Kolumbia hivatalos Oscar-nevezettje, a Monos ritka együttállása tartalomnak és formának.
Egy elhagyatott kolumbiai fennsíkon nyolc gyermek él ijesztően nomád körülmények között, a titokzatos, félig drogkartellnek, félig milíciának tűnő Szervezet alkalmazásában. Farkas, Rambo, Répa, Lady, Hosszúláb, Kutya, Törpe és Bumbum számára mindössze annyi a feladat, hogy őrizzék Doktornő becenévre hallgató foglyukat, akiért a Szervezet valószínűleg busás váltságdíjat remél. Munkaadóik távollétében a katonás fegyelem hamar gyerekes játszadozássá lazul, azonban a látszólag szabad és gondtalan élet során felmerülő feszültségek, hierarchikus küzdelmek és szerelmek előbb-utóbb élet-halál kérdésekké válnak mindannyiuk számára.
Alejandro Landes művét már jó előre A legyek ura parafrázisaként aposztrofálta a kritika, de fiatalkorú főszereplőit leszámítva nehéz volna a klasszikus regényhez hasonlítani. A Monos sokkal kisebb léptékű alkotás, amely leginkább arra fókuszál, hogy hogyan ütközik össze a felhőtlen gyerekkor a felnőttek világa által leosztott szerepekkel. A film hősei nem élnek át olyan borzalmakat, mint az afrikai gyerekkatonák tragédiáját brutális őszinteséggel ábrázoló Beast of No Nation karakterei, ugyanakkor éppen így válik világossá, hogy mennyire lehetetlen dilemmákat hoz magával egy felnőtt fogoly, vagy akár csak egy tehén őrzése is.
A Monosban mégsem feltétlenül tartalma forradalmi, hanem az, amilyen páratlan érzékkel ezt a képet ábrázolja. A film alapötletében szinte kódolva van a kudarc: a töredezett narratíva nyolc (a Doktornőt beleértve kilenc) szereplő között váltogat, néha akár heteket is ugorva vagy képzelődésekbe fordulva. Eleinte könnyű azt érezni, hogy szalmaszálakba kapaszkodva próbáljuk összerakni a legelemibb eseménysort is, de idővel ráébredünk arra, hogy Landes a kaotikus stílus ellenére tulajdonképpen az összes lényegi mozzanatot sikeresen kommunikálja. Bár semmit nem tudunk meg a karakterek múltjáról, nem tárják fel nagy kifakadásokban lelkivilágukat, kiválogatott rezdüléseikből mégis tökéletes képet kapunk jellemükről, mozgatórugóikról. Szintén nem derül ki a Szervezet pontos jellege és működése, de egy-egy utalásszerű mozzanatból azért kirajzolódik, hogy hogyan fest a gyerekek és feletteseik viszonya. Hiába fedi tehát homály a Monos történetének számos részletét, úgy érezzük, hogy ezekről nem is fontos tudnunk - vagy ha igen, akkor jó eséllyel sejthetjük ezeket a korábban látottak alapján.
E tekintetben a helyszínek és jelmezek is többet mondanak ezer szónál: bár a ködös fennsík, majd a játékidő második felében szerepet kapó sűrű dzsungel atmoszférateremtés szempontjából, illetve a pazar fényképezés alapanyagaként sem elhanyagolható, fő szerepük mégis az, hogy érzékeltessék a szereplők elképesztő magukra hagyatottságát. Nem véletlen, hogy Landes direkt olyan vidékeket választott, amelyeket most először látunk filmvásznon, lévén, hogy eddig a filmes stábok megközelíthetetlennek tartották őket. De hasonló történetmesélő erővel bírnak az egyes ruhadarabok, hiszen a csapat minden tagja sáros, szedett-vedett, kinőtt, de valahol mégis stílusos és ránézésre készségesen viselt holmikban flangál.
Ugyanakkor míg a Monos elképzelhetetlen lenne szűkszavú modora és zaklatottsága nélkül, nehéz elhessegetni azt az érzést, hogy igazából bármelyik részletéből kerekebb film lehetett volna. Hatalmas eredmény, hogy egy ennyi szereplőt mozgató és ilyen sokrétű történetet sikerült épkézláb módon vászonra vinni, de de hiába tudunk eleget ezekről a figurákról, ahhoz sokkal több időt kellett volna velük töltenünk és lényegesen jobban meg kellett volna ismernünk őket, hogy igazán megélhessük tragédiáik, végső döntéseik katarzisait.
Jogosan merülhet tehát fel, hogy egy-egy (vagy akár 2-3) karakterútra, cselekményszálra fókuszálva hatásosabb lehetett volna ugyanez az élmény, de a Monos így is tartalom és forma példátlan egységéről tanúskodik. Látszólag keveset közöl, valójában azonban teljes értékűen mutatja meg, hogyan tép szét a világ kegyetlensége egy olyan közösséget, amely alapvetően korban és térben is igen messze volna az emberiség sötét oldalától.
A Monos teljes adatlapja a Mafab (Magyar Filmadatbázis) oldalán.