Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Brad Pitt viszi el a Halálos iramban-t az űrbe

Brad Pitt viszi el a Halálos iramban-t az űrbe

Becságh Dániel a szerző friss bejegyzései 2019. 09. 20.
Megbocsátható csalás
2022-03-08 20:00:28

Deák Kristóf legújabb alkotásában, Az unoká ban kevés Oscar-díjat érdemlő zsenialitás, de annál több

Itt mindenki hall mindent
2022-02-20 08:15:52

A Spencer szűk távcsövén keresztül példátlanul hatásos betekintést nyerhetünk Diana hercegné életébe és

Az igazi pusztulás az olajfinomító mellett zajlik
2022-02-07 09:53:45

A Red Rocket ben egy egykori pornósztár tér vissza a kisvárosi kilátástalanságba, hogy ott egy még súlyosabb

A világ legátlagosabb harmincévesének kalandjai
2022-01-20 07:31:00

Lehet-e még újat mondani az Y-generáció nyűglődéseiről? A világ legrosszabb embere alapján nem

további bejegyzések a szerzőtől »

Az Ad Astra - Út a csillagokba félig egy gyönyörű űrodüsszeia, félig egy túl komolyan vett Dwayne Johnson-opus. Nem csoda, hogy az év egyik legmegosztóbb filmje.

Pedig ezt a pofonegyszerű alapötlet láttán aligha gondolnánk: valamikor a közeli jövőben Roy McBride (Brad Pitt) asztronauta azzal szembesül, hogy évtizedekkel korábban a Naprendszer határvidékén eltűnt édesapja (Tommy Lee Jones) lehet, hogy életben van, az amerikai űrügynökség pedig arra kéri, hogy egy rádióüzenettel csalogassa elő - ugyanis őt sejtik a Földön hatalmas károkat okozó energiakitörések mögött.

Ugyanakkor az Ad Astrában a fordulatos thrillert sem szabad keresni, mindez csak ürügy arra, hogy James Gray író-rendező alaposabban szemügyre vegye Roy és édesapja kapcsolatát, valamint annak hatását a főszereplő életére. Royból ugyanis még a legnagyobb vészhelyzetek esetén is rendíthetetlenül helytálló, munkamániás űrhajós lett, aki elhagyatottság-érzetét teljes mértékben hivatásába csatornázta, és ezt az életfelfogását borítja fel mindenestül apja újbóli feltűnése.

Ez a központi motívum tényleg háttérbe szorít minden mást a forgatókönyvben: a cselekmény egy videojátékszerű küldetésdramaturgiát követ, amelynek logikáját jobb nem feszegetni. Iszonyú átlátszó ugyanis, hogy hősünknek azért kell bolygóról bolygóra haladnia célja felé, hogy a szkript késleltesse az elkerülhetetlen találkozást, és addig is akadjon némi bonyodalom, amivel ki lehet tölteni az időt. De milyen bonyodalmak! Az előzetesekben előszeretettel mutogatott kalózos holdjáró-üldözés még csak nem is a legelmebetegebb Roy McBride kalandjai közül, és bár tény, hogy James Gray öntörvényűsége ezúttal is emlékezetesnek bizonyul (képzeljétek el a Mad Max: A harag útját dübörgő zene helyett halálos holdbéli csendben), ezeknek a közjátékoknak sokkal több létjogosultságuk lenne egy bolondos Dwayne Johnson-műben, mint egy művészfilmes besorolásra hajtó sci-fiben.

Szerencsére a játékidő felénél végre ráfordul a film a célegyenesre, ahol már sokkal komfortosabban mozog, de a stáblistáig így sem feltétlenül sikerül maradandót létrehoznia. Az Ad Astra furcsa helyet foglal el a közönségfilmek és a fesztiválfilmek között: úgy fest, mintha Gray megpróbált volna egy átlagos blockbustert a szokottnál jóval igényesebben, Terrence Malickra hajazó fogalmazásmóddal kidolgozni, de megfelelő alapanyag híján mégsem sikerült feltétlenül mélyebb és összetettebb alkotást kisütnie.

Például örömteli látni a főhős egészen életszerű lelkivilágát, és hogy apakomplexusát nem csak konfliktusgenerálásra használja a mű, ugyanakkor az Ad Astra is jórészt csak visszaemlékezésekbe száműzött címszavakban képes megragadni ezt az apa-fiú kapcsolatot. És míg a narráció meglepően jó ötletnek bizonyul a magának való McBride gondolatainak felszínre hozatalában, idővel egyre inkább azt kívántam, hogy Brad Pitt folyamatos duruzsolása bárcsak ne rágna egyúttal minden konklúziót is a számba.

Nehéz tehát egyértelmű verdiktet mondani az alkotásról, hiszen egyszerre tűnik Denis Villeneuve munkássága egyenesági leszármazottjának és egy űrbéli Halálos iramban-nak. És egyszerre nem szintetizál semmi újat a Gravitáció és a Csillagok között képi megoldásaiból, és tárja elénk éppoly lenyűgözően a súlytalanságot, a földöntúli fényviszonyokat és az űr végtelenségének csodáját. De néha nem is kell több a Brad Pitt szkafanderjén megcsillanó napfénynél, hogy az Ad Astra ámulatba ejtsen, és ne azon agyaljunk, hogy a főhős tulajdonképpen egyenesen is elrepülhetett volna a Marsra.

James Gray munkája tulajdonképpen konkrét utalások nélkül is tökéletes 80-as évek hangulatot áraszt magából, utoljára ugyanis akkoriban lehetett büntetlenül megtenni, hogy egy alapvetően nagyon is komoly, felnőtt témákkal foglalkozó filmet teljesen agyament húzásokkal színez egy alkotó. Tulajdonképpen ez adja az Ad Astra ambivalens báját is, hogy nem hajt görcsösen a néző lenyűgözősére, hanem úgy viselkedik, ahogyan éppen kedve szottyan. 

Egyvalami tehát biztosan kijelenthető: ehhez fogható művet keveset találni az idei felhozatalban, főleg a nagy költségvetésű darabok között. Furcsaságait legalább annyian fogják izgalmasnak találni, mint amennyien kiborítónak, de az Ad Astra annyiban mindenképpen teljesíti feladatát, hogy egyformán sikeresen kalauzol el minket a világűr és Roy McBride lelkének legmélyére is.

Az Ad Astra - Út a csillagokba teljes adatlapja a Mafab (Magyar Filmadatbázis) oldalán.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Sci-fi Kritika Brad Pitt Hollywoodi filmipar

Ajánlott bejegyzések:

  • Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
  • Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet
  • Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben
  • Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen
  • Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr2415099024

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard