Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A nagyság átka

A nagyság átka

Becságh Dániel a szerző friss bejegyzései 2021. 10. 25.
Megbocsátható csalás
2022-03-08 20:00:28

Deák Kristóf legújabb alkotásában, Az unoká ban kevés Oscar-díjat érdemlő zsenialitás, de annál több

Itt mindenki hall mindent
2022-02-20 08:15:52

A Spencer szűk távcsövén keresztül példátlanul hatásos betekintést nyerhetünk Diana hercegné életébe és

Az igazi pusztulás az olajfinomító mellett zajlik
2022-02-07 09:53:45

A Red Rocket ben egy egykori pornósztár tér vissza a kisvárosi kilátástalanságba, hogy ott egy még súlyosabb

A világ legátlagosabb harmincévesének kalandjai
2022-01-20 07:31:00

Lehet-e még újat mondani az Y-generáció nyűglődéseiről? A világ legrosszabb embere alapján nem

további bejegyzések a szerzőtől »

Korunk egyik legjobb rendezőjének nem tört bele a bicskája a Dűnébe, de a feladat súlya még így is határozottan agyonnyomta. 

Egy legendásan adaptálhatatlannak tűnő projektet ki más tudna sikerre vinni, mint az a Denis Villeneuve, aki a kortárs zsánerfilm messze legbravúrosabb rendezője? De a Dűne minden elvárásra rácáfolt: sem emlékezetes diadal, sem látványos kudarc nem vált belőle, hanem csak egy némileg érdekes, de a vállalkozás jelentette teher miatt a szürkeség felé gravitáló feladatmegoldás.

Hiszen Frank Herbert regénye egy hatalmas galaktikus viszálykodást vázol fel, ahol az Atreides-családot saját uralkodójuk csalja csapdába azzal, hogy rájuk bízza az Arrakis bolygó értékes Fűszerének kitermelését, ezzel azonban valójában a rivális Harkonnenek karmai közé veti őket. Még szerencse, hogy a trónörökös Paul Atreides (Timothée Chalamet) az őslakos fremenek és félig-meddig a galaxis messiásának született, így rá várhat a feladat, hogy felszabadítsa az elnyomottakat és igazságot tegyen - már ha sikerül túlélnie minden viszontagságot.

Attól nem kell félni, hogy a Jon Spaiths - Eric Roth - Villeneuve trió forgatókönyve ne adná át laikusok számára is érthetően a szövevényes viszonyrendszert és a Dűne univerzumának sajátosságait - igaz, az expozíció időnként nolani mintára kissé elnyom minden mást, de a narratíva meglepően jól simul rá egy abszolút fogyasztható és értelmezhető szerkezetre. Egy sikeres megoldást láthatunk tehát az adaptáció évtizedeken át megvalósíthatatlannak gondolt feladatára, hiszen a Dűne nem veszik el a részletekben, de javarészt tartalmazza, amit tartalmaznia kell. Ugyanakkor az összkép végtelenül egyszerű, poros és tartalomszegény.

Villeneuve mintha a Szárnyas fejvadász 2049 esztétikáját alkalmazta volna egy az egyben egy űroperára: a Dűnében is minden hatalmas, üres és steril. A szereplők óriási hálótermeiben egy személyes tárgyat nem találunk, a városok élükre vasalt brutalista kockák, de minden második vágókép azon van, hogy a környezet grandiózusságát érzékeltesse. Ami meglehetősen elveti a sulykot, amíg a film jóformán csak ájtatos jövendőmondásokból és uralkodói audienciákból áll - főleg, amint világossá válik, hogy a cím mellé biggyesztett "első rész" pontosan azt jelenti, hogy a jóslatok beteljesülését csak jó pár év múlva érhetjük meg, ha egyáltalán megérjük. 

Azért nem kell félni, előbb-utóbb a Dűne is rászolgál a látványfilm-titulusra, és amikor már galaktikus hadseregek feszülnek egymásnak, valamint egymást érik a homokférgek a végeláthatatlan sivatag mélyén, akkor tényleg elkezd letarolni a produkció gigászi mérete, de ennél nagyobb katarzisra ne is számítsunk attól az alkotótól, aki egyébként is igyekszik messzire elkerülni a hagyományos katarzisokat. Sőt, Villeneuve legnagyobb adóssága éppen az, hogy míg eddigi munkáiban bármelyik műfajt bátran a feje tetejére állította, még a Szárnyas fejvadász világát és szimbólumrendszerét is kisujjból kirázva értelmezte újra, ezúttal annyira alázatosan fordul az alapanyaghoz, hogy az adaptáció feladatát ugyan megugorja, de a modernizálásba már beletörik a bicskája. A Dűne gyakorlatilag ugyanazt a Messiás-toposzt játssza végig, amit éppen a rendező előző műve szedett darabjaira, és nem tesz semmit annak érdekében, hogy az 1965 óta abszolút agyonhasznált narratív építőelemeket más fénytörésben láttassa.

Így míg önmagában egy meglehetősen semmitmondó meglátás, hogy egy fél történettel van dolgunk, itt elsősorban arról van szó, hogy Villeneuve munkáit sokkal jobban kilúgozza a beteljesülés, a végső értelmezés hiánya, mint például egy mindig a jövő felé építkező Marvel- vagy Star Wars-opust. Hiszen ezúttal nemcsak a cselekmény elvarratlan, hanem a motívumrendszer, a gondolatiság, maga az élmény is csak félig kifejlett - képzeljük csak el az Érkezést vagy a Fogságban-t félúton véget érni!

Hozzá kell tenni, hogy - mint Villeneuve minden egyes darabja - javarészt a Dűne is azért izgalmas, mert mostanság egyre ritkábban van dolgunk ilyen öntörvényű, régivágású mozikkal, amelyeken nem érezzük azt, hogy minden percben jutalomfalatot szeretnének dobni a nézőnek. Ez a mű is beleáll abba, hogy elsősorban értéket teremt és másodsorban szórakoztat, legyenek hát elégedetlenek a tömegek - csak ebben az esetben jobbára joggal háboroghatnak még azok is, akik a rendező rajongóiként pontosan tudták, mire számítsanak.

Ironikus módon inkább onnan nézve nincs okunk csalódni a látottakban, hogy a Dűne sokkal inkább egységes, profi, makulátlan blockbuster, mint bármelyik versenytársa. (Még akkor is, ha Roger Deakins operatőr híján nem is néz ki annyira lenyűgözően, mint a korábbi Villeneuve-rendezések.) Az alakításoktól kezdve az akciójeleneteken és Hans Zimmer artikulálatlanul búgó basszusain át a bombasztikus homokféreg-pillanatokig minden a lehető legmagasabb hatásfokon üzemel benne, egyetlen megbicsaklása, kinevethető hibája nem akad, pedig alapanyaga egyáltalán nem nevezhető biztonsági játéknak.

A Dűne tehát egyszerre siker és csalódás, bravúros és óvatos, megkérdőjelezhetetlen és mégis a létjogosultságért küzdő. És akármennyire is izgalmasak az efféle mozgóképes ambivalenciák, Denis Villeneuve-nek ettől csak erősebb munkái akadnak.

A Dűne a Mafab - Magyar Filmadatbázis oldalán.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Amerika Film Sci-fi Kritika Hollywoodi filmipar

Ajánlott bejegyzések:

  • Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
  • Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet
  • Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben
  • Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen
  • Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr3416721258

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard