A Valan - Az angyalok völgye a debütáló alkotásoktól és a magyar műfaji produkcióktól is szokatlanul biztos kezű és sokrétű film.
Váradi Péter (Krisztik Csaba) a romániai rendőrség kötelékében a gyermekprostituáltakat futtató bűnözőket üldözi kérlelhetetlenül. Legújabb fogása után kiderül, hogy az egyik megmentett lány szülővárosából, Valanból származik, ami fájdalmas sebeket tép fel a férfiban: 22 évvel korábban ugyanis húga is nyomtalanul eltűnt. De nem ő volt az utolsó, ugyanis éppen akkor veszik nyoma a 12 éves Hajninak, amikor Péter hazalátogat, a férfi pedig így extra motivációval vág bele az egyre szövevényesebb ügy felgöngyölítésébe.
A hazai zsánerfilm igazi 22-es csapdájában szenved: ahhoz, hogy profi magyar akciófilmek, thrillerek vagy horrorok szülessenek, az itthoni filmfinanszírozásnak és közönségnek támogatnia kéne ezeket a darabokat, de mivel ez nem történik meg, a hazai filmes közeg ki sem termeli magából azokat az alkotókat és azt a tapasztalatot, ami az ilyen produkciók előfeltétele lenne. Ennek jellemzően az az eredménye, hogy a magyar műfaji darabok vagy nemzetközileg már bőven meghaladott toposzokat gyakorló házi feladatok, vagy éppen alkotóik rutintalansága miatt nem érnek fel saját ambícióikhoz. És nagyon ritkán akad egy-egy kivétel (Kojot, Hurok), amely alkotói lelkesedésének és eszméletlen mértékű rákészülésének hála valamennyire képes kitörni ebből az ördögi körből.
A Valan azonban teljes mértékben képes felülemelkedni ezen a problémán, Bagota Béla nagyjátékfilmes debütálása ugyanis tökéletesen lövi be a középutat: nem akarja lepipálni a legmenőbb krimiket, de éppen annyit vállal és teljesít, hogy a külföldi felhozatal mellé téve se kelljen szégyenkeznie. Az elkötelezett Jo Nesbø-rajongók persze lehet, hogy nem fognak hátast dobni Bagota Béla mozijától, hiszen istenigazából semmi olyat nem mutat, amivel a stílust kívülről-belülről ismerő olvasó/néző ne találkozott volna, ez pedig különösképpen a rejtély megoldására igaz, amit még az avatatlan mozilátogatók is egészen hamar kitalálhatnak. Azonban a Valan éppen "skandinávkrimisége" miatt nem puszta stílusgyakorlat, hiszen előképeihez hasonlóan a bűnügyi szál itt is csak ürügy a szociopolitikai dráma elmeséléséhez. A forgatókönyvet ugyanis teljes mértékben áthatja a kihalás szélén álló bányaváros tragédiája, a két nemzetiség feszültségei, Románia kaotikus rendszerváltásának öröksége és az ezekbe beleágyazott személyes drámák. A filmen nem az érződik, hogy Bagota a skandináv krimiket akarja utánozni, hanem hogy van egy sztorija, amit történetesen ez a műfaji keret támogat a legjobban.
Ez különösen akkor látványos, ha a a pont egy éve hasonló ambíciókkal debütált X - A rendszerből törölve című alkotás mellé helyezzük. Bár Ujj Mészáros Károly félig képzelt Budapestjén is megvalósult a skandináv hangulat a sötét szűrőknek és a folyamatos nyomasztásnak hála, amikor ugyanez erdélyi havasok, nyakig érő hó és omladozó bányaépületek között zajlik, sokkal könnyebben hisszük el, hogy a filmet a valóság, és nem az alkotók Nesbø-rajongása hívta életre. Nemcsak az atmoszféra autentikusabb, de folyamatosan érezzük azt is, hogy csak egy töredékét látjuk azoknak a történeteknek, amelyeket az 1989-es események, Románia munkaképes korú generációjának folyamatos kivándorlása és a haldokló vidék izolációja, kilátástalansága által teremtett társadalmi viszonyok kapcsán el lehet mondani.
Ennek megvalósításához természetesen roppant céltudatos, magabiztos szerkesztésre van szükség, de a Valan ilyen téren nemcsak a debütáló alkotások közül, hanem a hazai porondról is messze kiemelkedik. A Valanban minden egy irányba tart, egyetlen felesleges karaktere, pillanata, félrecsúszott hangsúlya sincs, de még a jelenetek felépítése, a tempó lüktetése éppen olyan, mint ahogyan az a nagykönyvben meg van írva. (Erre magyarázat lehet, hogy Bagota elsőfilmes létére egyáltalán nem kezdő, közel egy évtizedig a legtehetségesebb hazai rendezők mellett, valamint külföldi produkciókban pallérozódott rendezőasszisztensként.)
Kétségkívül találunk jobb, különlegesebb krimiket a Valannál, de ez a film éppen azért képes teljesíteni a vállalásait, mert nem akarja helyből megugrani a Fogságban vagy a Holtodiglan szintjét. És még ilyen kompetens, sokrétű és elgondolkodtató bűnügyi történetből sem találunk sokat, főleg nem a hazai porondon, úgyhogy becsüljünk meg nagyon ezt a filmet és Bagota Bélát!
A Valan - Az angyalok völgye teljes adatlapja a Mafab (Magyar Filmadatbázis) oldalán