Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A túlélés igazán csak a háború után kezdődik

A túlélés igazán csak a háború után kezdődik

Becságh Dániel a szerző friss bejegyzései 2019. 09. 26.
Megbocsátható csalás
2022-03-08 20:00:28

Deák Kristóf legújabb alkotásában, Az unoká ban kevés Oscar-díjat érdemlő zsenialitás, de annál több

Itt mindenki hall mindent
2022-02-20 08:15:52

A Spencer szűk távcsövén keresztül példátlanul hatásos betekintést nyerhetünk Diana hercegné életébe és

Az igazi pusztulás az olajfinomító mellett zajlik
2022-02-07 09:53:45

A Red Rocket ben egy egykori pornósztár tér vissza a kisvárosi kilátástalanságba, hogy ott egy még súlyosabb

A világ legátlagosabb harmincévesének kalandjai
2022-01-20 07:31:00

Lehet-e még újat mondani az Y-generáció nyűglődéseiről? A világ legrosszabb embere alapján nem

további bejegyzések a szerzőtől »

Magyarország idei hivatalos Oscar-nevezettje, az Akik maradtak ha nem is hibátlan, de méltó örököse a Testről és lélekről-nek.


Tóth Barnabás rendező hazánk egyik legismertebb rövidfilmes alkotójává vált az elmúlt évek során: Újratervezés című alkotását százezrek látták az interneten, Susotázs című darabja pedig kategóriájában bejutott az Oscar-jelöltek szűkített listájára idén. Most pedig elkészült első nagyjátékfilmje, az Akik maradtak amely annyira felülmúlta a várakozásokat, hogy az eredetileg a tévék képernyőjére szánt produkciót a mozikban fogják vetíteni, sőt ebben az évben (részben érdemi riválisok híján is) ez a mű lesz Magyarország hivatalos Oscar-nevezettje is. Nem akármilyen rezümével debütál tehát az Akik maradtak a filmvásznon - de vajon rászolgált hírnevére?

Körner Aladár (Hajduk Károly) nőgyógyász még évekkel a második világháború lezárulta után sem tudta maga mögött hagyni annak szörnyűségeit. A férfi ugyan lelkiismeretesen végzi dolgát, de életét céltalanul és örömtelenül tengeti. Egy nap azonban beállít hozzá egy dacos 16 éves lány, Klára (Szőke Abigél), aki folyamatosan egyre szorosabb köteléket alakít ki a férfival. A maga traumái miatt Klárának sincs egyszerű természete, de ketten együtt valahogyan mégis képesek arra, hogy fokozatosan újra megtanulják élvezni az életet.

Az Akik maradtak valódi cselekménye minimális, Tóth bonyodalmak generálása helyett sokkal inkább arra kíváncsi, hogy ez a két "tüskés" karakter hogyan lép túl a második világháború és a holokauszt traumáin, miközben az ország a kommunista hatalomátvétellel éppen visszacsúszik azokba a borzalmakba, ahonnan egyszer már kikecmergett. Bár nem szerelmi történet elevenedik meg a vásznon, az Akik maradtak szinte minden más tekintetben tökéletes szellemi örököse a Testről és lélekről-nek: visszafogott szépsége, kívülálló, sérült karakterei, az egymásra találás csodájának és a külvilág szörnyűségeinek szembeállítása mind hasonlóképpen jelen vannak. Ez a stílus természetesen kudarcot vallana a két főszereplő kiváló alakítása nélkül, azonban Hajduk Károly bámulatosan közvetíti egy-egy egészen apró rezdüléssel is a karaktere rezignáltságában jelen lévő elfojtottságot, Szőke Abigél pedig ugyan nem mindig ennyire hiteles, de korához képest elképesztően összetett alakítást nyújt.

Az élmény mégsem teljes, ugyanis az Akik maradtak egyszerre túl rövid és túl hosszú film. Bár képiségén cseppet sem látszik, hogy eredetileg tévéfilmnek szánták, 83 perces játékideje és az ebből eredő szerkesztés nem engedi kiteljesedni Tóth koncepcióját. Számos motívum, ötlet akkor hatna igazán, ha nem kellene átrohannunk a két szereplő megismerkedésén, alaposabban végigjárhatnánk kapcsolatuk állomásait, de ezt a szűkös keret nem engedi meg. Ugyanakkor így a lassúságnak, a szereplőkkel együtt merengő atmoszférának nem mindig van meg a jutalma. Tóth ugyan nem rág semmit a szánkba, de sejtetéseiből nem nehéz összerakni a karakterek múltját, lelkiviláguk mozgatórugóit, és alapvetően azért sem tesz sokat, hogy más jellemvonásokkal is felruházza őket, mint amelyek a film szempontjából feltétlenül szükségesek. Nem válnak teljesen hús-vér emberré, és néha azt érezzük, hogy kimaradunk útjuk meghatározó fordulópontjaiból.

Az alkotás más szeletei viszont éppen, hogy feleslegesen követelnek maguknak figyelmet: számos történetkezdeménnyel találkozunk, amelyek egy-két jelenet után egyszerűen elsikkadnak. Az Akik maradtak például többször is meglebegteti, hogy a napról napra egyre szabadabban tomboló Rákosi-terror hőseinket is utoléri, azonban ez minden egyes alkalommal üres fenyegetésnek bizonyul. De ugyanerre a sorsa jutnak egyes karakterek, vagy például Klára tanulmányainak motívuma.

A film tehát szenved attól, hogy szárnyait részben talán a vágóasztalon, részben valószínűleg már a tervezés fázisában megnyesegették kicsit, de szárnyalásában ez azért nem akadályozza meg. A hazai filmgyártás tehát egy újabb színvonalas produkcióval rukkolt elő, de sajnos Tóth Barnabás első filmje éppen azzal a különlegességgel és kiválósággal marad adós, amely például egy sikeres Oscar-kampányhoz lenne szükséges.

Az Akik maradtak teljes adatlapja a Mafab (Magyar Filmadatbázis) oldalán.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Történelem Kritika Holokauszt II. Világháború Magyar Film

Ajánlott bejegyzések:

  • Ki volt az egyetlen, akit Sztálin igazán szeretett? Ki volt az egyetlen, akit Sztálin igazán szeretett?
  • Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
  • Múzeumutca Tavaszköszöntő Múzeumutca Tavaszköszöntő
  • Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet
  • Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr6515137506

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard