...méghozzá július 5-én a Müpában: két westernhős életébe enged bepillantást a „Tom Waits kedvenc” Gavin Bryars és Ben Johnston műve, melynek szövegét az Angol beteg szerzője jegyzi. Az előadásra most két jegyet is nyerhetsz!
Az Armel Opera Festival 11 évvel ezelőtt a világon egyedülálló formában kezdte el a kortárs opera népszerűsítését évente öt operabemutatóval, amelyet nemzetközi előadói versennyel ötvöz. A siker mérhető, hiszen a fesztivál számos nemzetközi és hazai szakmai elismerést kapott, díjazott előadásait több európai nagyváros operaháza/színháza látta vendégül, az ARTE Concert élőben közvetíti a fesztivál bemutatóit, az M5 és a Bartók Rádió pedig későbbi időpontban tűzi műsorára, felvételről. És nagyon fontos, hogy a közönség is szereti a fesztivált, a visszatérő operarajongók különleges eseményként jellemzik a programok látogatását.
Idén, július 1-től 5-ig két ország fővárosában, Budapesten a MÜPA-ban és Bécsben a MuTh-ban rendezik meg a 11. Armel Opera Festivalt. A Müpában Svédország, Szerbia, Franciaország-Belgium társulatainak különleges produkcióit, magyarországi bemutatóit láthatja a közönség, Bécsben a MuTh Színházban pedig két magyarországi produkció kerül bemutatásra.
Az Armel Opera Festival záróprogramja, a CALAMITY/BILLY július 5-én a Müpában a további ínyencségre vágyó operarajongók számára kínál különleges élményt. Calamity Jane és Billy, a kölyök két mélységesen emberi bandita, két törvényen kívüli, vadnyugati hős. A kortárs különlegességek és izgalmas operainterpretációk bemutatására fókuszáló Armel Opera Festival francia zenés színházi előadása kettejük legendáját felidézve repít el bennünket abba a régvolt Amerikába, melynek hősei elbuktak ugyan, de téren és időn túl tovább élnek.
A CALAMITY/BILLY két zeneszerző egy-egy művét foglalja magában. A Calamity Jane lányának írt leveleihez a mikrotonális zene nagymestere, Ben Johnston komponált zenét, szoprán hangra. Nyelvezete egyszerre kortárs és nosztalgikus: a hegedű, az öreg bárzongora, a dobok és a különös negyedhangok ugyanolyan szépia tónust kölcsönöznek dallamainak, mint amilyennel Martha Canary (Jane igazi neve) homályos régi fotói bírnak. A mindössze húszperces mű hangulata visszaköszön a posztminimalista Gavin Bryars által komponált, Billyről szóló második részben, mely Az angol beteget is jegyző Michael Ondaatje Balkezes versek: Billy, a Kölyök összes művei című verseskötetének adaptációja. A Kölyök-versekben kísértő szabadsághimnuszok és víziók egyértelműen zenéért kiáltottak: a megzenésítésükre felkért, „Tom Waits-kedvenc” Bryars pedig mindenkinél jobban ért ahhoz, hogyan emelje ki az emberi hang rezgését ebben a szoprán hangra, bluesénekesre és a produkciót kísérő ütős-billentyűs formáció (Percussions Claviers de Lyon) egyedülálló hangzásvilágára írt darabban.
Gavin Bryars pályája kezdetén jazzbőgősként olyan neves művészekkel dolgozott, mint az amerikai John Cage, az angol Cornelius Cardew, John White, vagy Brian Eno. Első szerzeménye a Titanic elsüllyesztése (The Sinking of the Titanic, 1969), amelyet 1970-ben a Jézus vére még nem hagyott cserben eddig (Jesus’ BloodNever Failed Me Yet) követ. Utóbbi 1993-as felújítása hozza el számára a nemzetközi ismertséget.
A MOJO magazine Step Right Up! CD-mellékletén Tom Waits-szel duettben énekli a Jézus vérét, mely Waits elmondása szerint benne van abban a tíz dalban, amely leginkább befolyásolta karrierjét.
Alapitó tagja a PortsmouthSinfonia komolyzenei formációnak, a LeicesterPolytechnic Egyetem zenei tanszékének, ahol később tanított is.
Filmek, színházi előadások, és balettprodukciók zeneszerzőjeként is jegyzett művész. Művei a BBC SymphonyOrchestra, az ArdittiQuartet, a HilliardEnsemble, a BalanescuQuartet, Charlie Haden, Bill Frisell, és saját együttese a GavinBryars Ensemble tolmácsolásában voltak hallhatók.
Ha helyesen válaszolsz alábbi kérdésünkre, és likeolod Facebook oldalunkat, 8 db páros belépőt nyerhetsz a július 5-i előadásra, a Müpába!
A Calamity/Billy című két egyfelvonásos opera szerzői közül ki dolgozott együtt jazz zenészként többek között Tom Waits-szel, John Coltrane-nel és Robert Wilson rendezővel?
1. Ben Johnston
2. Gavin Bryars
3. Michael Ondaatje
A válaszokat június 25-én éjfélig várjuk a jatek@kulturpart.hu emailcímre, a nyerteseket telefonon értesítjük, ezért kérjük, add meg elérhetőséged.
Johnston - Bryars - Ondaatje: CALAMITY / BILLY
2018. július 5, MÜPA
Armel Opera Festival
Francia nyelven, magyar és angol feliratozással.
Calamity Jane lányának írt levelei:
Jane: Sarah Defrise (szoprán - Belgium, versenyszereplő)
zene: Ben Johnston
szöveg: Jean McCormick
Billy, a kölyök:
Billy: Bertrand Belin
zene: Gavin Bryars
szöveg: (Balkezes versek: Billy, a Kölyök összes művei című verseskötete alapján) Michael Ondaatje
Les Percussions Claviers de Lyon
készítették:
Théâtre de la Croix-Rousse (Lyon, Franciaország), Théâtre de la Renaissance (Oullins, Franciaország), Muziektheater Transparant (Antwerpen, Belgium)
Rendező: Armel Opera Festival