Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A világ legátlagosabb harmincévesének kalandjai

A világ legátlagosabb harmincévesének kalandjai

Becságh Dániel a szerző friss bejegyzései 2022. 01. 20.
Megbocsátható csalás
2022-03-08 20:00:28

Deák Kristóf legújabb alkotásában, Az unoká ban kevés Oscar-díjat érdemlő zsenialitás, de annál több

Itt mindenki hall mindent
2022-02-20 08:15:52

A Spencer szűk távcsövén keresztül példátlanul hatásos betekintést nyerhetünk Diana hercegné életébe és

Az igazi pusztulás az olajfinomító mellett zajlik
2022-02-07 09:53:45

A Red Rocket ben egy egykori pornósztár tér vissza a kisvárosi kilátástalanságba, hogy ott egy még súlyosabb

A világ legátlagosabb harmincévesének kalandjai
2022-01-20 07:31:00

Lehet-e még újat mondani az Y-generáció nyűglődéseiről? A világ legrosszabb embere alapján nem

további bejegyzések a szerzőtől »

Lehet-e még újat mondani az Y-generáció nyűglődéseiről? A világ legrosszabb embere alapján nem feltétlenül, de Joachim Trier filmje ennek ellenére is figyelemre méltó.


Julie-nek (Renate Reinsve) fogalma sincs, mit akar az élettől: kétévente új szakmába fog, párjait nagyjából hasonló sebességgel és ötletszerűséggel váltogatja, és még a harminchoz közeledve is kétségbeejti a gyerekvállalásnak még a gondolata is. Joachim Trier filmjét már csak azért sem kell ennél jobban bemutatni, mert tökéletes tükörképe a hazai fiatalság körében nagy sikert aratott VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlannak: a kapunyitási pánik dominálta alaphelyzet, a "felnőtt" társadalmi protokollokban a harmadik x-en túl is idegenül mozgó főszereplő, a kínos családi ebédek, a mágikus realizmusban éppen csak bokáig megmártózó stílus mind ismerősek lehetnek a magyar nézők számára.

Julie ugyanakkor nem a szokott Woody Allen-i, kétbalkezes, kívülálló figura: az ő útkeresése, talajvesztése lényegesen kifinomultabb, összetettebb. Végső soron ugyanis kívülről nézve minden rendben van az életében: képes fenntartani egy érett párkapcsolatot, munkahelyet, baráti kapcsolatokat – a kérdés ettől igazán húsba vágó, hogy valóban a helyén van-e és valóban a saját életét éli-e? Ha úgy vesszük, Trier egyenesen forradalmi tettet visz végbe azáltal, hogy női főhősét jelentős részben a sodródó karakterek férfi archetípusának nyomdokaiban fogalmazza meg. Hiszen rájuk jellemző, hogy általános elveszettségük ellenére a felnőtt élet legtöbb attribútumát (saját otthon, stabil párkapcsolat, baráti kör, önmegvalósításra alkalmatlan, de megélhetést biztosító munka) birtokolják (ld. pl. tick, tick... Boom!), míg női ellenpárjaikat éppen ezek hiánya definiálja (ld. A legjobb dolgokon bőgni kell). Julie tehát tulajdonképpen egy emancipációs kísérlet, hogy a "papíron rendben van az életem, de valójában nem érzem otthon magam benne" ambivalenciájának férfi privilégiumát megtörje.

Ezért is lényegtelen, hogy Reisz Gábor ugyanezt a filmet tulajdonképpen már leforgatta hét éve, ráadásul egy fokkal sallangmentesebben és szellemesebben: A világ legrosszabb embere hiába nem fogalmaz meg semmi újat az Y-generáció életút-téblábolásáról, önsorsrontó küzdelmeiről, ezt mindig képes egy hangyányit frissebbnek érződő szemszögön keresztül prezentálni. És persze filmnyelve sem teljesen egyező, hanem skandinávosan lehűtött, lecsendesített: az érzelmek sosem tombolnak faltól-falig, a komikum inkább vállalja a humortalanságot, mint az otrombaságot, és maga az élmény minden impresszionista kitérő ellenére is inkább tart a hétköznapiság, mint a sziporkázás felé.

Részben ennek tünete az alkotás furcsa ütemezése: Trier 12 fejezetre (továbbá egy prológusra és epilógusra) tagolja filmjét, azonban ez a felosztás bőven megkérdőjelezhető abban a tekintetben, hogy a részek hossza és súlya radikálisan eltérő. Néhányuk valódi fordulópontot jelentő, terjedelmesebb jelenet(folyam), máskor azonban csak a karaktert (és még csak nem is feltétlenül Julie karakterét) színesítő közjátékokkal egyenértékűek ezek az etapok. 

Természetesen az író-rendező címkézésének vitathatósága egyáltalán nem kardinális kérdés, a hangsúly sokkal inkább azon van, hogy nézőként nehéz felvenni azt a ritmust, amely először egy humoros montázsba ránt be, aztán átmenet nélkül egy 15 perces, erőteljesen szövegfókuszú jelenetnek követel figyelmet. Számos alkalommal egyszerűen azért megerőltető elmerülni a szereplők önmagukba belevesző eszmefuttatásaiban, körkörös vitáiban, vagy éppen a merengő oslói városképekben, mert az alkotás könnyed, elliptikus oldalának tükrében váratlan ez a stílusváltás.

Ugyanakkor A világ legrosszabb embere mégis azokban a momentumaiban igazán találó, amikor minden különösebb megmunkálás nélkül tárja elénk kényelmetlenül életszagú helyzeteit. Egy egymásra találás, szakítás, kiábrándulás éppen attól fájdalmasan emberi, hogy Trier nem kívánja ezeket az érzéseket, benyomásokat egyetlen frappáns mondatba belesűríteni, hanem hagyja hosszasan, kiforratlanul gyűrődni őket a szemünk láttára.

Így pedig ez a film is azzal visz véghez kisebb csodát, hogy még ha nem is feltétlenül tapinthatunk rá benne saját sorsunkra (elvégre hogyan lenne képes egy mű minden egyes nézőjéhez személyesen szólni?), magára az életre könyörtelen érzékletességgel rátalálunk rajta keresztül. Annál nagyobb fegyvertényt pedig nehéz volna elmondani egy generációsként aposztrofált alkotástól, mint hogy kortól, nemtől és lakóhelytől függetlenül is képes lehet jelenteni valamit számunkra.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Kritika Európai filmipar

Ajánlott bejegyzések:

  • Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet
  • Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben
  • Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen
  • Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben
  • Meditatív utazás – A PÁN – A belső sziget igazi filmművészeti csemege Meditatív utazás – A PÁN – A belső sziget igazi filmművészeti csemege

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr4716812006

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard