Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Cliff Booth megdicsőülése, a tettes a gyáva Rick Dalton

Cliff Booth megdicsőülése, a tettes a gyáva Rick Dalton

Becságh Dániel a szerző friss bejegyzései 2019. 09. 14.
Megbocsátható csalás
2022-03-08 20:00:28

Deák Kristóf legújabb alkotásában, Az unoká ban kevés Oscar-díjat érdemlő zsenialitás, de annál több

Itt mindenki hall mindent
2022-02-20 08:15:52

A Spencer szűk távcsövén keresztül példátlanul hatásos betekintést nyerhetünk Diana hercegné életébe és

Az igazi pusztulás az olajfinomító mellett zajlik
2022-02-07 09:53:45

A Red Rocket ben egy egykori pornósztár tér vissza a kisvárosi kilátástalanságba, hogy ott egy még súlyosabb

A világ legátlagosabb harmincévesének kalandjai
2022-01-20 07:31:00

Lehet-e még újat mondani az Y-generáció nyűglődéseiről? A világ legrosszabb embere alapján nem

további bejegyzések a szerzőtől »

Quentin Tarantino legújabb filmje egyben a legérettebb is, noha távolról sem a legélvezetesebb.

Dunát lehetne rekeszteni azokkal az alkotásokkal, amelyek a Hollywood csillogó kulisszái mögött rejtőző mocsokról kívánják lerántani a leplet, és tulajdonképpen a Volt egyszer egy... Hollywood is ebből az alapállásból indul ki: főszereplőnk, Rick Dalton (Leonardo DiCaprio) egy alkoholista csődtömeg, aki állandóan sírva fakad, amikor kihunyóban lévő sztárságával szembesül. De még mindig jobb sora van, mint dublőrjének, Cliff Boothnak (Brad Pitt), akit annyira megutáltak a kaszkadőrszakmában, hogy valódi munka híján csak Dalton inasaként és sofőrjeként tengeti életét. Ugyanakkor nehéz volna eltagadni, hogy Tarantino egyben hatalmas nosztalgiával és romantikával ábrázolja 1969 Hollywoodját, és rengeteg erőfeszítést öl abba, hogy érzékeltesse azt a csillogást, amit Dalton és Booth történetén keresztül lerombolni látszik.

Talán túlságosan is sok erőfeszítést: a megszámlálhatatlan autózós vágókép, a kínosan hosszú film-a-filmben jelenetek, a kor neves sztárjainak seregszemléje ugyan kiváló hangulatteremtő eszközök, de jórészt teljességgel öncélú múltidézésként és atmoszférateremtésként funkcionálnak. A Volt egyszer egy... Hollywood tankönyvi példája annak, hogy miért nem szabad egy rendező kezében hagyni a végső vágás jogát: a film pokolian ritmustalan, jelenetei olyannyira szét vannak kaszabolva, hogy Rick Dalton egy kortyot nem tud inni anélkül, hogy ne essen szét a kontinuitás, a visszatekintések és zenés montázsok ötletszerűek és erőtlenek. A Volt egyszer egy... Hollywoodnak pazar atmoszférája van, de stílusa alig, mintha Tarantino ott helyben improvizált volna mindent, és a többség joggal hiányolja a rendező védjegyévé vált dialógusokat, humort és morbiditást is.

Szerencsére a játékidő második felére a rengeteg sallang alatt elkezd kikristályosodni a rendező víziója, amely tulajdonképpen már előzetesen is teljesen nyilvánvaló volt. Ugyanis a Volt egyszer egy... Hollywood koronázza meg Tarantino történelem-revizionista filmjeinek trilógiáját: a Becstelen Brigantyk Hitler-merénylete és a Django elszabadul blaxploitationbe hajló rabszolgafelszabadítása után a rendező most Hollywood aranykorának elmúlását szeretné mozgóképen semmissé tenni, amit sokakkal együtt szimbolikusan ő is a Manson család által elkövetett Sharon Tate-gyilkosságokhoz köt. Azonban ezúttal a rendező már tudatosan szembenéz azzal, hogy tulajdonképpen egy vágyálmot alkot, és ezzel párhuzamosan elkezdi vizsgálni, hogy őt magát is mi készteti ezeknek a történeteknek az elmeséléséhez.

A Volt egyszer egy... Hollywood látványosan felhívja a figyelmet saját fikciós voltára: a klasszikus westernek és háborús filmek hangban és képben is tűpontos imitálása után Rick Dalton legújabb mozija színesben és szélesvásznon válik eggyé magával a történettel - hogy aztán a főhős belebakizzon a szövegbe, kimenjen a képből és újrakezdődjön a felvétel. De ugyanilyen hatással bír az, amikor Dalton arról képzelődik, hogy ő is játszhatta volna A nagy szökés főszerepét Steve McQueen helyett, vagy amikor a Margot Robbie játszotta Sharon Tate az igazi Sharon Tate-et nézi a moziban. Miközben a mozis és tévés felhozatalban minden második mű valamilyen formában a nézők gyerekkori nosztalgiájából próbál profitálni, Tarantino egy percig sem rejtegeti, hogy ugyanezt az öncélú képzelődést folytatja, ugyanakkor ennek az önreflexiónak köszönhetően tud hitelesen érvelni amellett, hogy igenis szükségünk van ezekre a képtelen fantáziákra.

A mű tulajdonképpen a dekonstrukciók dekonstrukciója: a játékidő jelentős részében mást sem nézünk, mint hogy Rick Dalton és Cliff Booth hiábavalóan keresi azt az elismerést, ami karaktereiknek kijut. Beszédes, hogy az előbbi karrierjének hanyatlását az jelzi, hogy már csak gonoszok eljátszására kérik fel, hogy a hátán az ifjú tehetségek felkapaszkodjanak, kaszkadőrét pedig az élet megfosztja minden lehetőségtől, amikor rátermettségét bizonyíthatná. Leállítják, mielőtt elpáholhatná Bruce Lee-t, a játékidő közepén pedig akad egy hatalmas, de pofátlanul antiklimatikus nagyjelenete, ahol Tarantino a hagyományos western- és thrillerelemek felsorakoztatása ellenére egymás után 3-4-szer is megfosztja karakterét attól, hogy a való életben is westernhőssé válhasson. Azonban a rendező fantáziájában végül Daltonnak és Booth-nak is kijut az érdemtelen megdicsőülésből. Ezért jelenthető ki, hogy amikor a klasszikus Tarantinót csak nyomokban tartalmazó két óra elteltével végre megjelenik a rendezőre jellemző erőszak és fekete humor, vérengzés még soha nem volt ilyen felszabadító az ő munkásságában, de talán a filmtörténelem során sem. A rendező ugyanis ezúttal nem egy-egy apróbb vagy szisztematikus igazságtalanságért akar elégtételt venni, hanem átvitt értelemben a saját hivatásának létéért folyó élet-halál harcot viszi vászonra.

Pazar betetőzése ez egy olyan rendező karrierjének, aki kezdetben arról vált híressé (és nagyrészt valószínűleg a mai napig arról híres), hogy milyen menő szövegeket ad szereplői számára. Tarantino végleg leszámolt mindenfajta tettetéssel és hatásvadászattal, és a legbelülről jövő impulzusaira hallgatva alkot. Ez nem annyira élvezetes, amikor már belefulladni látszunk a stílusgyakorlatok, hangulatteremtő képek végeláthatatlan sorába, de amikor kiviláglik, hogy mit is akar mindezzel mondani a rendező, az sokkal értékesebb, mint eddigi pályafutása során bármi.

A Volt egyszer egy... Hollywood teljes adatlapja a Mafab (Magyar Filmadatbázis) oldalán.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Kritika Leonardo DiCaprio Brad Pitt Quentin Tarantino Hollywoodi filmipar

Ajánlott bejegyzések:

  • Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
  • Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet
  • Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben
  • Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen
  • Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr915015322

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard