Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A filmfesztiválok csendes tragédiája

A filmfesztiválok csendes tragédiája

Becságh Dániel a szerző friss bejegyzései 2020. 07. 13.
Megbocsátható csalás
2022-03-08 20:00:28

Deák Kristóf legújabb alkotásában, Az unoká ban kevés Oscar-díjat érdemlő zsenialitás, de annál több

Itt mindenki hall mindent
2022-02-20 08:15:52

A Spencer szűk távcsövén keresztül példátlanul hatásos betekintést nyerhetünk Diana hercegné életébe és

Az igazi pusztulás az olajfinomító mellett zajlik
2022-02-07 09:53:45

A Red Rocket ben egy egykori pornósztár tér vissza a kisvárosi kilátástalanságba, hogy ott egy még súlyosabb

A világ legátlagosabb harmincévesének kalandjai
2022-01-20 07:31:00

Lehet-e még újat mondani az Y-generáció nyűglődéseiről? A világ legrosszabb embere alapján nem

további bejegyzések a szerzőtől »

A koronavírus miatt az idei filmfesztiválok többsége elmarad, ennek pedig súlyos következményei lehetnek a filmvilág egészére nézve is.

A járványügyi intézkedések a filmvilág minden szeletét alaposan felforgatták, de talán egyiket sem annyira, mint a fesztiválközeget. Természetesen a legtöbb ilyen jellegű rendezvény elmaradt, legalábbis eredeti formájában, ugyanis a szervezők kézzel-lábbal igyekeztek valamilyen formában fenntartani a fesztiválok folytonosságát és létjogosultságát: Karlovy Vary például kisebb cseh mozikba küldte el versenyprogramját, a Cannes-i Filmfesztivál pedig úgy döntött, hogy hiába marad el a rendezvény, nyilvánosságra hozza eredetileg tervezett összeállítását.

Már maga az elképzelés is valamennyire megmosolyogtató (a fantasy sport mintájára jönnek a filmfesztiválok, amelyeken a még fiók mélyén lévő filmeket versenyeztetjük?), de a következő lépés még inkább: a rendezvény azzal az indoklással nem sorolta a megszokott kategóriákba a filmeket, hogy majd megnézve mi agyalhassunk azon, hogy melyik szekcióba illettek volna. És akkor mikor és hol is lehet megtekinteni ezeket a darabokat?

Ez már akkor is jogos kérdés lett volna, ha a fesztivált hagyományos formájában tartják meg, hiszen a mezőnyből jellemzően csak a 5-6 legnagyobb siker szokott eljutni hazánkba úgy december tájékán - és mi még szerencsések vagyunk, szemben például az Egyesült Államokkal, ahová nem angol nyelvű produkcióknak esélye sincs betörni. De Cannes már akkor is egy meglehetősen elitista intézmény volt, amikor még legalább 500 kiválasztottnak levetítették a filmeket, így hát igencsak megmosolyogtató, hogy amikor még erre sincs lehetőség, a fesztivál úgy tesz, mintha hirtelen hiperdemokratikus közösségi élménnyé vált volna.

A teljesség kedvéért tegyük hozzá, hogy ilyesmire azért volt kísérlet, szintén a karantén alatt, amikor a világ fesztiváljaiból összeállított We Are One Global Film Festival debütált az interneten. Igaz, a bemutatott filmeket csak konkrét időpontokban lehetett megtekinteni (amivel nagyjából oda is az internetes közzététel és a globalitás egyik fő ismérve), az összeállítást megtekintve pedig rögtön igen cinikussá válik ez a névadás. Annyira egyek vagyunk ugyanis, hogy a résztvevők többsége csak 2-3 db, többéves és erősen harmadvonalas alkotást szánt a pórnépnek.

Hiszen a fesztiválok létjogosultsága éppen azon az exkluzivitáson alapul, hogy hetekkel, hónapokkal a valódi bemutató előtt (vagy éppen bemutató híján) csak akkor és csak ott lehet megtekinteni és megünnepelni ezeket az alkotásokat (nem véletlen, hogy legtöbbjük be sem fogadja azokat a jelentkezőket, amelyek más fesztiválokon már debütáltak), találkozni az alkotókkal - ha ezt kiütjük a képletből, Cannes vagy Berlin csak egy újabb felület lesz, ahol médiatartalmat játszhatunk le.

Ugyanakkor igazságtalan lenne ezt a rugalmatlanságot magukra a rendezvényekre fogni, mert a válság elsősorban az ezekre támaszkodó filmeket állította lehetetlen választás elé. Ugyanis azok azért mennek fesztiválokra, hogy ott forgalmazóra találjanak, egy ingyenes online premier pedig automatikusan tönkreteszi egy produkció piacképességét. De akkor miért nem vesszük ki az „ingyenes” részt a képletből? Hiszen a Netflix, a Hulu, az Amazon és a többi streamingplatform már évek óta sorban áll a különböző fesztiválfilmekért - azonban a másik oldal már korántsem ilyen lelkes.

Az alkotók főként azért kritizálják ezeket a felületeket, mert nincs semmi motivációjuk az így megszerzett gondozására, és legtöbbször egyszerűen elsüllyesztik azokat feneketlen könyvtárukba, míg egy hagyományos forgalmazó (mint például a kisebb indie-feltámadást kezdeményező A24) minden követ meg fog mozgatni, hogy sikerre vigye alkotásait. Persze akadnak szigorúan független és művészfilmeket tárazó streamingplatformok (Mubi, Criterion Channel), de ezek nem igazán kaptak lábra, és nem is feltétlenül hiúság kérdésre, hogy a filmesek a filmesek mindent a mozis szereplésre tesznek fel.

Ugyanis a forgalmazásnak nem is feltétlenül az anyagi megtérülés a lényege (a fesztivál-résztvevők töredéke számíthat arra, hogy üzletileg is értelmezhető eredményt lesz képes felmutatni), hanem hogy kialakuljon az a felhajtás, amivel aztán rá lehet fordulni a díjszezonra, hogy ott lehessen nyerni egy-két szobrocskát, amivel a rendező remélhetőleg kellő hírnevet gyűjt magának, hogy a következő projektjét is támogassa valaki, és ezzel kezdődhet elölről az egész ördögi kör, amíg egy-egy mellényúlás hatására az illető azonnal eltűnik a süllyesztőben. Persze, ha minden jól megy, az ősszel megrendezendő fesztiválokat nem fogja érinteni a válság, és a legtöbb díjátadó is csak kisebb halasztásra szorul majd, így a 2020-as fesztiválfelhozatal sem fog örökre a fiókban maradni. De ijesztő kilátásokat mutat, hogy 2020-ban, négy hónapnyi karantén után sincs életképes alternatívája a független filmforgalmazás ökoszisztémájának.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Cannes-i Filmfesztivál Filmfesztivál Európai filmipar

Ajánlott bejegyzések:

  • X. Országos Rajzfilmünnep – Rajzfilmek kicsiknek és nagyoknak X. Országos Rajzfilmünnep – Rajzfilmek kicsiknek és nagyoknak
  • Kezdődik a 13. Szemrevaló Filmfesztivál Kezdődik a 13. Szemrevaló Filmfesztivál
  • Mától két Cannes-i díjas film a mozikban Mától két Cannes-i díjas film a mozikban
  • 14. alkalommal érkezik a Frankofón Filmnapok 14. alkalommal érkezik a Frankofón Filmnapok
  • Olasz díjnyertes filmek érkeznek Budapestre Olasz díjnyertes filmek érkeznek Budapestre

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr7915772218

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard