Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Ezek a bolti szarkák a szívedbe is belopják magukat

Ezek a bolti szarkák a szívedbe is belopják magukat

Becságh Dániel a szerző friss bejegyzései 2019. 01. 25.
Megbocsátható csalás
2022-03-08 20:00:28

Deák Kristóf legújabb alkotásában, Az unoká ban kevés Oscar-díjat érdemlő zsenialitás, de annál több

Itt mindenki hall mindent
2022-02-20 08:15:52

A Spencer szűk távcsövén keresztül példátlanul hatásos betekintést nyerhetünk Diana hercegné életébe és

Az igazi pusztulás az olajfinomító mellett zajlik
2022-02-07 09:53:45

A Red Rocket ben egy egykori pornósztár tér vissza a kisvárosi kilátástalanságba, hogy ott egy még súlyosabb

A világ legátlagosabb harmincévesének kalandjai
2022-01-20 07:31:00

Lehet-e még újat mondani az Y-generáció nyűglődéseiről? A világ legrosszabb embere alapján nem

további bejegyzések a szerzőtől »

A Bolti tolvajok megkapóan mutatja be egy többszörös értelemben is törvényen kívüli család történetén keresztül, hogy a szeretet és a törődés néha többet ér, mint bármilyen vérségi kapcsolat.

A Sibata-családban látszólag semmi különös nincs: egy nagymama, két szülő, egy lány és egy fiú alkotja. Azonban a családtagok között valójában semmi rokoni kapcsolat nincs, a szükség és nincstelenség hajtotta őket egy fedél alá, ahol egy talpalatnyi helyen osztozva élnek napról napra - ennek pedig meghatározó része, hogy munkájuk mellett a közeli boltból lopnak rendszeresen. De mindezt nem alávalóságból, hanem azért teszik, hogy ne kelljen visszatérniük azokba az életekbe, amelyekből menekülnek, és amelyekben nem kapták meg azt a gondoskodást, amit itt, önként választott családjukban meg tudnak adni egymásnak.

Kelet-Európában, a „megoldjuk okosba” és a mutyizás őshazájában nehéz teljesen átérezni, a távol-keleti felfogás mekkora hangsúlyt helyez a család, a társadalom vagy bárminemű autoritás tiszteletére. Így azt is, hogy a magyar szemmel esetenként akár még kurucos csínynek is tűnő bolti tolvajlás mekkora szégyen például egy japán ember számára, a vérségi kötelékek elhanyagolásáról nem is beszélve. Kore'eda Hirokazu rendező éppen ezt a megközelítést provokálja: tézise az, hogy kultúrája akkora hangsúlyt fektet a különböző hierarchiákba betagozódásra, hogy közben elveszti szem elől az igazán fontos értékeket, mint például a szeretetet és az emberi kapcsolatokat. A Bolti tolvajok szereplőit mind cserben hagyta valamilyen formában az állam vagy vér szerinti rokonaik, azonban új, fogadott családjukban boldogságra és otthonra lelnek.

A rendező már nem először kacérkodik ezzel a témával, amely saját bevallása szerint a fukusimai katasztrófa során, a szolidaritás hiánya láttán merült fel benne. Öt évvel ezelőtt, A fiam családja című filmjében két születésekor összecserélt kisfiú kapcsán helyezte szembe a vér szerinti és a választott családot, illetve az elfogadó és az anyagi jólétet biztosító közeget. Konklúziójával akkor is és most is egyértelműen az előbbi mellett teszi le a voksát, azonban megfogalmazása ezúttal lényegesen hatásosabb. Lehet, hogy a Bolti tolvajok összes jelenete csak azt a kontrasztot kommunikálja, hogy mennyivel jobban működik ez a társadalmon kívüli barkács-család, mint a legtöbb valódi vérségi kötelék, azonban a film minden egyes mozzanata egy új aspektusát mutatja be a szereplők sajátos helyzetének, ezzel pedig folyamatosan újabb izgalmas részletekre lelhetünk benne. Állandóan más figura van középpontban, és az is változik, hogy éppen múltjuk, jelenük vagy a jövővel kapcsolatos kétségeik kerülnek fókuszba. És olyan érzésünk van, hogy ezt akár órákig el tudnánk nézni. A szereplők egytől egyig imádnivalóak, az pedig még inkább, ahogyan egymással perlekednek olyan témákban, hogy ki mit felejtett el megint ellopni a boltból és hogy hány éves kortól lehet a család legkisebb tagját bevezetni a bolti szarkaság rejtelmeibe.

A lehető legnagyobb természetességgel válunk mindennapjaik részévé, és hosszú ideig nehéz is eldönteni, hogy tulajdonképpen csak ezt az idilli helyzetet fogja-e ecsetelni végig a film, vagy előbb-utóbb kibújik valami a háttérben leheletfinoman érzékelhető tragédia előszeléből. Hiszen érezzük, hogy ez a fajta törvényen kívüli, kegyelmi állapot hosszú távon fenntarthatatlan, és vagy az állami bürokrácia, vagy a történetmesélői szándék végül elő fogja idézni a család feloszlását. Ebből áll elő az a furcsa élmény, hogy az utolsó fél órában kijelölhető 5-6 pont is, amelyekkel teljes más végkicsengésű, de egyaránt értelmes és kerek alkotásokká lenne szabható a Bolti tolvajok. (Ez nem jelenti tehát azt, hogy túlnyújtott, redundáns volna a befejezés, pusztán azt, hogy az élmény és a mondanivaló szempontjából nem is feltétlenül releváns, hogy a forgatókönyv hogyan varrná el az egyes szereplők sorsát.)

Az alkotásban tehát a látszat ellenére nagyon is létezik építkezés: szép fokozatosan derül ki a karakterek háttere, hogyan csiszolódnak valódi családdá, és hogy milyen ügyeskedéssel szerzik be a napi betevőt és játsszák ki a törvényt. De Kore'eda az idő előrehaladtával egyre inkább rávilágít a családtagok önellentmondásaira, félelmeire és fájdalmas kompromisszumaira, cseppet sem kívánja tehát azt a látszatot kelteni, hogy az általa ábrázolt idillnek nincs meg a maga ára és árnyoldala. Ez pedig kiválóan ágyaz meg a korábbi tanulságoknak már lényegesen nagyobb súlyt kölcsönző finálénak.

Bár tartom, hogy a hazai közönség számára valószínűleg nehéz lesz értékelni azt a jelentőséget, amivel ez a mű például a japán emberek számára bírhat, a Bolti tolvajok jórészt egyetemes történet, amelynek társadalmi kontextustól függetlenül is vannak tanulságai azzal kapcsolatban, hogy mit jelent számunkra (és államaink számára) a család. És akármi is legyen erről a véleményünk, az biztos, hogy a vásznon látott család sokat fog jelenteni nekünk a kétórás játékidő végére.

A Bolti tolvajok a Mafab - Magyar Filmadatbázis oldalán.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Kritika Cannes-i Filmfesztivál Ázsiai filmipar

Ajánlott bejegyzések:

  • Mától két Cannes-i díjas film a mozikban Mától két Cannes-i díjas film a mozikban
  • Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
  • Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet
  • Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben
  • Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr3314536534

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard