Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Gaspar Noé LSD-jéről még a leszállóág során is nehéz leakadni

Gaspar Noé LSD-jéről még a leszállóág során is nehéz leakadni

Becságh Dániel a szerző friss bejegyzései 2019. 04. 09.
Megbocsátható csalás
2022-03-08 20:00:28

Deák Kristóf legújabb alkotásában, Az unoká ban kevés Oscar-díjat érdemlő zsenialitás, de annál több

Itt mindenki hall mindent
2022-02-20 08:15:52

A Spencer szűk távcsövén keresztül példátlanul hatásos betekintést nyerhetünk Diana hercegné életébe és

Az igazi pusztulás az olajfinomító mellett zajlik
2022-02-07 09:53:45

A Red Rocket ben egy egykori pornósztár tér vissza a kisvárosi kilátástalanságba, hogy ott egy még súlyosabb

A világ legátlagosabb harmincévesének kalandjai
2022-01-20 07:31:00

Lehet-e még újat mondani az Y-generáció nyűglődéseiről? A világ legrosszabb embere alapján nem

további bejegyzések a szerzőtől »

Az Eksztázisnak másfél óra is elegendő ahhoz, hogy őrületbe kergesse szereplőit és kicsit nézőit is – de ezt egy cseppet sem fogjuk bánni.

Gaspar Noé alkotásai, az egy brutális nemi erőszak történetét visszafelé elmesélő Visszafordíthatatlan, a belső nézetes kísértethistória Hirtelen az üresség és a 3D-testnedvekről híressé vált Szerelem sajátos alapötletei, megoldásai könnyedén vitték át még azok ingerküszöbét is, akik alapvetően nem a Cannes-i Filmfesztivál mezőnyéből válogatnak. A rendező legújabb lázálma, az Eksztázis is hasonlóképp beskatulyázhatatlan, bizarr és figyelemre méltó darab.

Franciaországban népszerű városi legenda egy tánccsoport története, akiknek az italába valaki LSD-t kevert, amikor egy turnéjukra készültek valamikor a 90-es évek folyamán. Az eset megtörténtét a mai napig nem tudták kétséget kizáróan bizonyítani, de az ötlet kiváló példabeszéd a mindennapi élet felszíne alatt rejtőző pokolról és állatias ösztönökről. Jól leírja, hogy mi vár ránk az Eksztázisban, amikor az első snitteken egy tévékészüléken keresztül láthatjuk a szereplők bemutatkozásait, a készülék mellett pedig a rendező filmes és írásos ihletforrásait láthatjuk, köztük olyan művekkel, mint a Sóhajok vagy a Salo, avagy Sodoma 120 napja. Az említettekhez képest az Eksztázis fényévekkel visszafogottabb, ugyanakkor hasonló elvek mentén bontakozik ki: másfél óra leforgása alatt teljes káoszba és pusztulásba löki figuráit.

Bár valószínűleg a legtöbben ezt az élményt hipnotikus hallucinációkon keresztül elmesélve tudnánk elképzelni, Noé ennek éppen az ellenkezőjére törekszik: teljesen rideg, külső szemlélőként viszonyul szereplői kontrollvesztéshez, egyaránt szenvtelen hosszú beállításokkal dolgozva fel a trip euforikus és paranoiás szakaszait is. Persze ezt azért túlzás lenne dokumentarista ábrázolásmódnak nevezni, elvégre a szobáról szobára változó színű neonfények, az elektronikus zene és az artikulátlan üvöltözés kakofóniája mégiscsak egy nem e világi atmoszférát teremtenek.

Ez a kettősség a produkció más aspektusaiban is jelen van, például, hogy egyszerre improvizatív és aprólékosan kitalált élménnyel van dolgunk. Noé saját bevallása szerint a forgatásba egy ötoldalas szkripttel vágott bele, amely ráadásul folyamatosan változott is a munkálatok során (mivel kronológiai sorrendben dolgoztak, ez nem volt probléma), tehát a mű párbeszédei és tánckoreográfiái jórészt a színészek improvizációi. Ugyanakkor az „esetleges" és az „ötletszerű" lennének az utolsó jelzők, amelyek eszünkbe jutnak az Eksztázis összképe láttán, annyira tervezettnek tűnik minden egyes képe, a szereplők minden egyes mozdulata. Noé főként parádés egysnittesekkel dolgozik (gyakorlatilag a film teljes második fele egyetlen 42 perces felvétel), kamerája a leghosszabb beállításokban is makulátlan eleganciával és ütemérzékkel követi a figurákat és száguldozik közöttük, mintha maga is egy táncos lenne, akit a többiek kézről kézre adnak. Az egyes mozzanatok tökéletesen építkeznek és a prológus során látott interjúkra (amelyeket a rendező eredetileg nem is akart szerepeltetni), így az élmény jelentős részét az adja, ahogyan egy-egy táncmozdulaton, tekinteten, egymásba botló figurákon keresztül ide-oda kacskaringóznak az egyes karakterek történetei.

Így a nézőnek is az a fő feladata, hogy ezeket kibogozza a felszín alól, maga a cselekmény ugyanis tényleg borzasztó minimális: az egyébként sem túl hosszú film tulajdonképpen tánckoreográfiákból, sekélyes, részeg beszélgetésekből és a drog hatása miatt szenvedve fetrengő alakok látványából áll, és ezek egyenként is kitesznek akár 10-15 perces szakaszokat is. Az Eksztázis hasonló feladat elé állítja nézőjét, mint Nemes László második filmje, a Napszállta, ahol szintén a frusztráló, zajjal teli filmnyelvből kellett visszafejtenünk a valódi történetiséget és gondolatvilágot – de ezúttal is megéri vállalni ezt a kihívást. Ráadásul a bő másfél órás film 15-20 karakter története zajlik párhuzamosan, így nem csak az a komoly próbatétel, hogy ezeket valamilyen formában feldolgozzuk, de valószínűleg ahhoz is egy második megnézés szükségeltetik, hogy minden figurát beazonosítsunk a filmen.

Persze ember legyen a talpán, aki másodszorra is önként leereszkedik Gaspar Noé LSD-vel átitatott poklába – ha egyáltalán elsőre végigülte és nem feküdte meg a gyomrát. Ugyanakkor az Eksztázis egy olyan mű, aminek a józan ész szabályai szerint nem lenne szabad léteznie: öntörvényű és tökéletesen átgondolt, letisztult és avantgárd, kényelmetlen és magával ragadó, teljesen őrült és valahol mégis rémisztően tiszta fejű. Zavarba ejtő, nehezen emészthető, mégis jólesően kimerítő élmény – egyszóval semmi máshoz nem fogható.

Az Eksztázis a Mafab - Magyar Filmadatbázis oldalán

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Kritika Tánc Drog Európai filmipar

Ajánlott bejegyzések:

  • Rumba - Több mint tánc Rumba - Több mint tánc
  • Izgalmas nyarat ígér a Várkert Bazár Izgalmas nyarat ígér a Várkert Bazár
  • Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
  • Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián
  • Az INOTA idén nyáron ismét fesztiválként tér vissza Az INOTA idén nyáron ismét fesztiválként tér vissza

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr4814742069

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard