Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A leszokáshoz csak a drognál is nagyobb ellenfél kell

A leszokáshoz csak a drognál is nagyobb ellenfél kell

Becságh Dániel a szerző friss bejegyzései 2021. 10. 28.
Megbocsátható csalás
2022-03-08 20:00:28

Deák Kristóf legújabb alkotásában, Az unoká ban kevés Oscar-díjat érdemlő zsenialitás, de annál több

Itt mindenki hall mindent
2022-02-20 08:15:52

A Spencer szűk távcsövén keresztül példátlanul hatásos betekintést nyerhetünk Diana hercegné életébe és

Az igazi pusztulás az olajfinomító mellett zajlik
2022-02-07 09:53:45

A Red Rocket ben egy egykori pornósztár tér vissza a kisvárosi kilátástalanságba, hogy ott egy még súlyosabb

A világ legátlagosabb harmincévesének kalandjai
2022-01-20 07:31:00

Lehet-e még újat mondani az Y-generáció nyűglődéseiről? A világ legrosszabb embere alapján nem

további bejegyzések a szerzőtől »

A Toxikoma nemcsak a hazai filmes mezőnyből emelkedik ki, de a függőséggel kapcsolatban is képes újat mutatni.


Szabó Győző, Csernus Imre, Herendi Gábor - mindhármukra igaz, hogy ha nem is feltétlenül a legjobbak saját szakmájukban, messze ők a leghíresebbek a hazai közönség számára, és abból, hogy Herendi filmet forgat az előbbi két figuráról, egy egészen kommersz celebmozi is kerekedhetett volna. A Toxikoma azonban - ha nem is igyekszik minden téren kitörni a skatulyából - messze nyersebb, őszintébb és különutasabb darab annál, mint ami ebből az alapfelállásból következhetne.

Hiszen már maga a sztori is Szabó Győző (a filmben Molnár Áron alakítja) heroinfüggőségének és gyógyulásának legkeményebb időszakát meséli el, amelyből nem lett volna kiút a színészt vasmarokkal fogó, de időnként az egész világgal konfliktusba kerülő Csernus Imre (Bányai Kelemen Barna) útmutatása nélkül. A Toxikoma kettejük viszonyán keresztül igyekszik megragadni, milyen mélységei vannak a drognak és milyen mentális erőfeszítések szükségesek ahhoz, hogy valaki elinduljon a kilábalás felé.

És ami igazán döbbenetes, hogy Herendi ezt a vállalást mennyire komolyan veszi: a Valami Amerika és a Kincsem rendezőjétől a legkevésbé sem várnánk, hogy a Trainspottinggal fog versenyre kelni, ha azt kell bemutatnia, hogy a szer milyen pusztításra képes fizikailag és átvitt értelemben is. Nemcsak sokkoló képsoroknak lehetünk tanúi, hanem főhősét erkölcsi tekintetben sem fél bemocskolni, és alapvetően nem a felé érzett szimpátián vagy sajnálaton keresztül vezetni nézőjét.

Természetesen egy életrajzi alkotás bátorságát mindig visszafogja, ha főalakja kreatív kontrollt kap felette, a Toxikomán ugyanakkor az a kettősség vehető észre, hogy bár Szabó Győző egyáltalán nem fél saját legsötétebb oldalát a vászonra engedni, saját elméjébe mégsem hagy betekintést. A Toxikoma Szabó Győzője egy kiismerhetetlen sötét ló, egy elszabadult hajóágyú, akinek motivációit, függőségének kiváltó okait nem fogjuk megérteni.

Ugyanakkor ez a szűk fókusz egyszerre jó is a filmnek, hiszen nem húzza le a kényszeres magyarázkodás, lélekbúvárkodás, hanem folyamatosan pezseghet a drog és Győző káosz-teremtésének lefelé tartó spiráljában. És miközben maga az élmény kiszámíthatatlan, vad és brutálisan kendőzetlen, Herendi a hazai szakmát megszégyenítő rutinnal, biztos kézzel formálja a látottakat. És ugyanilyen magabiztosan vezeti a Molnár-Bányai párost, akik pokolian erős alakításaik révén hatalmas energiával töltik meg minden egyes közös jelenetüket. Noha gyakorlatilag egy szanatórium falai között játszódó kamaradrámát nézünk, műfaji darabokat felülmúló svunggal ránt magával a mélybe az alkotás.

A Toxikomában csak azért nem lelhetünk megkérdőjelezhetetlen klasszikusra, mert pont ez az energia, váratlanság, feszültség fogy el belőle fokozatosan, a játékidő előrehaladtával egyre inkább leereszt, egyre kevesebb meglepetéssel szolgál, ahogyan egy meglehetősen kézenfekvő befejezés felé veszi az irányt. A dráma fokozása tekintetében első látásra kifizetődőnek tűnik Csernus és Győző kapcsolatának dinamikáján csavarni egyet, de valójában ez a túldramatizáltság teszi mesterkéltté és sablonossá a film utolsó harmadát, amely az egészen giccses zárójelenetben csúcsosodik ki.

Azonban a Toxikoma még így a hazai filmgyártás egyik kiemelkedő és figyelemre méltó darabja. Egyben pedig a Kincsemnél vagy A viszkisnél is jobb példája annak, hogy a magyar közönségfilmnek nem kell szükségszerűen olcsónak, butának és a külföldi formanyelvet majmolónak lennie.

A Toxikoma a Mafab - Magyar Filmadatbázis oldalán.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Kritika Szabó Győző Herendi Gábor Molnár Áron Drog Magyar film

Ajánlott bejegyzések:

  • Hidegháborús kémfilm forog Vilmányi Benett főszereplésével Hidegháborús kémfilm forog Vilmányi Benett főszereplésével
  • Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen
  • Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben
  • Ez volt a 10 legjobb film a magyarok szerint 2024-ben Ez volt a 10 legjobb film a magyarok szerint 2024-ben
  • Hatalmasat szólt a Bujtor Filmfesztivál Hatalmasat szólt a Bujtor Filmfesztivál

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr10016708420

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard