Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
20. századi utazások a Föld körül, ördögi társaságban

20. századi utazások a Föld körül, ördögi társaságban

Hári Dániel a szerző friss bejegyzései 2020. 09. 19.
A világ hever a lábai előtt, mégis boldogtalan
2022-01-10 10:25:22

A világ művészlelkű Batman-rajongói egyesültek, az ötleteikből kovácsolt antológia viszont pont olyan

Véraláfutások nélkül
2021-11-09 10:45:40

A Maid erőteljes dráma, ami a párkapcsolati bántalmazás legnehezebben észrevehető, így sokak szerint nem is

A Bank nevet a végén
2021-10-18 08:00:00

Egy nagy malacperselynyi ronccsá inflálódott bankjegy kell ahhoz, hogy a játszótéri napközis játékok

Csak egy fakuló tetoválás emlékeztet a régi Amerikára
2021-09-29 10:26:54

A Stillwater fullasztóan pesszimista analízise szerint a nyugat többé már nem képes kommunikálni saját

további bejegyzések a szerzőtől »

Nem csak szörnyeket, hanem világot is láthatunk Hellboy első két novelláskötetében.


Ma, amikor szebbnél szebb díszkiadásokban jelennek meg a világ legjobb képregényei magyar nyelven, nehéz elképzelni, hogy egy évtizeddel ezelőtt még olyan híres karaktereket sem lehetett nálunk hosszú távon eladni, mint Hellboy. Ám idővel felnőtt egy generáció, aki gyerekkora óta rajong a nyugati képregényekért, a nagyvásznat meghódító adaptációőrület pedig sok idősebb olvasó fejét is az illusztrált hőstörténetek irányába csavarta. Beköszöntött a képregényeladás magyarországi reneszánsza, a Vad Virágok Könyvműhely pedig néhány év alatt, nyolc kötetben, ráadásul szemrevaló, gyüjteményes Omnibusok formájában is publikálta az abszolút klasszikus Hellboy-fősorozatot. Ám itt nem álltak le, idén Mike Mignola pokoli küllemű, de annál emberibb lelkű hőse nem kevésbé híres novelláiban siet a járványhelyzetbe belefáradt magyar olvasóközönség segítségére.

Mike Mignola maga írta Hellboy rövid történeteit is, és habár ezek közül jó néhányat meg is rajzolt, számos esetben átadta a ceruzát és papírt a képregényvilág más nagy művészeinek. Az első két novelláskötet, a Hellboy Mexikóban és A gonosz két arca a kereszténymitológiából, folklórból és pszichológiából táplálkozó sztorik mellett különleges vizualitással rendelkezik, amely a hébe-hóba előforduló, gyengébb epizódokat is letehetetlenné teszi. Utóbbiból persze kevés van, és az ilyen, kevésbé emlékezetes történetek amúgy is csak néhány oldalasak. A jobban kidolgozott, mélyebben szántó felvonások megbabonázó hatást gyakorolnak az olvasóra.

Ehhez valószínűleg hozzájárul az, hogy a fősorozat előtt játszódó rövid történetek olvasásakor már tisztában vagyunk Hellboy végzetével, életének későbbi nagy harcával. Ám ezekben a novellákban még a legsűrűbb viharfelhőket megelőző, korai kalandjait követhetjük, és szinte már szánjuk, mert jól tudjuk, küzdjön meg akárhány vámpírral, zombival, kísértettel, fantommal, ősi istenséggel és megfogalmazhatatlanul összetett démonalakkal, az apokalipszis és saját predesztinációja elleni háború még hátra van. Üdítő élmény olvasni, ahogy a fiatal pokolfajzat Rasputin, Baba Yaga, a vérkirálynő, a győztes féreg és Artúr király örökségének felfedezése előtt - mondjuk ki - naivan járta a világot a Paranormális Kutató és Védelmi Hivatal ügynökeként, szörnyeket ölve és ártatlanokat védelmezve. A pörgős és olvasmányos, Hellboyhoz méltóan nem túlgondolt, atmoszférájukban azonban rendkívül intelligens történetek Mexikótól Norvégiáig és Malajziától Írországok végigkatalogizálják világunk sötét lényeit, miközben a szép új világ színfalai mögött rejlő gonoszságot is kivesézik.

A Hellboy-novellák újfent egyértelművé teszik, hogy miért vált Mignola óriássá az illusztrált könyvek piacán: pontosan azt csinálja, amihez ért, sosem akar másnak tűnni, elkerüli a fölösleges, erőltetett fordulatokat. Hagyja, hogy az ősi mitológiák hatalmai és a horrorfilmekből ismert szörnyek eddig nem látott manifesztációi megragadják fantáziáját, és sírkamrákon, kísértetjárta múzeumi tárlatokon és áldozatra leső démonházakon át vezessék a végső revelációig, amely tulajdonképpen abban áll, hogy minden földöntúli jelenés mögött rejtőzik valami különösen és rémisztően emberi vonás. Erre a legjobb példa Hellboy kultikus karaktere, akit ahogy kiragadnak a szülőhelyeként ismert párhuzamos világból, az emberek problémáival szembesül. Hellboy átéli a kamaszkori identitásválságot (az Éjféli cirkusz című, varázslatos fejezetben), rálel az igaz barátságra, és félholtra vedeli magát, amikor ezt elveszik tőle (elsősorban mexikói kalandjai során). Mindeközben szűkszavú, durcás cinizmussal szembesül napról napra azzal, hogy mindig lehet még rosszabb, pont mint egy gyerekkori álmaitól megfosztott, de leállni képtelen átlagember. Mignola hősének nagysága és sikere abban áll, hogy ő mi vagyunk, csak velünk ellentétben, Hellboynak még annyi lehetősége sem adatott meg, hogy ápolt emberi külső és szép mosoly mögé bújtassa a káoszt, ami benne uralkodik.

A második kötet végén látható vázlatok mellett olvasható az egyik Hellboy-rajzoló, Richard Corben megjegyzése, mely szerint a pokolfajzatot kizárólag Mignola tudja igazi valójában papírra vetni, és végső soron ez így is van. Legalábbis ha azt vesszük, hogy Hellboy megjelenítése valóban összeforrt Mignola egyedi, szögletes, néhol falfestményre hajazó képeivel, és tényleg ebben a stílusban tűnik igazán hitelesnek. Ám ez nem csorbítja a rövid történetekben szerepet kapó más művészek érdemeit, kiváltképp Duncan Fegredo esetében  - vele a fősorozatban is találkozhattunk -, aki az Éjféli cirkuszban pont a Mignolától nem megszokott, gördülékeny, szinte már mesekönyvszerű rajzokkal láncolja magához figyelmünket. Az Esernyő Akadémiával híressé vált Gábriel Bá már kevésbé rugaszkodik el az eredeti Hellboy-vizualitástól, A koporsókészítő 2. című történetben Mignola nyomdokaiban jár, Richard Corben pedig szürreális oldalról közelíti meg az eseményeket, amelyben persze az is segít, hogy ő kapta meg a legelvontabb fejezeteket Mignolától, kiváltképp A sanda embert, amely már-már Neil Gaiman-re emlékeztető, sokrétű fantasy.

Utóbbi történet ilyen szempontból kivétel, mert habár a fősorozatban Mignola is szerette a grandiózus, nagyívű cselekményvezetést, novelláiban az egyszerűbb, könnyebben fogyasztható, de nagyon hatásos, ütős történeteket részesíti előnyben, amelyek a világvége fenyegetésével még kevésbé foglalkozva, természetfeletti lények segítségével osztanak meg emberi tanmeséket. Például arról, hogy a palacsinta az emberiség egyik legzseniálisabb találmánya, a tisztátalanul szerzett pénz átégeti a kapzsi ember kezét, és nem tanácsos a keselyű és zsákmánya közé lépni.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Képregény Irodalom Fantasy Képzőművészet Hellboy Mitológia Mike Mignola Képző Vad Virágok Könyvműhely

Ajánlott bejegyzések:

  • A művészet mindenkié! A művészet mindenkié!
  • Járdafesztivál, közösségi grillezés, élő könyvtár, gasztrotérkép és városi séták az őszi Külkörút menüjében Járdafesztivál, közösségi grillezés, élő könyvtár, gasztrotérkép és városi séták az őszi Külkörút menüjében
  • Bányahangulat a Balaton-parton Bányahangulat a Balaton-parton
  • Újra várja a festeni vágyókat a titokzatos zebegényi kert Újra várja a festeni vágyókat a titokzatos zebegényi kert
  • A művészet tényleg gyógyíthat? A művészet tényleg gyógyíthat?

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr6016191388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard