A Boomerguide & Millenialkit zsebkönyv, kalendárium és egyben tudományos kisesszék gyűjteménye kezdő és középhaladó környezetvédők számára. Salgó Adrienn-nel, a kötet megálmodójával beszélgettünk.
Salgó Adrienn, az Északipart magazin főszerkesztője évek óta foglalkozik a fenntartható gazdaság témáival. Átfogó, könnyed, gyakorlatias és informatív anyagot állított össze: a zsebkönyvben egyedi módon szerkesztették össze a mindennapi életet érintő tippeket, és kutatók, szakértők véleményét arról, hogy mit tehetünk, és hogyan tervezhetünk tudatosabban egy élhetőbb világért. A könyv tele van illusztrációkkal, gondolatébresztő témákkal, tudományos eredményeken alapuló összefüggésekkel, praktikus tippekkel, amik mindannyiunk éltében hasznosíthatóak.
A Boomerguide & Millenialkit azok számára is hasznos, akik eddig is környezetvédelmi szempontokat szem előtt tartva éltek, de még többet tennének, és pláne hasznos azok számára, akik mostanában döntöttek úgy, hogy szelektálják a szemetet, nem csorgatják feleslegesen a csapvizet fogmosás közben, de úgy érzik, ennél komplexebb megközelítésre is nyitottak.
A kötetben Dénes Dóra étrendtanácsadó és gasztroblogger az alapanyagok tudatosabb megválasztásán alapuló egészséges, változatos főzésről mesél, és arra is ad tippet, hogyan főzzünk kevesebb „szemetet kitermelve”. Hankó Gergely természetvédelmi mérnök, a Környezetvédelmi Gyártók és Szolgáltatók Szövetsége elnökének tippjei után biztosan másképp tekintünk a háztartásunkból kikerülő hulladékra. Litkai Gergely jogász, humorista abban segít, hogy hogyan beszéljünk erről a témáról, hogy ne legyen riasztó, sőt, hogy inkább kedvet csináljunk hozzá. Rab Árpád jövőkutató, egyetemi docens a fogyasztók sokszor nem is átérzett, de trendalakító erejéről és a lehetőségeink tudatosabb használatáról beszél, míg Szathmáry Eörs evolúciókutató, az Ökológia Központ igazgatója, az MTA tagja pedig elmondja, hogyan bánunk a Földdel, hogyan jutottunk idáig, ennek mi lehet a következménye, és mit tegyünk, hogy ezt elkerüljük.
Régóta dédelgetett terv, vagy hirtelen ötlet?
Mindkettő. Hogy olyan körülmények között éljünk - ideértve az otthont, munkahelyet, vállalkozást, természeti és épített környezetet -, ami komfortos és tervezhető, nem agresszívan, hanem organikusan létezik és fejlődik, nagyon régen foglalkoztat. Régebben sem értettem, hogy az ezzel kapcsolatos témákat miért kezelik sokszor tündérkirálylányos mesékkel együtt emlegetett utópiaként. Közgazdászként az elmúlt évtizedekben nem találtam bizonyítékot arra, hogy ennek megvalósulása, vagy legalábbis az ez irányba való építkezés egy eleve lehetetlen küldetés lenne. Azt persze nem lehet nem észrevenni, hogy sok más feszültség mellett a generációk közötti kommunikáció kezd néha végletesen félrecsúszni, ami a közös célok megtalálását és a párbeszédet az eddigieknél is jobban csökkenti. Ami miatt úgy éreztük, érdemes egy ilyen kötettel kijönni - és számos hasonló témájú van tervben még -, hogy bár teljesen más élményekből áll össze egy mai negyven-ötvenpluszos, net és mobil nélkül felnőtt ember személyisége, és egy Insta, Tiktok, stb. használó generációé, de közben ugyanazt szeretnék: jól érezni magukat a bőrükben, a barátaikkal, családjukkal lenni, sokáig, egészségesen és biztonságban élni. Tehát simán lehet ezekért a célokért együtt gondolkodni, és ennek most nagyon is itt van az ideje. Nem gondolom, hogy ettől a kis könyvtől hirtelen minden megváltozna, de azt igen, hogy ha elkezdünk közösen beszélni közös dolgainkról, tények és nem ideológiák mentén, abból csak jó jöhet ki.
Milyen szempontok alapján kérted fel a szakértőket?
Szerencsére rengeteg olyan ember van körülöttem, aki fantasztikusan magas szinten műveli és érti azt, amivel foglalkozik, gyakorlatilag az identitása az, ami a szakmája. Ez szerintem elképesztő fontos, ha nézed egy ember tevékenységét, elég könnyen el lehet dönteni, hogy hivatása az, amit csinál, vagy éppen egy állomás az életében. Akiket megkértünk, hogy segítsenek egy-egy témát jobban megérteni, mindannyian saját maguk is képviselik azt, amiről beszélnek. Bár elég eltérőek a témák, mindegyik alapvető hatással van az életünkre. Nagyon hálás vagyok nekik, hogy egy ilyen, kifejezetten zsebkönyvesre szerkesztett, de éppen ezért reményeink szerint igen befogadható kiadványba beletették a tudásukat. A terv a szerkesztéskor az volt, hogy nem eltávolítóan, hanem épp inspirálóan mutassunk be témákat. Ha valakinek valamelyik téma, terület jobban felkelti az érdeklődését, reméljük, utána olvas.
Van kedvenc, kiemelt témád?
Közgazdászként nagyon érdekelnek a gazdaság trendjei, azok okai és hatásuk a környezetre, emberekre, a szereplők motivációi és felelőssége. A szereplők alatt nem csak azokat értve, akik tulajdonosok, vezetők, hanem beszállítók, forgalmazók, jogalkotók, és bizony „egyszerű”, vagy pont hogy inkább magukat annak definiáló emberek, akik munkájukkal vagy vásárlásaikkal valójában komoly dolgokban döntenek naponta, még, ha nincsenek is ennek feltétlen tudatában. Szerintem önmagában a környezetvédelemről nehéz is beszélni, hiszen tudjuk, hogy hosszú távon nem a tüneteket kell megszüntetni - persze azt is folyamatosan kezelni -, hanem a folyamatokat úgy alakítani, hogy minél élhetőbbek legyenek. Így talán Rab Árpi témája áll hozzám legközelebb, aki többek között arról ír, mennyire befolyásolhatja a fogyasztói viselkedés a vállalatok stratégiáit, illetve mennyi mindenre tudjuk használni a rendelkezésünkre álló informatikai lehetőségeket a képek posztolásán kívül. De pont azért választottam a könyvben kifejtett öt témát, mert mindegyikről azt gondolom, hogy fontos rajtuk gondolkodnunk és beépítenünk mindenbe, amit csinálunk. Az egész évre szóló tippeket is úgy állítottuk össze, hogy hirtelen váltás nélkül is bárki eggyel környezettudatosabb életet élhessen, és ez ne egy újabb nyomasztó feladat, hanem jó érzést és sikerélményt okozó dolog legyen.
Részletek a Boomerguide Millenialkit-ből:
A zsebkönyv ide kattintva rendelhető meg.