Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Rádió
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Rádió
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Ezek a bolti szarkák a szívedbe is belopják magukat

Ezek a bolti szarkák a szívedbe is belopják magukat

Becságh Dániel a szerző friss bejegyzései 2019. 01. 25.
Újra van Lelke a Pixarnak
2021-01-15 10:48:37

A Lelki ismeretek több szempontból is az animációs stúdió egyik legjobbja és legfontosabb mérföldköve.

Az alkohol mindenre és semmire sem megoldás
2021-01-06 15:40:37

Thomas Vinterberg legújabb filmje, a Még egy kört mindenkinek máshogyan nyűgöz le, mint ahogyan azt a

Tíz film 2020-ból, amit látnod kellett volna
2021-01-01 11:23:14

Ezek voltak azok a filmek 2020-ban, amelyekről alig lehetett hallani, pedig minden éves toplistán ott lenne a

A szerelem minden szörnyet legyőz
2020-11-21 08:10:34

A Love and Monsters nem feltétlenül nyújt többet, mint amit egy szörnyvadász tini-romkomtól várnánk, de még

további bejegyzések a szerzőtől »

A Bolti tolvajok megkapóan mutatja be egy többszörös értelemben is törvényen kívüli család történetén keresztül, hogy a szeretet és a törődés néha többet ér, mint bármilyen vérségi kapcsolat.

A Sibata-családban látszólag semmi különös nincs: egy nagymama, két szülő, egy lány és egy fiú alkotja. Azonban a családtagok között valójában semmi rokoni kapcsolat nincs, a szükség és nincstelenség hajtotta őket egy fedél alá, ahol egy talpalatnyi helyen osztozva élnek napról napra - ennek pedig meghatározó része, hogy munkájuk mellett a közeli boltból lopnak rendszeresen. De mindezt nem alávalóságból, hanem azért teszik, hogy ne kelljen visszatérniük azokba az életekbe, amelyekből menekülnek, és amelyekben nem kapták meg azt a gondoskodást, amit itt, önként választott családjukban meg tudnak adni egymásnak.

Kelet-Európában, a „megoldjuk okosba” és a mutyizás őshazájában nehéz teljesen átérezni, a távol-keleti felfogás mekkora hangsúlyt helyez a család, a társadalom vagy bárminemű autoritás tiszteletére. Így azt is, hogy a magyar szemmel esetenként akár még kurucos csínynek is tűnő bolti tolvajlás mekkora szégyen például egy japán ember számára, a vérségi kötelékek elhanyagolásáról nem is beszélve. Kore'eda Hirokazu rendező éppen ezt a megközelítést provokálja: tézise az, hogy kultúrája akkora hangsúlyt fektet a különböző hierarchiákba betagozódásra, hogy közben elveszti szem elől az igazán fontos értékeket, mint például a szeretetet és az emberi kapcsolatokat. A Bolti tolvajok szereplőit mind cserben hagyta valamilyen formában az állam vagy vér szerinti rokonaik, azonban új, fogadott családjukban boldogságra és otthonra lelnek.

A rendező már nem először kacérkodik ezzel a témával, amely saját bevallása szerint a fukusimai katasztrófa során, a szolidaritás hiánya láttán merült fel benne. Öt évvel ezelőtt, A fiam családja című filmjében két születésekor összecserélt kisfiú kapcsán helyezte szembe a vér szerinti és a választott családot, illetve az elfogadó és az anyagi jólétet biztosító közeget. Konklúziójával akkor is és most is egyértelműen az előbbi mellett teszi le a voksát, azonban megfogalmazása ezúttal lényegesen hatásosabb. Lehet, hogy a Bolti tolvajok összes jelenete csak azt a kontrasztot kommunikálja, hogy mennyivel jobban működik ez a társadalmon kívüli barkács-család, mint a legtöbb valódi vérségi kötelék, azonban a film minden egyes mozzanata egy új aspektusát mutatja be a szereplők sajátos helyzetének, ezzel pedig folyamatosan újabb izgalmas részletekre lelhetünk benne. Állandóan más figura van középpontban, és az is változik, hogy éppen múltjuk, jelenük vagy a jövővel kapcsolatos kétségeik kerülnek fókuszba. És olyan érzésünk van, hogy ezt akár órákig el tudnánk nézni. A szereplők egytől egyig imádnivalóak, az pedig még inkább, ahogyan egymással perlekednek olyan témákban, hogy ki mit felejtett el megint ellopni a boltból és hogy hány éves kortól lehet a család legkisebb tagját bevezetni a bolti szarkaság rejtelmeibe.

A lehető legnagyobb természetességgel válunk mindennapjaik részévé, és hosszú ideig nehéz is eldönteni, hogy tulajdonképpen csak ezt az idilli helyzetet fogja-e ecsetelni végig a film, vagy előbb-utóbb kibújik valami a háttérben leheletfinoman érzékelhető tragédia előszeléből. Hiszen érezzük, hogy ez a fajta törvényen kívüli, kegyelmi állapot hosszú távon fenntarthatatlan, és vagy az állami bürokrácia, vagy a történetmesélői szándék végül elő fogja idézni a család feloszlását. Ebből áll elő az a furcsa élmény, hogy az utolsó fél órában kijelölhető 5-6 pont is, amelyekkel teljes más végkicsengésű, de egyaránt értelmes és kerek alkotásokká lenne szabható a Bolti tolvajok. (Ez nem jelenti tehát azt, hogy túlnyújtott, redundáns volna a befejezés, pusztán azt, hogy az élmény és a mondanivaló szempontjából nem is feltétlenül releváns, hogy a forgatókönyv hogyan varrná el az egyes szereplők sorsát.)

Az alkotásban tehát a látszat ellenére nagyon is létezik építkezés: szép fokozatosan derül ki a karakterek háttere, hogyan csiszolódnak valódi családdá, és hogy milyen ügyeskedéssel szerzik be a napi betevőt és játsszák ki a törvényt. De Kore'eda az idő előrehaladtával egyre inkább rávilágít a családtagok önellentmondásaira, félelmeire és fájdalmas kompromisszumaira, cseppet sem kívánja tehát azt a látszatot kelteni, hogy az általa ábrázolt idillnek nincs meg a maga ára és árnyoldala. Ez pedig kiválóan ágyaz meg a korábbi tanulságoknak már lényegesen nagyobb súlyt kölcsönző finálénak.

Bár tartom, hogy a hazai közönség számára valószínűleg nehéz lesz értékelni azt a jelentőséget, amivel ez a mű például a japán emberek számára bírhat, a Bolti tolvajok jórészt egyetemes történet, amelynek társadalmi kontextustól függetlenül is vannak tanulságai azzal kapcsolatban, hogy mit jelent számunkra (és államaink számára) a család. És akármi is legyen erről a véleményünk, az biztos, hogy a vásznon látott család sokat fog jelenteni nekünk a kétórás játékidő végére.

A Bolti tolvajok a Mafab - Magyar Filmadatbázis oldalán.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Kritika Cannes-i Filmfesztivál Ázsiai filmipar

Ajánlott bejegyzések:

  • A pénz a legjobb vasaló A pénz a legjobb vasaló
  • A tiltott szerelem festménye A tiltott szerelem festménye
  • A nyomor öl, butít és nyomorba dönt A nyomor öl, butít és nyomorba dönt
  • Egy felsírás után Egy felsírás után
  • Újra van Lelke a Pixarnak Újra van Lelke a Pixarnak

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr6114536534

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

Hallgasd a Kultúrpart műsorát a Trend FM-en! Minden szerdán 16-18h között várunk benneteket!

trendfm_logo_subhead.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. Megjöttek a meztelen hősnők
  4. A 10 legütősebb drogos film
  5. A forradalom egy holland fotós szemével
  6. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  7. Meztelenség és anatómia
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard