Harmadik alkalommal rendezték meg a „Lélektől lélekig...” című rendezvényt Veszprémben.
Július 16-án csütörtökön kiállításmegnyitóval, érzelmekben gazdag előadással, és azt „lélekelemző” beszélgetéssel kezdődött a III. “Lélektől lélekig...” Érzékenyítő Fesztivál a Veszprémi Petőfi Színházban. A nagysikerű programok július 19-ig, vasárnapig tartottak.
Csütörtökön délután Fehér Dániel, a Baltazár Színház művészének Csorba tükör című festménykiállítása, valamint az alkotóval történt beszélgetés kapcsán a nézők is megismerhették a színművész, festőművész különleges életét, este pedig Esztergályos Cecília, Tordai Teri és Timkó Eszter szereplésével a Zserbótangó című nagyszerű tragikomédia várta a közönséget. Az előadás előtti köszöntő alkalmával Kellerné Egresi Zsuzsanna, a színház igazgatóhelyettese, a fesztivál ötletgazdája hangsúlyozta: hisz abban, hogy a társadalom egyik legfontosabb mentálhigiénés eszköze a színház. „Gyógyít, segít és a kilátástalannak tűnő élethelyzetekben is képes erősíteni, irányt mutatni” – hangsúlyozta, majd kiemelte, hogy a pandémiás időszakban ez a hite erősödött, hiszen 74 alkalommal vitték el az élő színházat, vagyis a „MARADJ OTTHON – MAJD MI MEGYÜNK!” című otthontartó programjukat az emberekhez, amiben megtapasztalta, hogy személyes kapcsolat sokszorosát jelentette mindenkinek a bezártságban, az ismeretlen, félelmetes helyzetben.
Ovádi Péter országgyűlési képviselő szerint a Veszprémi Petőfi Színház a térség kulturális bölcsője. Fontosnak tartotta megemlíteni, hogy város színháza nem csak kultúrát közvetít, hanem társadalmi szerepvállalásban is élen jár, amely országosan is kiemelkedő. Az érzékenyítő fesztivál is erről a fontos értékközvetítésről szól – hangoztatta Ovádi Péter. A megnyitó díszvendége, Gál Kristóf rendőr alezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője elmondta, hogy az operatív törzs sajtótájékoztatóján az ő feladata volt, hogy érzékenyítse az embereket és apró tréfák segítségével megmutassa, hogy az ő kollégái is emberek. „Amióta nincs operatív törzs, rengeteg szeretet kapunk. Ebben az előre nem látható, bizonytalan helyzetben biztos pont lehettünk az önök életében” – vélekedett a színészből lett rendőr, aki az elmúlt hónapokban szinte beköltözött az otthonunkba.
Dr. Müller Cecília országos tisztifőorvos a színháznak írt levelében kiemelte: „Köszönöm a pandémia idején tanúsított áldozatos munkájukat, amellyel közönségük tagjait és az egészségügy tagjait egyaránt segítették. Ebben a rendkívüli helyzetben bizonyították helytállásukat, amely igazán példaértékű.” A fesztivál arról szól, hogy felfedezzük egymásban a jót, meglátni, hogy mindannyian terheket hordozunk, de ezeken túl kell emelkedni és a legfontosabb, hogy szeretetet árasszunk magunk körül – így foglalta össze Oberfrank Pál, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatója a programsorozat értékrendjét. Az első nap “kibeszélő” esttel végződött Kardos Klára klinikai szakpszichológus közreműködésével, amelyhez csatlakoztak az előadás művészei is.
Az Érzékenyítőcske című programmal folytatódott pénteken, a második napon a fesztivál, amelyen közel száz óvodás és kisiskolás vett részt a Veszprémi Petőfi Színház előcsarnokában. A fiatal közönség a Zenekar a gomba alatt című, a tücsök és a hangya történetét feldolgozó előadást nézhette meg Módri Györgyi és Máté P. Gábor, a színház művészeinek előadásában. Az új kezdeményezés a legkisebb korosztályt szólította meg. A produkció után a gyerekek Kellerné Egresi Zsuzsanna segítségével feldolgozták a látottakat és beszélgettek a mese tanulságáról, egymás elfogadásáról, a segítésről, a kitartásról, a szeretetről. Érdekes volt a gyermekek meglátása és akár eltérő véleménye is a mese mondanivalóját tekintve, hiszen voltak, akik úgy vélték, a tücsök és a hangya barátok voltak, mások szerint viszonzott, vagy éppen viszonzatlan szerelem volt közöttük. A gyermekekkel együtt közösen megfogalmazódott: a legfontosabb, hogy összefogással, egymás támogatásával minden sikerülhet. A fesztivál alapgondolatát – fogadjuk el, próbáljuk segíteni és soha nem bántsuk egymást – a gyermekek is megismerhették a szórakoztató és tanulságos, különleges színházi délelőttön.
Pilát Gábor szerint egy párkapcsolatban vannak nehézségek. Az lenne a furcsa, ha nem lennének ütközések - vélekedett a párkapcsolatokról szóló hazai irodalom képviselője péntek délután megtartott Párkapcsolati nehézségek című előadásában. A két fél hiába fekteti le a játékszabályokat egy kapcsolatban, ha később nem tartják be azokat. Hozzátette: mindannyian elkövetünk hibákat, és csakis az a változás visz előre, amit mi magunk akarunk. Az előadás után Kardos Klára klinikai szakpszichológus közreműködésével folytatódott a beszélgetés.
Hogyan is lehetne jobban elmesélni egy ember életét, mint a szerelmei történetén keresztül? Erre, és saját boldog-boldogtalan pillanatainkra, éveinkre gondolhattunk, miközben Daru történetével ismerkedtek meg a nézők meg a Megyek utánad című előadás kapcsán pénteken este. Grecsó Krisztián 2014-es nagysikerű regényének főhőse leltárt készít. Miközben fölidézi korábbi kapcsolatait, önmaga régi verzióit, önvizsgálatot tart, megrajzolja saját önarcképét. Mészáros Béla, Kurta Niké és Baki Dániel színpadi játéka magával ragadta a közönséget. A művészeknek nem volt könnyű dolguk, ugyanis a koronavírus miatt négy hónapja nem álltak színpadon, egy új premierként élték meg a bemutatót – derült ki az előadás utáni beszélgetés alkalmával. A szerelmi leltárt jelnyelvi tolmácsolással mutatták be Bödök Ilona segítségével, amely a nézők véleménye alapján felért egy külön előadással. A látássérült nézőknek narrációval akadálymentesítettük az előadást.
A fesztivál második napjának zárásaként a Stephen King regénye alapján készült Tortúra című pszichotrillert mutatták be a Latinovits-Bujtor Játékszínben, amely pénteken kezdődött és szombaton fejeződött be. A késői időpont ellenére sokan maradtak az előadás utáni beszélgetésen, melyet ez alkalommal is Kardos Klára pszichológus vezetett. A szakember szerint nem kell messzire menni, hogy hasonló, ismert személy és rajongó kapcsolatot találjunk, hiszen a megyében is előfordultak hasonlóan megdöbbentő esetek.
A Paul szerepét alakító Keller János saját tapasztalatát is megosztotta a nézőkkel, hiszen megtörtént vele, hogy egy néző eleinte dicsérte a munkásságát, majd egyre követelőzőbb, majd már fenyegető üzeneteket küldött. A beszélgetésen kiderült a színházi világban is gyakran előfordul a kóros rajongás. A fogva tartó Annie, vagyis Módri Györgyi szerint mélyen mindenkiben lehetnek erős rajongások, ő is ebből építkezett, de természetesen normális esetben nem fajul betegességig a példaképek bálványozása.
