Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Menekülés önmagunk elől

Menekülés önmagunk elől

Becságh Dániel a szerző friss bejegyzései 2020. 07. 05.
Megbocsátható csalás
2022-03-08 20:00:28

Deák Kristóf legújabb alkotásában, Az unoká ban kevés Oscar-díjat érdemlő zsenialitás, de annál több

Itt mindenki hall mindent
2022-02-20 08:15:52

A Spencer szűk távcsövén keresztül példátlanul hatásos betekintést nyerhetünk Diana hercegné életébe és

Az igazi pusztulás az olajfinomító mellett zajlik
2022-02-07 09:53:45

A Red Rocket ben egy egykori pornósztár tér vissza a kisvárosi kilátástalanságba, hogy ott egy még súlyosabb

A világ legátlagosabb harmincévesének kalandjai
2022-01-20 07:31:00

Lehet-e még újat mondani az Y-generáció nyűglődéseiről? A világ legrosszabb embere alapján nem

további bejegyzések a szerzőtől »

A Futás az év egyik legjobb és legérdekesebb sorozatának indult, végül a legnagyobb kihagyott ziccer lett.

Vicky Jones nevére valószínűleg kevesen kapnák fel a fejüket, ha nem annak a Phobe Waller-Bridge-nek volna alkotótársa és legjobb barátnője, aki a Fleabagnek és A megszállottak viadalának hála korunk egy legfelkapottabb forgatókönyvírójává vált. Így sokan önkéntelenül is vele azonosítják Jones első saját projektjét (pedig Waller-Bridge ebben színésznőként és producerként vett csak részt), és sok szempontból tényleg érezni, hogy hasonló alkotói hitvallás áll a Futás és Fleabag mögött.

Azonban az alapötlet teljesen más: Ruby (Merritt Wever) és Billy (Domhnall Gleeson) még fiatalkorukban egyeztek meg, hogy ha bármelyikük a "Futás!" üzenetet küldi a másiknak, aki pedig hasonlóképpen válaszol, egy egész Amerikán átívelő vonatútra szöknek el közösen. A pár nem sokkal ezután szakít, de 15 évvel később megtörténik az üzenetváltás, az egyezséget pedig mindketten betartják. A kérdés csak az, hogy mennyire ideiglenes kiruccanásként képzeli el a romantikus menekülést az azóta családanyává lett Ruby, és mennyire őszinték a sikeres önsegítő-guruként tevékenykedő Billy szándékai.

Az érdekes, de cseppet sem forradalmi kiindulópontot (elvégre számtalanszor láttunk már mozgóképen fiatalkori szerelmek felélesztését) a Futás villámsebesen meghaladja. Vicky Jonest nem feltétlenül azok a kérdések érdeklik, amelyeket az átlagember ebben a helyzetben feltenne, hanem azok, amelyeket mindig is fel akart tenni, de sohasem mert. Sorozata ebből a szempontból mindenképpen rokon a Fleabaggel, hogy különleges, excentrikus húzásai, tabudöntögetése egytől egyig azt a célt szolgálják, hogy a sablonok lebontásán keresztül ásson hétköznapi nehézségeink, dilemmáink, talán magunk felé sem bevallott titkos vágyaink mélyére.

A Futás folyamatosan a szereplők hagyományos értelemben vett sikereit állítja szembe boldogtalanságukkal, ugyanakkor rendre megkérdőjelezi azt is, hogy 15 évvel korábbi kapcsolatuk felélesztése, a menekülés jelenthet-e megoldást problémáikra. Hiszen Ruby és Billy valószínűleg nem véletlenül szakítottak, azóta pedig rengeteget változtak (vagy éppen bizonyos tekintetben semmit sem változtak), és még erre rakódik rá a személyes titkok és a külön töltött idő miatt érzett bizalmatlanság, ez pedig egészen viharossá, szélsőségesen hullámzóvá teszi együttlétüket. Azonban az így kibontakozó lélektani dráma élét folyamatosan lágyítja a karakterek közötti tökéletes kémia (Wever és Gleeson is azon színészek közé tartozik, akik bármilyen típusú szerepben képesek karizmatikusan alakítása), dialógusaik dinamikája, így a Futás mindvégig kellemesen könnyed körítésben taglalja témáit.

És ez elég is lenne, csak éppen maguk az alkotók nem hisznek abban, hogy ez elég, és mindenáron műfaji kereteket akarnak ráerőszakolni a Futásra. Amely ezáltal gyakorlatilag úgy fest, mintha Richard Linklater a Mielőtt felkel a nap 10. perce magasságában kijelentette volna, hogy "ebből így soha nem lesz normális film, inkább csinálok belőle egy krimi-thrillert!". Jones láthatóan úgy érzi, hogy a szereplők múltjának, dinamikájának, apró-cseprő titkainak boncolgatása nem fogja elvinni a hátán az élményt, úgyhogy a hight-concept alapvetést folyamatosan hasonlóan high-concept szituációkkal kell feldobnia. Előbb egy bajkeverő asszisztens, majd rengeteg készpénz, végül az ötödik rész végén egy kifejezetten merésznek mondható, műfajokon átívelő fordulat érkezik, részben a szórakoztatás kedvéért, részben azért, hogy felszínre rángassa Rubyban és Billyben azokat a feszültségeket, amelyek egyébként is felmerültek volna, ha a folyamatos rohanás közepette egyszer is levegőhöz jutnak.

A 7x25 perces évad keretei között viszont egyszerűen lehetetlenné válik, hogy a tematikai kifejtés és a viszonylag bonyolult cselekmény megférjen egymás mellett (plusz egy mellékszál, amely jóformán csak azért létezik, hogy Phoebe Waller-Bridge is szerepelhessen), így az élmény a "kellemes, de értelmes szórakozás" kényes egyensúlyából rövid úton a limonádé kategóriája felé csúszik el. A mű végül már nemcsak a nézőt, de maguk a szereplőket is elvágja attól, hogy megéljék aktuális lelkiállapotaikat, hiszen az egyre feszítettebb rohanás közben erre nincs idő.

Ennek megfelelően Ruby és Billy felszínre szivárgó titkai is egyre kevésbé a karakterizációt, és egyre inkább a konfliktusgenerálást szolgálják, ezzel pedig egy kifejezetten melodrámai irányt vesz a sorozat hangulata. Az egyre inkább elharapózó kapkodás miatt pedig az évad lezárása végül annyira esetleges, hogy még azt is nehéz eldönteni, valódi befejezésnek szánták-e vagy gyáva menekülésnek a folytatásba. Fáj nézni, hogy a Futás mennyire mostohán bánik saját ötleteivel: bár egy-egy vita vagy akár egy egyszerű sziporka is hatalmas kreativitásról tesz tanúbizonyságot, ezek a csírák sokkal alaposabb kidolgozást igényelnének. És amennyire változatos hangulatokkal, helyzetekkel dolgozik Jones és alkotógárdája, ez esetben nemcsak egy, de akár több remekmű lehetősége is benne lett volna a produkcióban.

Ironikusan sorsszerű, hogy a Futás két olyan emberről szól, akik egykori legbensőségesebb társuk előtt sem képesek felvállalni önmagukat, illetve azt, akivé a külön töltött 15 év alatt váltak, közben viszont maga a sorozat retteg attól, hogy felvállalja azt az utat, amelyet sallangmentesen, őszintén képviselhetett volna.

A Futás adatlapja a Mafab (Magyar Filmadatbázis) oldalán.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Kritika Sorozat HBO Hollywoodi filmipar

Ajánlott bejegyzések:

  • Német városból a divatvilág élére – Karl Lagerfeld lenyűgöző élete Német városból a divatvilág élére – Karl Lagerfeld lenyűgöző élete
  • Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
  • Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet
  • Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben
  • Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr8415719390

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard