... majd október 21-én az Opus Jazz Clubban adnak közös koncertet: Jön a MATS-UP feat. Mbuso Khoza!
A svájci trombitás, Matthias Spillmann 1999-ben azzal a céllal hozta létre a MATS-UP formációt, hogy kombinálja a kamaraegyüttesek széles hangképeit a kisebb jazzformációk vitalitásával, gyors reakciókészségével és interaktív jellegével. Néhány évvel azután, hogy a genfi Le Temps magazin megjósolta, hogy a „MATS-UP lesz a svájci jazz legfontosabb eseménye”, a formációt a „kortárs jazz legkiemelkedőbb együttesei” közé sorolták. A zenekar hangszerelése a két fúvóssal és a ritmusszekcióval lehetőséget ad a még kiaknázatlan zenei területek felfedezésére. Ritka érzékkel egyesítik a nagyobb, impozáns zenei formákat az élénk spontaneitással. Ritmikailag az afrikai zenei hagyományból merítenek, a romantikus, olykor absztrakt dallamok pedig Spillmann képzeletéből pattannak ki, egy egyedülálló és lebilincselő zenei nyelvvé olvadva össze.
Legutóbbi, ötödik albumukon a korábbiaknál is nagyobb szerephez jutott az afrikai zene, amennyiben az Ivovo című lemezen – melyet az Opus Jazz Clubban is bemutatnak – Dél-Afrika zenei világának felfedezésére indultak az énekes Mbuso Khoza közreműködésével. „Dél-Afrika zenéje mindig is lenyűgözött engem. Kevés dolog gyakorolt rám olyan mély spirituális és zenei benyomást, mint az ottani koncertjeim, valamint azok a projektek, amelyekben dél-afrikai zenészekkel dolgoztam együtt. A jazznek Dél-Afrikában különleges értéke van, hiszen ez a kevés terület egyike, ahol a különböző bőrszínű, etnikumú és hátterű emberek egyenlőségben tudnak együtt dolgozni, még egy olyan rendszerben is, ahol alapvetően jelen van a faji megkülönböztetés” – nyilatkozta Matthias Spillmann, aki szerint a projektben közreműködő énekes, Mbuso hangja egészen egyedi és elképesztően sokszínű. „Melodikai találékonysága és történetmesélő képességei határtalanok, virtuozitása soha nem öncélú. Amit énekel, az minden esetben természetes és friss. Ugyanakkor úgy ismeri a KwaZulu Natal zenét, ahonnan származik, mint senki más".