Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Az életben nincs törlés opció

Az életben nincs törlés opció

Kunyik Kinga a szerző friss bejegyzései 2019. 10. 29.
Az indián, aki szavatol a Lady biztonságáért
2022-02-15 11:13:40

A modern kori magyar irodalom egyik legnagyobb alakja, a 110 éve született Ottlik Géza egészen szokatlan módon

A Central Perk titkai
2022-01-13 21:58:30

A Jóbarátok kultusza ma is él, bő 17 évvel a befejező rész után, pedig annak idején még maguk az alkotók

A fatuskó, aki ajándékot kakil
2021-12-26 08:14:34

Nem is gondolnánk, milyen érdekes karácsonyi tradíciók léteznek Európa-szerte. Ha az év egyik legszebb

Az egeres balett, ami mindent visz
2021-12-23 08:37:29

A kissé zavaros történet már 100 éve a karácsony egyik nélkülözhetetlen, ikonikus kelléke.

további bejegyzések a szerzőtől »

Alig debütált a FOMO a mozikban, máris az év egyik legfontosabb filmjeként emlegetik. Hartung Attila elsőfilmes rendezővel beszélgettünk.

A fiatal rendező a felelősségvállalásról mesél Gergő történetén keresztül, akinek az élete örökre megváltozik egy balul sikerült házibuli után. Frappáns képi és zenei megoldásai révén a FOMO ijesztően közel hozza a nézőhöz a Z generáció, vagy inkább az egész mai magyar társadalom pszichéjének sötét bugyrait. És ez jó. Jó, mert lehet róla beszélni: a fearofmissingout.hu-n például pszichológusok közreműködésével összeállított segédanyagok, kérdések, szerepjáték instrukciók támogatják a film közös feldolgozását tanárokkal, diákcsoportokkal, vagy akár családtagokkal.

A filmről írott kritikánk itt olvasható.

„Visszajelzések kapcsán azt gondolom, hogy minden filmnek megvan a maga közönsége. Abban reménykedem, hogy ez a film is megtalálja majd a sajátját, és a megtekintés után beszélgetéseket implikál.” – mondja a rendező. A film komoly témát dolgoz fel, érthető módon a forgatás próbára tette az alkotókat: „Az egész elkészítési folyamat az első szinopszistól a bemutatóig hatalmas kihívás volt. Hol lefogytam, hol az idegrendszerem szórakozott velem, de összességében nagyon élveztem. Főként a forgatást, és amikor a 8 fiatal szereplővel próbálhattam.” Leginkább a főszereplő kiválasztása okozott problémát: Gergő személye nagyon hangsúlyos a filmben, hiszen az ő perspektívájából látjuk az eseményeket. „Gergő karaktere lett meg a legkésőbb a casting során. Elképesztően sokáig kerestük, majd Yorgoszt egy barátom ajánlotta. Eszébe jutott, hogy van egy fiú ugyanabban a kávézóban, ahol ő dolgozik, és azt javasolta, hívjam be castingra. Yorgosz nagyon megtetszett, szuperül elemzett és nagyon okosan állt hozzá az improvizatívabb feladatokhoz. Ezután mesélte csak el, hogy van egy bandájuk és sokat zenélnek. Aztán esett le, hogy az a zenekar a Deep Glaze, amit utána meg is szerettem, mert szuper zenét csinálnak.”

Ha már zenéről van szó, meg kell említenünk azt is, hogy számos kurrens előadó dalai felcsendülnek a filmben, a nyitó és záródalt például a Fran Palermo frontembere jegyzi: „Konsiczky Dáviddal (Csaknekedkislány zenekar), a film zeneszerzőjével agyaltunk rajta, hogy az eleje és legvége nagyon-nagyon hangsúlyos pont legyen a zenében. Ehhez egy-egy külön tracket kellett írni. Mivel mindketten nagyon szeretjük Henri (Fran Palermo) zenéit, ezért gyorsan el is dőlt, hogy meg fogjuk őt kérdezni, van-e hozzá kedve. Henri pedig megírta a két dalt és ezen kívül dolgozott más számokban is a filmben. Nekem a film végi dal nagy kedvencem (Coin in the Fountain).”

Ami a FOMO üzenetét illeti, felmerülhet a kérdés: mi vezethetett az ábrázolt helyzet kialakulásához? Mi dönti el azt, hogy ki mivé válhat egy adott pillanatban? Mi történik napjaink Budapestjén, ahol az egoizmus és a gyengébbek elnyomása része a generációról generációra öröklődő viselkedésmintáknak? A rendező az egyén felelősségét hangsúlyozza: „A történet magja az, hogy egy bocsánatkérés még nem mentesít a tetted alól. Gergő ebben a történetben nem áldozat, hanem elkövető. Ha áldozatként tekintenénk rá, akkor azt feltételezhetnénk, hogy fel lehet menteni a tette alól. Lehet vizsgálni a körülményeket (csordaszellem, social media, szülők, alkohol), de a végső pillanatban ő hoz egy döntést.”

A film szokatlan, furcsa címe arra a frusztráló érzésre utal, ami gyakran elfogja a ma emberét : a mindennapok során rengeteg inger és információ ér minket, nagy önismeret és tudatosság kell ahhoz, hogy eldöntsük, mi az ami valóban fontos számunkra, hol kell valóban jelen lennünk. „Gimi alatt nagyon nem akartam kimaradni a péntek és szombat esti sörözésekből. Ha nem tudtam elmenni, akkor a hét elején mindig azt hallgattam, hogy „húúú, mekkora buli volt, amikor eltört a biliárd dákó” és hasonlók. De ugyanezt az életérzést/szorongást egy insta poszt is kiváltja, ha valamiről lecsúsztam és a fotó azt érzékelteti, hogy ott történnek a nagy dolgok”.

A filmben számos példát láthatunk arra, hogyan befolyásolja a fiatalokat a közösségi média használata során tapasztalt (ám korántsem biztos hogy valódi) összetartozás érzése: Gergő és barátai őrült kihívásokat vesznek videóra és osztanak meg a nyilvánossággal, az így szerzett népszerűség pedig pozitív megerősítésként szolgál számukra. Továbbá azt is ijesztő látni, ahogy az ominózus házibuli után az áldozatot, Lillát rosszmájú kommentekben szedik ízekre, ami jócskán kimeríti az internetes zaklatás fogalmát. „A történet nem általánosítja a youtubereket és a Z generációt. Szerintem ettől függetlenül, amit a cselekményben látunk, az sajnos előfordulhat a valóságban is. Bizonyos szempontból túlzó és sűrű a cselekménye a filmnek, de nem gondolom disztópiának.”

A mai ember számára természetes, hogy az online térben bármi egyszerűen megkonstruálható és ugyanolyan könnyedén törölhető is. Az életben sajnos nincs törlés opció – figyeljünk jobban magunkra, figyeljünk jobban egymásra.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
ifjúsági Film Internet Fiatalok Magyar Film

Ajánlott bejegyzések:

  • Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
  • Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet
  • Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben
  • Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen
  • Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr8815263920

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard