Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Ez akkor most jó, vagy nem?

Ez akkor most jó, vagy nem?

Gerner Koppány a szerző friss bejegyzései 2019. 12. 03.
Megy a szelfi a királynak
2020-02-11 07:31:24

A több, mint háromszázötven éves Tartuffe a jelenkori értelmezéssel és a futurisztikus látványtervvel

Ez akkor most jó, vagy nem?
2019-12-03 20:34:21

Luchino Visconti 1960-ban bemutatott Rocco és fivérei című filmje alapján készült el a Nemzeti Színház

Hinni az alulról szerveződő dolgokban
2019-11-09 09:09:06

Zsedely Tímea 2001-ben Pécsről New Yorkba költözött, az akkor doktoráló egyetemista lányból mára igazi

Miért olyan vonzó a kiábrándultság?
2019-10-12 07:55:24

Idén második évada játsszák a közönségsikernek számító Csehov-adaptációt A Platonov címmel a Katona

további bejegyzések a szerzőtől »

Luchino Visconti 1960-ban bemutatott Rocco és fivérei című filmje alapján készült el a Nemzeti Színház bemutatója azonos címmel, Vidnyánszky Attila rendezésében.

Az eredeti alkotás (ami egy 1958-as regény feldolgozása) a korai hatvanas évek Olaszországában tabukat döntögető filmnek számított, témái között a nagyváros és vidék közti különbségekkel, a gyors fejlődés erkölcsre való hatásával, az emberek egymástól való elidegenedésével, illetve aktuális társadalmi változásokkal. A jelenleg futó előadás célja ezeket a kérdéseket továbbra is fókuszban tartani, ám új, időszerűbb megvilágításba helyezve őket. Az eredmény egy gyakran csapongó, nehezen követhető, máskor a néző figyelmét tökéletesen megragadó színpadi kavalkád. Ez akkor most jó vagy nem?

Adott egy épp Milánóba költöző, szembetűnően vidéki család, valamint az ő szegénységük és társadalmi kirekesztettségük a gyorsan fejlődő nagyvárosban, számos családi összetűzés, tiltott szerelem, box, egy utcalány és jónéhány érzelmi krízis. Az alapanyag elég erős, bár hosszú és tartalmilag sűrű. A nézőnek egy percig sem lankadhat a figyelme a darab közben, mert a bizonyos pontokon zavarbaejtően sok szereplő untalan nyüzsgésében hamar elveszhet a lényeg. Ezen a szándékos, ám a célját nem mindig elérő káoszérzeten valamelyest segít a monumentális díszlet (egy bérházra emlékeztető többszintes, mozgatható acélszerkezet) letisztultsága és átláthatósága. A látvány kiválóan teremti meg az atmoszférát, a romló világváros éjszakáját. Kontrasztos és kifejező, a megszállott milánóiak és a faluból feljövők közötti különbségeket mutatja meg. Érdekes karakterekből sincs hiány, van itt kitagadott szajhától nihilista felsőosztálybeliig minden. Ez a sokszínűség, ez a sokság egyszerre az esszenciája, erőssége és a legnagyobb hibája is a produkciónak. A folyamatos fejkapkodás miatt gyakran a fülünk mellett repülhetnek el a legfontosabb mondatok és kinyilatkoztatások.

Amikor az első felvonás véget ér, joggal kavaroghatnak bennünk vegyes érzelmek. A nézőt gyakran összezavaró, kizökkentő jelenetsorok meglehetősen nehezen állnak össze, ami képes érdektelenségbe fullasztani a közönséget. A szűk két órányi tömör fejetlenség után az ember mégsem érzi azt, hogy amit látott, teljesen inkoherens volna.

Bár meglehet, hogy ezek után maradni a második felvonásra nem olyan magától értetődő, mint amennyire kellene lennie, mégis jó döntés visszaülni a helyünkre a szünet után. A következő etap élesen különbözik az azelőtt látottaktól. Vidnyánszky a hangsúlyt a társadalmi problémákról a személyes válságokra helyezi. Az eddig folyamatosan zsúfolt tér hirtelen kiürül, sorra követik egymást az intim, kevés szereplős jelenetek. A színészek mondataival együtt érthetővé válik az átadni kívánt üzenet is. Kellő türelemmel és átgondoltsággal épül fel a cselekmény egészen az elsöprő erejű zenés-őrjöngős katarzisig. Ezen a ponton végre lehetőségünk nyílik érzelmileg is bevonódni a történésekbe, a látottak hatnak ránk, elgondolkodtatnak. Szinte kár, hogy az előadás nem ezen a csúcsponton ér véget. Nem távozhatunk ezzel a katartikus élménnyel, a darab vége ugyanis egy elnyújtott, önismétlő monológzuhatag.

Intenzív élménnyel léphetünk ki az előadás végeztével a Nemzeti folyosójára. Megmarad bennünk az összezavartság érzése, egyes színészek affektálása, egy kínosan rossz helyre beillesztett Cseh Tamás-dal, de megmarad a letaglózó katarzis, a jól használt metálzene és a remek látvány is. Volt, amikor unhattuk az előttünk zajló eseményeket, máskor pattanásig feszült idegekkel figyelhettük őket. A kérdés még mindig ugyanaz. Ez akkor most jó vagy nem?

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Olaszország Színház Nemzeti Színház Vidnyánszky Attila Luchino Visconti

Ajánlott bejegyzések:

  • Nagypolgári svindlik Nagypolgári svindlik
  • Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Két jubileum – egy rendhagyó évad! Két jubileum – egy rendhagyó évad!
  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr1915333414

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard