Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A koplaló kapitány és a nácik

A koplaló kapitány és a nácik

Hári Dániel a szerző friss bejegyzései 2020. 08. 13.
A világ hever a lábai előtt, mégis boldogtalan
2022-01-10 10:25:22

A világ művészlelkű Batman-rajongói egyesültek, az ötleteikből kovácsolt antológia viszont pont olyan

Véraláfutások nélkül
2021-11-09 10:45:40

A Maid erőteljes dráma, ami a párkapcsolati bántalmazás legnehezebben észrevehető, így sokak szerint nem is

A Bank nevet a végén
2021-10-18 08:00:00

Egy nagy malacperselynyi ronccsá inflálódott bankjegy kell ahhoz, hogy a játszótéri napközis játékok

Csak egy fakuló tetoválás emlékeztet a régi Amerikára
2021-09-29 10:26:54

A Stillwater fullasztóan pesszimista analízise szerint a nyugat többé már nem képes kommunikálni saját

további bejegyzések a szerzőtől »

Rövid, velős, kissé egyhangú, és Tom Hanks vezetésével szeli a hullámokat: ez a Greyhound csatahajó.

A háborús filmek által feldolgozott történetekben többnyire - még a kimagasló klasszikusokban is - a vérontások és világégések vérgőzös, erőszakos oldalát látjuk. A puskapor bűzétől elködösült tekinteteket, a leszakadt végtagokat és a gránátok füstjében útjukat vesztett, választás nélkül hagyott katonákat. Azonban egyetlen győzelem, diadal és hőstett sem születhetett volna meg, ha a frontvonalon harcolók éhen vagy szomjan halnak, mielőtt elérik az egész világ számára megkönnyebbülést hozó eredményeket. Kritikus fontossággal bírt az, hogy az ellátmányok megérkezzenek a katonákhoz, amely nem volt egyszerű feladat az ellenség kereszttüzében. A Krause kapitány (Tom Hanks) által irányított Greyhound csatahajó legénysége első kézből tapasztalta meg ezt a nehézséget, amikor az Atlanti-óceán háború verte vizein kellett átsegíteniük a frontvonalra ellátmányt szállító hajókonvojt 1942-ben, nem sokkal azután, hogy a II. világháború Pearl Harbor lebombázásával az USA-t is magával rántotta a pokolba.

Az Apple háborús eposza rendelkezésre álló eszközök szűk keresztmetszetével dolgozik, hiszen a sztoriból adódóan helyszínként mindössze a zavaros óceánt és a Greyhound csatahajó fedélzetét és belső tereit hasznosíthatja, cselekménye pedig mindössze kettő elemből tevődik össze: a küldetésből - amely során az amerikai legénységnek meg kell óvnia a Szövetségesek számára ellátmányt szállító konvojt -, valamint Krause kapitány kimerültségbe és elviselhetetlen felelősségbe áztatott lelki világából. Aaron Schneider rendező bölcsen nem esik bele számos történelmi feldolgozás hibájába, és csupán takarója pereméig nyújtózkodik, az egyszerű és lényegre törő történetet mindössze bő nyolcvan percben meséli el. Csupán a film elején szúr be egy karakterismeret szempontjából lényeges flashbacket, hogy ezt követően a nyers, gyakran megrázó akciójelenetekre fókuszáljon. Mindazonáltal a Greyhound csatahajó még így is kissé túlnyújtottnak érződik, lehetséges, hogy azért, mert a borús ég és a szürke óceán közé zárt fényképezés egyhangú színvilág ábrázolására kényszerül. Az unalmasabb percekért azonban kárpótolnak a pattanásig feszült csatajelenetek, különösképpen a finálé, amelyben Krause fiai oly halált megvető bátorsággal esnek neki a náci tengeralattjáróknak, mintha a világon semmi vesztenivalójuk nem lenne.

A reflektorfényből a pusztulásra ítélt hajóroncsok, a torpedó- és géppuskazápor mellett Krause karaktere is elhódít egy darabot. A készítők nem igazán tagadhatják le - valószínűleg nem is akarják - hogy egyik legfőbb céljuk az erőteljes Tom Hanks-jutalomjáték megteremtése volt. Természetesen korunk egyik legnagyobb hollywoodi színészének megannyi feledhetetlen alakítás után nem egy összességében átlagos, bár igencsak magával ragadó háborús filmbe fog beletörni a bicskája. Hanks az élete első kapitányként vezényelt útján a feszültségtől a hajókonyha legjobb falatjait is visszautasító, kifelé határozott, belül azonban törékeny, vallásos Krause szerepében pontosan azt a profizmust hozza, amely miatt karrierjének összességében gyengébb filmjei után sem csalódottan jöttünk ki a moziból. Kevés biztosabb pont van jelenleg az amerikai filmgyártásban Tom Hanksnél, ritka az ilyen szilárd szikla, amely az átalakuló mozi és televíziókultúra hullámait is olyan tehetséggel és frissességgel állja, mintha csak egy újféle ízzel töltött bonbont venne ki a dobozból.

Kár, hogy a produkció alkotói főszereplőjük felé ápolt áhítatukban hagyták, hogy Hanks és Krause figurája a kelleténél jobban túlragyogják a mellékszereplőket, pedig ha valahol, akkor ezen a fronton lehetett volna emelni a játékidő terjedelmén úgy is, hogy az alkotás ne váljon túlnyújtottá. Vannak itt fiatal tisztek, elkötelezett hajószakácsok és olyan bajtársak, akik igyekeznek némi terhet átvenni kapitányuktól, így mindannyian több képernyőidőt érdemeltek volna, ráadásul a rádión keresztül érkező német fenyegetés mögötti arcokat is talán jobban megismerné a néző. Persze, jól tudjuk, hogy az amerikai háborús filmekben az ellenség katonáit nagyon ritkán szokták egyenrangú emberként és ugyanolyan bemutatásra érdemes karakterként ábrázolni, de ettől függetlenül, legalább a Szövetséges oldalon harcoló mellékalakok kaphattak volna nagyobb teret.

Nem csupán azért, hogy a mellékszereplőket alakító színészek nevét nagyobb eséllyel jegyezzük meg, vagy hogy ne Tom Hanksszen múljon a komplett produkció sikere, ahogy Krause-on a küldetés eredménye, hanem azért is, hogy a Greyhound csatahajó a korrekt, nyolcvan perces akciódömpingen túl a műfaj hosszú távon is releváns képviselőjévé váljon. Ez így nem biztos, hogy összejön, de a magabiztos kézzel vezényelt, dinamikus akciófilmek kedvelőinek így sem érdemes kihagyni.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Kritika Dráma Háború Tom Hanks Apple TV+

Ajánlott bejegyzések:

  • Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
  • Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet
  • Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben
  • Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen
  • Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr7616103422

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard