Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A mai fiatalok már nem gondolnak a szaporodásra

A mai fiatalok már nem gondolnak a szaporodásra

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2020. 03. 02.
Trapesített Nemzeti dal, agresszív sofőr, és biokertészkedés a Bëlga új lemezén
2025-05-16 15:00:00

Mindenféle felvezetés nélkül, tegnap megjelent a Bëlga új nagylemeze Egyre gondolunk címmel. A dalok az

Május 19-én nyitja meg kapuit a Gustav Klimt: The Immersive Experience interaktív kiállítás
2025-05-16 08:55:49

A produkció a legmodernebb technika segítségével vezeti be a látogatókat Klimt csodálatos világába, amely

Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
2025-05-14 10:56:32

Még egy teaser készült az Oscar-, Golden Globe-, Bafta-díjas és cannes-i nagydíjas Saul fiát és a

Gyergyói népzene a Hagyományok Háza Szabadegyetemén
2025-05-13 18:00:00

A Gyergyói népzene - három generációs örökségvédelmi program megálmodói, értékmentő munkájukat, annak

további bejegyzések a szerzőtől »

Pedig adott a luxuskörnyezet – a Radnóti színpadán.

Kelemen József, Hajduk Károly, Lázsló Zsolt és Martinovics Dorina előtt Sodró Eliza és Porogi Ádám – fotó: Dömölky Dániel

Február 23-án mutatták be a Radnótiban Shaw: A Szerelmesek házai című darabját Valló Péter rendezésében. Olykor könnyed szerelmi komédia, olykor komoly társadalomkritika – így lehetne meghatározni a bő kétórás produkciót.

Az eredeti műhöz hasonlóan ez a változat is belenyúl morális és politikai témákba. Szerencsére nem ad a szánkba szavakat – mindenkinek lehetősége nyílik megtalálni benne ismerős helyzeteket. Hogy ennek örülünk-e vagy sem, az mindjárt egy másik kérdés.

László Zsolt, Porogi Ádám és Kelemen József – fotó: Dömölky Dániel

A Nobel-díjas ír kritikus-drámaíró, Bernard Shaw alkotásaiban sosem határolta el magát kora aktuális politikájának megtárgyalásától, megkérdőjelezésétől. Ez az első drámája, az 1892-ben bemutatott A Szerelmesek házai esetében sincs máshogyan. A szerző e művét az általa megalkotott unpleasant play, azaz „kellemetlen előadás” műfajába sorolta, mivel legfőbb célja nem a szórakoztatás (ami a viktoriánus színházi hagyományokon szocializálódó akkori angol közönség számára elsődleges volt), hanem a jelenkori társadalmi problémák bemutatása. Az utóbbi tétel remekül érvényesül a műben, görbe tükör elé állítja a korrupciót, a lakbérrendszert, megkérdőjelezi a gazdag filantrópok moralitását. Nem kell túl mélyre ásnunk magunkat a szövegben ahhoz, hogy párhuzamokat találjunk a XIX. század végének Angliája és jelenkorunk társadalma között – ezeket finoman, nem túl primer módon, de egyértelműen érzékelteti velünk Valló Péter február 23-án bemutatott rendezése a Radnótiban.

Porogi Ádám, Kelemen József, Hajduk Károly és László Zsolt – fotó: Dömölky Dániel

A politikai felhangú dráma egy szerelmes komédia álruhájába van bújtatva. A jónevű családból származó, lánglelkű fiatal férfit Porogi Ádám alakítja könnyedséggel és szenvedéllyel, szerelmét, Blanche-t pedig Sodró Eliza a tőle megszokott hitelességgel, bájjal, és jól megkomponált hisztériával. László Zsolt az ingatlanipar szürkezónájában üzérkedő apa szerepében elsőre talán összezavarhatja a nézőt folyton magas szinten pulzáló idegességével, de az előadás előrehaladtával szinte hozzánő karakteréhez ez az attitűd. Kelemen József és Hajduk Károly kisebb szerepeikben is emlékezeteset alakítanak, Martinovics Dorina pedig kihozza a legtöbbet a neméppen sokdimenziós karakteréből.

László Zsolt és Hajduk Károly – fotó: Dömölky Dániel

A morálisan megkérdőjelezhető Sartorius család luxushajlékában játszódik az egész darab. A Radnóti színpadán a ház beltere egy robosztus szarkofágra emlékeztet homogén téglafalaival. Rideg a környezet. Személytelen, térkövekkel kirakott. Pontosan olyan, amilyet egy újgazdag álfilantróp otthonának képzelnénk. Mélységében nincs mindig kellőképp kihasználva a nagy tér, ezt a funkcionális hiányt ellensúlyozza a szimbolika. Az előadás két órájában visszatérő motívum a díszlet széttörése. A szereplők úton-útfélen lyukakat ütnek a falba hisztérikus kirohanásaik során, egyre tovább pusztítva ezzel a kúriát. Az épület szétrombolása, a néha-néha feltűnő építőmunkás életének megnehezítése érdekesen cseng össze a főszereplő fiú értékrendjének összezuhanásával.

Valló rendezése többször felhozza a politika és a szerelem témája mellett a generációs különbségek kérdését is. Ezek a mai fiatalok már nem gondolnak a szaporodásra, annyira el vannak foglalva a világ megmentésével, hangzik el egy idősebb karakter szájából a tételmondat. Ez a gondolat átlengi a fiatal szerelmesek cselekedeteit – Afrikába utazni, gyógyítani, jót tenni, visszaadni, szeretni. Végül mégsem lepődünk meg akkor, mikor az ifjú Trench kétségei ellenére meghozza a döntést, és éppen olyanná válik, mint a szülei korrupt, számító generációja. A keserű vég aggodalmat hagyhat a nézőkben: Hogyan tehetné jobbá egyetlen generáció a világot, ha a többi azt nem akarja?   

Bernard Shaw:
A SZERELMESEK HÁZAI
Radnóti Színház

Fordította: Kovács Krisztina és Péterfy Gergely

Sartorius: László Zsolt
Blanche, a lánya: Sodró Eliza
Trench doktor Porogi Ádám
Lickcheese: Hajduk Károly
Cokane: Kelemen József
Annie: Martinovics Dorina

valamint: Mátyássy Péter

Dramaturg: Kovács Krisztina
Jelmeztervező: Benedek Mari
Díszlettervező: Izsák Lili
Ügyelő: Kónya József
Súgó: Farkas Erzsébet
A rendező munkatársa: Hatvani Monika

Rendező: Valló Péter

Jegyvásárlás itt.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Valló Péter Radnóti Színház László Zsolt G. B. Shaw

Ajánlott bejegyzések:

  • A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház
  • Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása
  • Tomboló sikerrel tért vissza a musical-klasszikus a Vörösmarty Színház nagyszínpadára Tomboló sikerrel tért vissza a musical-klasszikus a Vörösmarty Színház nagyszínpadára
  • Visszatért a BETEKINTŐ a Thália Színházba Visszatért a BETEKINTŐ a Thália Színházba

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr9315500618

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard