Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Egy sokoldalú együttes útkeresése

Egy sokoldalú együttes útkeresése

Becságh Dániel a szerző friss bejegyzései 2021. 03. 16.
Megbocsátható csalás
2022-03-08 20:00:28

Deák Kristóf legújabb alkotásában, Az unoká ban kevés Oscar-díjat érdemlő zsenialitás, de annál több

Itt mindenki hall mindent
2022-02-20 08:15:52

A Spencer szűk távcsövén keresztül példátlanul hatásos betekintést nyerhetünk Diana hercegné életébe és

Az igazi pusztulás az olajfinomító mellett zajlik
2022-02-07 09:53:45

A Red Rocket ben egy egykori pornósztár tér vissza a kisvárosi kilátástalanságba, hogy ott egy még súlyosabb

A világ legátlagosabb harmincévesének kalandjai
2022-01-20 07:31:00

Lehet-e még újat mondani az Y-generáció nyűglődéseiről? A világ legrosszabb embere alapján nem

további bejegyzések a szerzőtől »

A Pale Waves második albuma, a Who Am I? izgalmas műfajkeveréknek indul, hogy aztán tipikus popalbummá váljon.

A Pale Waves első látásra alig tűnik ki az indie rockbandák tömkelegéből, de ahogy elkezdjük sorolni különleges ismertetőjegyeit, egyre több és izgalmasabb ellentmondásokat találunk az együttesben. A szokott hipszteresztétika helyett ránézésre inkább egy emo-zenekar benyomását keltik, azonban zenéjükre egyáltalán nem a nyersség, hanem a 80-as évek slágereinek kellemesen önfeledt hangulata jellemző. A számokban egy karcos hangú férfiénekes helyett Heather Baron-Gracie popdívákat idéző vokálja csendül fel, és magáról a szintetizátor-dominálta hangszerelésről is inkább egy korabeli popbanda ugorhat be - noha sem klipjeikben, sem koncertjeiken nem látunk egyetlen billentyűs hangszert sem.

Első albumuknak, a My Mind Makes Noises-nak pontosan ettől volt egy egyszerre újszerű és nosztalgikus, megfoghatatlan érzete. Kicsit mintha visszarepültünk volna 40 évvel ezelőttre, és újra Cyndi Laupert és Belinda Carlisle-t hallottuk volna, ugyanakkor a dalok lendülete, a szövegek józansága, a hangszerelés profizmusa ízig-vérig egy modern és tudatos alkotói benyomást árasztott magából. 

Ebből a szempontból a második lemez, a most megjelent Who Am I? sem tükröz más képet, csak éppen más stílusokból indult ki: a Pale Waves átlépett a 90-es és némileg a 2000-es évekbe, és új számaikat már például grunge-hangulatú gitár-riffek határozzák meg (She's My Religion), amelyek az akusztikus gitár belépésével a kor pop-rock hangulatába lágyulnak (a Tomorrow például minden további nélkül lehetne egy korabeli tinisorozat főcímdala), de szövegekben, a vokálokban (főleg az Avril Lavigne-re hajazó refrénekben) mindvégig ott lebeg egy punk beütés.

A szövegek és témák már sokkal lázadóbbak és harciasabbak, de kifejezetten modern módon azok: a You Don't Own Me tökéletes himnusza lehetne a kortárs feminizmusnak, a She's My Religion pedig már azzal kiverheti a biztosítékot konzervatív körökben, hogy egy női múzsához énekli a női lírai én. Persze egy leszbikus szerelmi óda korántsem számít forradalmi dolognak 2021-ben, de a zenei fősodorban még mindig meglehetősen ritka, és ez is tökéletesen jelképezi a Pale Waves elegáns sokoldalúságát, hogy nem kell páros lábbal beleállniuk semmilyen stílusba vagy hangulatba, hogy azt hibátlanul megidézzék. A Who Am I?-nak kifejezetten markáns stílusjegyei nincsenek, de ha megfelelő szögből nézzük, rendkívül sok hatást fedezhetünk fel rajta.

Beleértve az együttes előző albumát is: az új lemez második felére egyre gyakrabban hallani a szintetizátort, egyre kevésbé érezzük a lendületet, és egyre inkább érezzük azt, hogy My Mind Makes Noises dalainak különböző permutációit halljuk. Mintha a Who Am I? végére került volna a debütáló album B-oldala, az elejére pedig azok a számok, amelyek az elmúlt 3 év fejlődését jelképezik. Ahogyan hallgatjuk a lemezt, egyszer csak azt fogjuk érezni, hogy a dalok már nem karcolnak, nem visznek magukkal, az utolsónak hagyott, címadó Who Am I? pedig a lehető legsablonosabb ballada.

Valahol ironikus is, hogy a Pale Waves pont akkor teszi fel a "ki vagyok én?" kérdést, amikor második munkájuk kezd belesüppedni a középszerűségbe. Hiszen a legtöbb zenész számára ez a fő kérdés a második albumnál: hogyan tudják megmutatni, mi is az ő valódi esszenciájuk, hogyan tudják érettebben, kiforrottabban kifejezni ugyanazt, amit debütáló albumukkal megvalósítottak, vagy éppen új utakkal kísérletezni, anélkül, hogy megtagadnák önmagukat. A Pale Waves erre legalább félig-meddig jó választ adott, hiszen a Who Am I? első felének (talán nem véletlenül) kislemezzé emelt darabjai felettébb érdekfeszítően értelmezik újra és modernizálják a poppal és rockkal határos zsánerek elmúlt évtizedeit - a maradékot pedig tudjuk be az útkeresés lenyomatának.

 

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Indie Anglia Zene Rock Kritika Pop Lemezáru

Ajánlott bejegyzések:

  • Januárban ismét Tribute Maraton! Januárban ismét Tribute Maraton!
  • A magyar rockzene történetét bemutató képregény jelent meg A magyar rockzene történetét bemutató képregény jelent meg
  • TÁBOR Fesztivál: az ország legnagyobb rockbulija 4 napon át TÁBOR Fesztivál: az ország legnagyobb rockbulija 4 napon át
  • Orgonák éjszakája Orgonák éjszakája
  • Trapesített Nemzeti dal, agresszív sofőr, és biokertészkedés a Bëlga új lemezén Trapesített Nemzeti dal, agresszív sofőr, és biokertészkedés a Bëlga új lemezén

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr916424464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard