják be, ahol a szervezők vasárnap estig több mint tízezer látogatóra számítanak. A június 14-én megnyílt svájci tárlatot a Szentendrére látogatók is megtekinthetik, mert 16-án, szombaton este 19 órától a Ferenczy Múzeumban egy kivetítőn élőben követhetik a művész tárlatvezetését.
Deim Balázs: Surveillance system
A művészről
Deim Balázs (1987) magyar fotóművész. Alkalmazott fotográfiát tanult a Novus Művészeti Iskolában Budapesten, majd a Kaposvári Egyetemen szerzett fotográfus diplomát 2013-ban. Műveiben elsősorban az emberek és a városi környezet közötti kapcsolatra összpontosít és olyan fogalmak izgatják, mint a hiány, az emlékek, az ellenőrzés, a megfigyelés és a tér. 2008 óta rendszeresen kiállít neves magyarországi galériákban. Az Európai Fotográfiai Hónap kiválasztott résztvevőjeként a „Surveillance system” című, itt látható projektjét 2016-ban a MUSA-ban (Bécsben), majd 2017-ben a Cercle-cité-ben (Luxemburgban) mutatta be. Rendszeres résztvevője a Szentendrén (Magyarországon) megrendezett Art Capitalnak, Közép-Kelet Európa legfontosabb képzőművészeti fesztiváljának.
A kiállított munkákról
Az itt bemutatott projekt a hagyományos értelemben vett térfigyelő rendszer egyfajta reverziója. A hosszú expozícióval készült fotókon emberek, járművek nem, csupán a kiüresedett terek láthatók, amelyek valójában Budapest jól ismert helyszínei. A hónapokon át készülő képek nem a mozgás, a mindennapi élet, hanem a tér állandósult lenyomatai.
A művész sörösdobozokból készült lyukkamerákkal figyelte meg Budapest mozgalmasabb tereit, csomópontjait, terenként több kamerával. A dobozokat villanypóznákra, zászlótartó oszlopokra, közlekedési lámpákra és hasonlóan magas helyekre erősítette, úgy, hogy minél jobban rálássanak az adott térre. A kamerákba fekete-fehér fotópapírokat helyezett, amikre több hónapig exponált.
A képzőművészeti fesztivál folytatódik – június 24-ig a kiállítások mellett számtalan program is várja a közönséget.
További információk itt.