A fesztivál harmadik napján a színház „Hozz magaddal egy nyugdíjast!” című felhívásának keretében minden gyermek és nyugdíjas, akik együtt érkeztek, díjtalanul megtekinthették a teátrum nagysikerű Égigérő fű című előadását. A Padányi Szakgimnázium, valamint a Fenyveserdő Otthon lakói is közösen nézték meg a produkciót, egy nyertes pályázatuk eredményeként. A kedves történet mindenki előtt ismert: Poldi bácsi, a parkőr nyugdíjba készül. Negyvenéves szolgálata alatt annyira megszokta a zöld füvet, a virágokat, hogy el sem tudja képzelni, mi lesz vele nélkülük. Misu, a kis rokongyerek azonban nem ismer lehetetlent. Az előadás utáni beszélgetés alkalmával – ugyancsak Kardos Klára klinikai szakpszichológus vezetésével – többek között a nyugdíjba vonulás kríziséről volt szó. A szakember szerint időben érdemes felkészülni rá, már akár harmincéves korban, hiszen az aktív munka utáni időszakra hasznos elfoglaltságot szükséges találnia mindenkinek. Mindezt megerősítette meg a Poldi bácsit alakító Kőrösi Csaba is, aki szerint „az ember nem tud máshogyan működni, csak úgy, hogy tevékenyen dolgozzon.” A beszélgetés folyamán szóba került az ifjú generáció is, akik szinte csak online tudják elképzelni az életüket, ami hosszú távon biztos nem vezet jóra. Kardos Klára szerint a teljes tiltás nem járható út ebben az esetben, a korlátozások azonban eredményt hozhatnak. Az „offline” világ fenntartásában és ápolásában nagyon nagy szerepe van az élő színháznak. Kellerné Egresi Zsuzsanna kifejtette, hogy a színház felelőssége, hogy magas színvonalú, minőségi előadásokkal megerősítse a jelentőségét minden korosztályban. A pandémia alatt is óvni kellett az élő kapcsolatot, éreztetni kellett a színház feltöltő erejét, ezért mentek el az emberek közvetlen lakókörnyezetéhez – hangsúlyozta a beszélgetésen a színház igazgatóhelyettese. A „kibeszélő” délutánon a családi előadás többi szereplője és rendezője is mesélt a darabbal kapcsolatos élményeiről, érdekességekről, kulisszatitkokról.
Az én házam című táncfantáziával zárult a III. “Lélektől lélekig…” Érzékenyítő Fesztivál harmadik napja. Kortárs kísérleti performanszt láthatott a közönség, így különösen nagy segítség volt az előadás utáni “kibeszélő” est Kardos Klára vezetésével. A rendező, Mészöly Andrea elmondta, hogy az előadás alapmotívuma, mint kiindulópont sok-sok asszociációt keltett a művészet három különböző területéről érkező művészben – ilyen volt néhány ismerősen csengő közhely felidézése az előadás folyamán, mint „az állj a sarkadra”, vagy „az én házam, az én váram” –, majd ezek és a saját, megélt tapasztalatok tovább gondolása, kibontása a tánc, a mozgás segítségével, mélyebb tartalmak irányába vezetett. A beszélgetés folyamán kibontakozott a mű legfontosabb mondanivalója, hogy el tudjuk fogadni magunkat olyannak, amilyenek vagyunk és ezzel megváltozzon a hozzáállásunk saját magunkhoz és a világhoz. A fesztivállátogatók örömmel fogadták a produkciót.
A fesztivál utolsó napja szintén eseménydúsan telt. A Veszprémi Petőfi Színház tematikus szűrővizsgálattal egészítette ki Agárdi Szilvia énekesnő Láthatatlan koncertjét, és a kihívással élő előadó életébe betekintést nyújtó beszélgetést vasárnap. Mindenben meg lehet találni a jót – mondta a művész a vasárnap délutáni, estje után. A koncert azért is volt láthatatlan, mert az első néhány dal teljes sötétségben hangzott el, a nézők még egy fekete szemkendőt is kaptak, hogy teljesen azonosulni tudjanak a helyzettel. A program hatalmas tapssal zárult, hiszen, ahogyan a nézők fogalmaztak, különleges zenei csemegében volt részük, érzelmek viharát élhették át. Kardos Klára klinikai szakpszichológus a már hagyománnyá vált beszélgetésben rámutatott, hogy mindenkinek más a vezető érzékszerve, amelyek felerősödnek a sötétben. A beszélgetés résztvevője volt Badicz Adrienn, aki a jövőben látássérültként a Veszprémi Petőfi Színház társulatát erősíti – jelentette be Kellerné Egresi Zsuzsanna igazgatóhelyettes. Az ehhez szükséges technikai fejlesztéseket az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatta. Fekete Péter kultúráért felelős államtitkár a színháznak írt levelében úgy fogalmazott, a Veszprémi Petőfi Színház négynapos fesztiválja azokhoz szól, akiknek nincs lehetőségük múlt időbe tenni a nehézségeket, átmeneti fájdalmakat, vagy lelki komplikációkat, mert ezek a mindennapi életük tőlük el nem váló része. Testi, lelki mentális hátránnyal és érzelmi fogyatékkal küzdő embertársainkról beszélnek a fesztiválon, akik ugyanolyan értékűek, mint a többi ember. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma kultúráért felelős államtitkársága igyekszik ezen a területen is törődéssel végezni a munkáját. A lehetőségek szerint még ezekben a nehéz időkben is szeretnének minden lehetőséget megadni az eszközfejlesztésre, hogy fogyatékkal élő társaink vissza tudjanak térni a mindennapok forgatagába. Mint ahogyan Fekete Péter írta, a színház nem csak felvállalta az érzékenyítés nagyszerű feladatát, de tenni is és képes azokért, akiknek sorsáért felelősséget érez. Az államtitkár gondolatait Bonecz Ervin, a 90 decibel Project vezetője olvasta fel.
Oberfrank Pál, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatója elmondta, hogy a színház legfontosabb dolga, hogy az emberről szóljon. Fontos a színpad, de a mindennapokkal hitelesíthetjük küldetésünket.
A III. “Lélektől lélekig…” Érzékenyítő Fesztivál utolsó előadása a 23 perc című monodráma volt Járó Zsuzsa előadásában. A darab nem csak egy különleges nő történetét meséli el, hanem egy fontos társadalmi jelenségre is felhívja a figyelmet: sokkal magasabb a családon belüli erőszakos cselekmények száma, mint képzelnénk. Az előadás utáni beszélgetés alkalmával Kardos Klára klinikai szakpszichológus arról beszélt, hogy igazságügyi szakértőként sajnos úgy látja, hogy nem ritkák azok az esetek, amelyről a darab szólt. Sőt, az utóbbi időben megnövekedett a szélsőséges családirtások száma. Ezek nagy része nem hirtelen felindulásból történik, többnyire vannak előjelei. A szakértő szerint amikor az egyik szülő válás után kisajátítja a gyereket, nagyobb eséllyel torkollik tragédiába a történet.
Járó Zsuzsa a próbafolyamatra visszaemlékezve azt mondta, eleinte napi nyolc órát foglalkozott a darabbal, ami sok energiát kivett belőle. „Ezt a darabot csak úgy lehet előadni, ha megélem a történetet” – fogalmazott a művész, de azt is elárulta, hogy ilyenkor soha nem a saját gyermekére gondol. „Itt nem egy szerepet kell eljátszani, hanem közölni kell a tényeket” – tette hozzá.
Mindent összevetve: erőteljes érzelmekben gazdagon telt a III. “Lélektől lélekig…” Érzékenyítő Fesztivál négy napja. Kellerné Egresi Zsuzsanna ötletgazda a záró beszélgetés végén megígérte, hogy jövőre ismét életre keltik a fesztivált, mert a kultúra közvetítése mellett a társadalmi felelősségvállalás is kiemelkedően fontos a színház számára.