Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Mindenki tudja, mi lesz ennek a vége

Mindenki tudja, mi lesz ennek a vége

Becságh Dániel a szerző friss bejegyzései 2019. 01. 03.
Megbocsátható csalás
2022-03-08 20:00:28

Deák Kristóf legújabb alkotásában, Az unoká ban kevés Oscar-díjat érdemlő zsenialitás, de annál több

Itt mindenki hall mindent
2022-02-20 08:15:52

A Spencer szűk távcsövén keresztül példátlanul hatásos betekintést nyerhetünk Diana hercegné életébe és

Az igazi pusztulás az olajfinomító mellett zajlik
2022-02-07 09:53:45

A Red Rocket ben egy egykori pornósztár tér vissza a kisvárosi kilátástalanságba, hogy ott egy még súlyosabb

A világ legátlagosabb harmincévesének kalandjai
2022-01-20 07:31:00

Lehet-e még újat mondani az Y-generáció nyűglődéseiről? A világ legrosszabb embere alapján nem

további bejegyzések a szerzőtől »

A Mindenki tudja című filmben rá sem lehet ismerni a Nader és Simin - Egy elválás története rendezőjére, és ennek megvannak a pozitív és negatív hozadékai is.

Asghar Farhadi azon kevés közel-keleti alkotó között van, akiknek nemcsak sokat jelent nemzetközi közegben a nevük, de már bizonyíthattak is ezen a színtéren. Az író-rendező még a Nader és Simin - Egy elválás története című darabjáért nyert forgatókönyvírói Oscart, ami rögtön megnyitotta a kaput a francia koprodukcióban készült A múlthoz. És már előkészítés alatt állt a Spanyolországban játszódó Mindenki tudja is, amikor a rendező úgy döntött, hogy hazatér, és leforgatja Az ügyfél című alkotását, amellyel két éve, a kitiltási botrány közepette ismét Oscart nyert. Farhadi hírnevéhez azonban alaposan hozzátett az is, hogy munkái stílusukban és témáikban is meglehetősen konzekvens szemléletet képviselnek: egy-egy kisebb tragédiából kiinduló, majd nüanszaikon keresztül egyre súlyosabb dilemmákká bomló drámákat ágyaz be a még az európai szem számára is szokatlanul rideg filmnyelvébe. Ebből a szempontból a Mindenki tudja is ismerős lehet - de semmi másban nem.

Laura (Penélope Cruz) húga esküvőjére érkezik haza Spanyolországba Argentínából, azonban az öröm hamar tragédiába fordul, amikor elrabolják 16 éves lányát. Az emberrablók kikötik, hogy ne értesítsék a rendőrséget, így Laura egykori szerelme, Paco (Javier Bardem) áll a nyomozás élére, amely akaratlanul is évtizedek óta eltemetett ellentéteket és titkokat hoz felszínre. 

A közös trauma mint katalizátor, a komótosan napvilágra kerülő titkok és az ennek hatására széttöredező kapcsolatok tehát ismerős alapfelállást jelentenek az Asghar Farhadi munkásságát jól ismerők számára. Azonban ha a rendező nem is hazudtolja meg önmagát, a Mindenki tudja már rögtön abban elüt korábbi műveitől, hogy több szereplővel, több helyszínnel, több szállal dolgozik, így egyben kevésbé száraz és dialógközpontú is. Ebben természetesen szerepe van annak is, hogy a spanyol kultúra sokkal nyíltabban kommunikálja az érzelmeket, mint az iráni, ez ugyanis a film atmoszféráján is abszolút rajta hagyja a nyomát. Ha nem tudnánk, nehéz lenne megmondani, hogy nem helyi alkotó ült a rendezői székben, a Mindenki tudja annyira hamisítatlanul latinos hangulatú, és annyira kevéssé érzékelni rajta Farhadi realista és visszafogott stílusát.

És ez rettentően hiányzik is belőle. Ugyanis Farhadi a Mindenki tudja forgatókönyvében sokszor csak olcsó szentimentalizmusra cseréli szikár és sokrétű drámáját: a mű minden egyes csattanója tulajdonképpen arra fut ki, hogy a múltbéli súlyos titkok hogyan piszkítják be a kezdeti idillt, lényegi tanulság híján. A film szólhatna a kisváros-nagycsalád nyomasztóan belterjes pletykahálózatáról, a titkok és hazugságok egyszerre óvó és lassan mérgező erejéről, a családi boldogságot lehetővé tévő súlyos kompromisszumokról, és bár ezek a motívumok egytől egyig kétségkívül meghatározzák a történetet, Farhadi egyiket sem domborítja ki eléggé ahhoz, hogy a közhelyeken túl is állítson valamit.

De dicséretére legyen mondva, hogy a Mindenki tudja annyit azért még képvisel a régi Farhadiból, hogy ezeket a közhelyeket meglepően ízlésesen tálalja: hatásvadászat helyett a karakterek lelkivilágát igyekszik minél alaposabban megformálni, így még az egészen szappanoperai húzások is hihető és átélhető drámává rázódnak össze. (Ebben persze nagy érdeme van a spanyol ajkú színészek krémjét felvonultató szereplőgárdának is.) A filmben ez a kettősség a legfurcsább: alig találni benne a rendező sajátos szemléletéből, és még a két legnagyobb csavart is könnyű lesz kitalálni, ugyanakkor a Mindenki tudja mégsem tűnik félresikerült munkának, mintha minden teljesen kompetensen és tudatosan alakulna így benne. Hogy azért járunk már szinte mi is egy lépéssel a szereplők előtt, mert „mindenki tudja” a titkaikat, és a kérdés így nem is az, hogy mi mikor kapunk választ a rejtélyekre, hanem hogy ők maguk mikor jönnek rá, hogy a titkaik már nem titkok többé - és mihez kezdenek mindezzel.

De ennek a vonulatnak is sokkal határozottabbnak, látványosabbnak kellene lennie ahhoz, hogy a Mindenki tudja valódi filmkülönlegességként csapódjon le, és ne csak egy kellemes, de feledhető krimi-dráma hibridként. Mindenesetre akár Farhadi rutinja, akár a szappanopera-toposzok és a díjnyertes drámarendezői eszköztár sajátos ütköztetése teszi, a film bő két órája meglepően és gyorsan kellemesen repül el. De azt az élményt semmiképp se várjuk, amit a Nader és Simintől vagy A múlttól kaptunk.

A Mindenki tudja a Mafab - Magyar Filmadatbázis oldalán.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Irán Spanyolország Kritika Penélope Cruz Európai filmipar

Ajánlott bejegyzések:

  • Az első amerikai űrhajósnő élete Az első amerikai űrhajósnő élete
  • Hidegháborús kémfilm forog Vilmányi Benett főszereplésével Hidegháborús kémfilm forog Vilmányi Benett főszereplésével
  • David Attenborough új óceánfilmje júniusban debütál: lenyűgöző utazás a tengerek megmentéséért David Attenborough új óceánfilmje júniusban debütál: lenyűgöző utazás a tengerek megmentéséért
  • Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
  • Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr9214528456

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard