Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Lábunk alatt a múlt már megpihent

Lábunk alatt a múlt már megpihent

Hári Dániel a szerző friss bejegyzései 2021. 02. 15.
A világ hever a lábai előtt, mégis boldogtalan
2022-01-10 10:25:22

A világ művészlelkű Batman-rajongói egyesültek, az ötleteikből kovácsolt antológia viszont pont olyan

Véraláfutások nélkül
2021-11-09 10:45:40

A Maid erőteljes dráma, ami a párkapcsolati bántalmazás legnehezebben észrevehető, így sokak szerint nem is

A Bank nevet a végén
2021-10-18 08:00:00

Egy nagy malacperselynyi ronccsá inflálódott bankjegy kell ahhoz, hogy a játszótéri napközis játékok

Csak egy fakuló tetoválás emlékeztet a régi Amerikára
2021-09-29 10:26:54

A Stillwater fullasztóan pesszimista analízise szerint a nyugat többé már nem képes kommunikálni saját

további bejegyzések a szerzőtől »

Az Ásatásban néhány világsztár a viharos jövő árnyékában figyelmeztet a múlt értékeire.

Már megint egy igaz történeten alapuló dráma? Igen. Újra egy olyan sztori kétórás játékfilmként, amit egy 50 perces tévédoksiban is hiánytalanul el lehetne mesélni? Naná! És ez is egy rég halott szaktekintély évtizedekkel megkésett kreditjeit igyekszik átadni öblös bűntudattal? Yep, pont mint a Kódjátszmában. Szóval akkor a világ legnagyobb streamingszolgáltatójának magabiztos erőforrásaiból biztosított filmtechnikai háttér, valamint a Ralph Fiennes és Carey Mulligan vezette színészcsapat sem emeli az összkép nívóját? Már hogyne emelné!

Már csak néhány évre vagyunk a hős Alan Turing kémiai kasztrációjától és csupán hónapokra a II. világháború kitörésétől, amikor a ‘30-as évek legvégének Angliájában Edith Pretty (Mulligan) ásatási munkálatokat indíttat földbirtokán, és ehhez a feltárásokhoz értő, de profi régésznek nem tekinthető Basil Brownt (Ralph Fiennes) hívja segítségül. Az első ásómozdulatok után nem sokkal egyértelművé válik, hogy kivételes leletek lapulnak odalent. A meghatározó régészeti mérföldkőként számon tartott Sutton Hoo középkori temetkezési terület feltárását végző csapat hamarosan kibővül, az elismert régészek és a fontos múzeumok képviselői egyaránt megjelennek. Miközben a növekvő földhalmok ölelésében az elmúlt korok visszanyerik dicsőségüket, a szereplők jelene nehéz érzelmekbe és félelmekbe burkolózik, a bolygó pedig felkészül a háborús jövőre, ami után már semmi sem lesz ugyanolyan.

Kár lenne nekiállni kérdezgetni, hogy a nagy stúdiók és streamingóriások miért filmesítenek meg az indokoltnál jóval több emberi életet és eseményt. Gyakorta olyanokat, amelyek a történelemkönyvek egyetlen paragrafusában összefoglalhatók lennének, és habár civilizációnk és különböző tudományágaink számára fontosak és megkerülhetetlenek, nem rejtenek magukban annyi ingert és lehetőséget, hogy izgalmasan kitöltsék a kétórás játékidőt. A válasz egyszerű: ezzel lehet díjakat nyerni, és nem is ritka, hogy a fenti jellemzőkkel bíró életrajzi filmek jelölésig vagy akár díjszerzésig jutnak a rangos gálákon - számos esetben inkább témájuk okán, nem pedig a megvalósítás minősége miatt. Az Ásatás (vagy eredeti címén The Dig) is pontosan ilyen hatást kelt. A film összesen 4-5 igazán fontos, egyenként néhány perces jelenete köré megközelítőleg hetven percnyi elnyújtott körítés rendeződik, sok-sok eseménytelen vágóképpel, a filmzene indokolatlanul hosszú szólóműsoraival és egy olyan szerelmi szállal, amely szinte teljesen lényegtelen a fő eseménysor szempontjából.

Épp a Netflix sikerének okait leíró Az a szabály, hogy nincs szabály című könyvet olvasom, amelyben az alapító vezérigazgató Reed Hastings kiemeli az őszinte visszajelzések fontosságát, azt, hogy a streamingcégnél a legalacsonyabb beosztásban lévő munkatárs is őszintén véleményt fűzhet még a felsővezetés döntéseihez is. Ha a munkatársak valóban, minden esetben követik az őszinte visszajelzések gyakorlatát, biztos vagyok benne, hogy az Ásatás mögött dolgozó stáb tagjai is felvetették az előző bekezdésben írt problémákat, amelyek elkerülhetetlenül felmerülnek a produkció alapvető típusjegyeiből fakadóan. Valószínűleg ezért összpontosultak nagy energiák a filmtechnikai elemekbe, amelyek a nagyszámú töltelékjelenetet megakadályozzák a totálisan unalmassá válásban. Az említett, funkciótlan vágóképek csodaszépen felvett snittekben jelennek meg, a fényhasználat, a világítás tökéletes és még a fent megdorgált filmzene is alapvetően nagyon kellemes. Hiába a dinamikát nélkülöző cselekmény, mindezen technikai bravúrok összessége remekül megteremti a föld alól kiásott, már befejeződött, így a lezártság nyugalmát keltő múlt atmoszféráját. Azt a hangulatot, amely megkapó kontrasztba kerül az ásatási terület fölött elhúzó vadászgépek és a városi szobrokat védő homokzsákok által képviselt baljós energiákkal.

Mint a legtöbb életrajzi filmnél, még a sok ponton támadható biográfiák nagyjának esetében is, úgy az Ásatás kapcsán szintén megkérdőjelezhetetlen a színészi játékok kiemelkedő minősége. Ralph Fiennes számára ez egy jutalomszerep, olyan könnyed ujjgyakorlat, amely látszólag nem okozott nehézséget a színésznek, a nézők pedig újfajta szerepben láthatják. Ugyanez elmondható Carey Mulliganről, aki mostanában inkább a Promising Young Woman című filmje kapcsán kap sok figyelmet, ám az Ásatás betegeskedő Edith Prettyjeként is magabiztos játékot nyújt. A mellékszereplők frontján Lily Jamesről érdemes szót ejteni, akit pont egyáltalán nem izgat, hogy a forgatókönyv egyik fölösleges karakterét kapta meg, a fiatal színésznő a tőle megszokott magabiztosságot végig garantálja.

Ha lehetek egy kicsit cinikus, akkor az Ásatást a maga módján következetes filmnek nevezem, hiszen cselekményvezetése és tempója nagyjából pont ugyanolyan poros, mint a Basil által feltárt felbecsülhetetlen leletek. Ám kétségtelen, hogy a sok apró, nagyon ügyes húzás és világszínvonalú alakítás az átlagos középszer fölé emeli, így, ha fenntartásokkal is, de tudom ajánlani.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Történelem Carey Mulligan Dráma Ralph Fiennes Netflix Régészet Életrajzi film

Ajánlott bejegyzések:

  • Magyar kutató fedezte fel az Úszók barlangját Magyar kutató fedezte fel az Úszók barlangját
  • Világviszonylatban is jelentős régészeti feltárás zajlik Magyarországon Világviszonylatban is jelentős régészeti feltárás zajlik Magyarországon
  • Jézus gyermekkoráról szóló szövegre bukkantak Jézus gyermekkoráról szóló szövegre bukkantak
  • Ki volt az egyetlen, akit Sztálin igazán szeretett? Ki volt az egyetlen, akit Sztálin igazán szeretett?
  • Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr2416419008

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard