Eddig elért sikereiről, tengerentúli tapasztalatairól, regényéről és az új albumáról is beszélgettünk Szűcs Gáborral, azaz Little G Weevillel.
A vérbeli blues őskeringéséből hazatérve Little G Weevil tavaly év végén jelentette meg eddig egyedülálló stílusú rhythm’n’blues albumát, melyen leginkább zeneszerzőként és dalszerzőként működik közre olyan hazai és külföldi vendégénekesek oldalán, mint Sena Dagadu, Jónás Vera, CéAnne, Mohamed Fatima, Fóris Rita, Andelic Jonathan, Gál Csaba Boogie és a Mo'Gigs, Dionne Bennett és Ian Siegal. Az új elektromos blueszenei anyag online lemezbemutatójára február 19-én kerül sor a TRIP webszínház oldalán. Ritka az, hogy valaki a negyvenes éveiben önéletrajzi könyvvel jelentkezik.
Meglehetősen sok mondanivalód lehet. Mindig ilyen kalandvágyó és impulzív ember voltál?
Amennyire visszaemlékszem már egész kisgyerekként is ösztönös figura voltam. A kalandvágy inkább a kíváncsiságból fakad. Amint elkezdtem kicsit érettebben gondolkodni és már elég idős voltam ahhoz, hogy egyedül utazgassak, bevágtam a hátizsákba Soós Péter Barangolások hazai tájakon című könyvét, egy térképet, hálózsákot és stoppoltam ide-oda az országban, hogy lássak, tapasztaljak, tanuljak. Ez a kíváncsiság a mai napig él bennem, szinte rajongva tanulmányozom a világ kultúráit.
Két éve költöztél haza Amerikából s visszacsöppentél a hazai vérkeringésbe. Most egy eddig egészen egyedülálló, friss hangzású lemez online bemutatójára készültök. Mennyire volt nehéz szöveget írni erre az albumra?
Dalszövegeket sosem nehéz írni, ha az ember nem kereskedelmi szempontok szerint alkot és alapvetően nyitott szemmel, füllel jár a világban, ne adj’ Isten vannak saját gondolatai. Ezeket csak a megfelelő dallamokhoz, ritmikákhoz kell csatlakoztatni és kész. Nálam a dallamok inspirálják a szöveget, tehát amint megvan a téma, a szavak és a rímek is jönnek maguktól.
Volt olyan, hogy nemcsak technikát lestél el a helyi memphisi klubokban, de egy zenész hibáiból is tanultál?
Hogyne. Azért leginkább a saját hibáimból tanulok, sokat, de ahhoz is fel kellett nőni. Eleinte az ember kifogásokat keres, sokszor másokat okol, aztán kiderül, hogy a problémáknak legalább a felét én okozom saját magamnak. Memphis egy hatalmas iskola volt zeneileg és emberileg is. Először is fiatal zenészként elég nagy arcom volt. Viszonylag hamar sikerült elkezdenem koncertezni és közönséget toborozni, közben éjjel-nappal bluest hallgattam, úgy gondoltam én mindent jobban tudok mindenkinél. Aztán mikor 10 ezer mérföldre a szülőföldedtől mosogatsz egy szutykos blues kocsma konyhájában, rájössz, hogy te sem vagy különb, mint a többi ember, csak sokkal többet nyavalyogsz, mint a melletted dolgozó afroamerikai srác, aki hat testvérét segíti ebből a subickos pénzből, és a bandboxban éppen fellépő 70 éves bácsi is jobban játszik, mint te.
Meglátásod szerint milyen gyorsan változik a blues műfaj? Függ ez az aktuális és helyi társadalomtól vagy kizárólag a blueszenész döntése, hogy mire hogyan reagál?
Jó kérdés. A blues egy népzene, tehát a kultúrához szervesen kapcsolódik, átalakul, megújul, frissül, akár a tánc. Egy új ritmust új tánclépések követnek. Az, hogy ki melyik fajta, féle bluest játszik az tulajdonképpen a zenész döntése. A lényeg, hogy ahogy a táncnak is, a bluesnak is vannak gyökerei, kötelező stíluselemei, amitől az blues lesz. A funk és a discozene is a bluesból ered, csak az új ritmusokhoz új neveket találtak.
Egy interjúdban azt nyilatkoztad, hogy nem is annyira a gitártechnika fontos a blues esetében, mint inkább a szöveg és hogy a mondandót hogyan adod át. Tehát a hitelességen van a hangsúly. Volt olyan, hogy nem érezted magad hitelesnek?
Én anno azért mentem ki az Egyesült Államokba, mert nem éreztem magam hitelesnek. Ez egy afroamerikai gyökerű muzsika, én meg papolok itt közép európai gyerekként – gondoltam. Én akkor zenei szempontból közelítettem meg a bluest, mint sok európai, holott ez pont fordítva van. A kultúrából táplálkozik a zene. Tehát meg kell ismerni a kultúrát ahhoz, hogy a muzsikának olyan érzelmi töltése legyen, amilyen kell, különben üres lesz.
De a hangodban is benne van ez az érzelmi töltet, nevezzük szenvedélynek. Tanultál énektechnikát? Hogyan vigyázol a hangodra?
Örülök, ha így érzed. Mivel személyes történeteimet, gondolataimat dolgozom fel a dalokban, ezért nyilván teljes mértékben át tudom élni azokat éneklés közben. Ha ez a hallgatót is megérinti, akkor azt jelenti, hogy jól végzem a munkámat. Mikor valaki más szerzeményét játszom akkor is elsősorban a szöveg mondanivalója miatt foglalkozom az adott dallal. Amivel nem tudok azonosulni tartalmilag, az engem nem izgat. De megmondom őszintén a hangommal nem igazán foglalkozom, nem vagyok az a zuhanyzóban éneklős fajta. Eredetileg nem is akartam énekelni, sőt Little G Weevil szólókarrierben sem gondolkodtam. Az élet hozta így. Egyszerűen senki nem játszott itthon olyan zenét, amit én szerettem, ezért kénytelen voltam kijelölni magamat főhősnek.
Azt sem győzöd eleget hangsúlyozni, hogy a zene üzenete nagyon fontos. Most mit üzennél ennek az önmagából kifordult világnak?
Nem is tudom. Nem akarom negatívra venni a hangnemet. A multicégek hatalma eluralkodott a világban, ezek befolyása alatt van az emberiség jelentős hányada. Ebből kilépni nem annyira nehéz, mint amennyire látszik. Kapcsold ki a telefonod és a számítógéped egy hétvégére és meglátod a hétfőt sokkal nyugodtabban, kiegyensúlyozottabban fogod kezdeni. Vissza kell hozni az igazi, élő emberi kapcsolatokat az életünkbe. Tarts szünetet, vegyél könyveket, lemezeket, tedd fel a muzsikát, úgy, mint régen. A reklám- és propagandamentes napok felérnek egy tengerparti nyaralással.
Ha John Lee Hooker lemeze annak idején nem akadt volna a kezedbe, mit csinálna most Little G? Dobolna?
Őszintén? Fogalmam sincs. Lehet a zárt osztályon lennék gumibugyiban. Én nem igazán találom a helyem muzsika nélkül.
Ha visszamehetnél az időben, mit üzennél annak a kisfiúnak, aki annak idején blueszenei álmokat dédelgetett?
Ne hallgass senkire. Meg tudod csinálni!
S mit szeretnél megmutatni a kisfiadnak ebből a nagyvilágból?
Most éppen azt az aranyos kis házikót, amit Isaszegen vettem. Alig várom, hogy lássa a szobáját!
Play on! az új album címe. A shownak folytatódnia kell?
Amíg az Univerzum azt kívánja, muzsikálunk.
Esemény és jegyvásárlás:
Little G Weevil Band: Play on! online lemezbemutató
2021. február 19. péntek 21.00 óra - TRIP WebSzínház