Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Itt mindenki hall mindent

Itt mindenki hall mindent

Becságh Dániel a szerző friss bejegyzései 2022. 02. 20.
Megbocsátható csalás
2022-03-08 20:00:28

Deák Kristóf legújabb alkotásában, Az unoká ban kevés Oscar-díjat érdemlő zsenialitás, de annál több

Itt mindenki hall mindent
2022-02-20 08:15:52

A Spencer szűk távcsövén keresztül példátlanul hatásos betekintést nyerhetünk Diana hercegné életébe és

Az igazi pusztulás az olajfinomító mellett zajlik
2022-02-07 09:53:45

A Red Rocket ben egy egykori pornósztár tér vissza a kisvárosi kilátástalanságba, hogy ott egy még súlyosabb

A világ legátlagosabb harmincévesének kalandjai
2022-01-20 07:31:00

Lehet-e még újat mondani az Y-generáció nyűglődéseiről? A világ legrosszabb embere alapján nem

további bejegyzések a szerzőtől »

A Spencer szűk távcsövén keresztül példátlanul hatásos betekintést nyerhetünk Diana hercegné életébe és elméjébe.


Pablo Larraín nevét hazáján, Chilén kívül leginkább a Jackie-nek köszönhetően ismerhetjük: a futószalagon gyártott, díjvadász életrajzi drámák alapvetéseit látványosan tagadó és Natalie Portman parádés alakításával megtámogatott produkció messzire kitűnt a tömegből. Az élményt végül magának a rendezőnek sikerült megismételnie, ugyanis második angol nyelvű munkája egy kísértetiesen hasonló témájú, stílusú és még remekbe szabottabb alakításokat felvonultató mozi Diana Spencerről.

A Jackie-vel tehát nem csak a tragikus történelmi nőalak (sőt, a férfi árnyékában és vonatkozásában létező feleség-alak) az egyetlen párhuzam: a címszereplő arcára tapadó, még a párbeszédek során is körülötte úszó kamera, a félig már őrületbe hajló zavarodottság, a mindössze néhány nap eseményein keresztül megragadott karakter és élettörténet mind jellemzői a Spencernek is. Steven Knight forgatókönyve egyetlen királyi karácsonyi ünnep három napjába sűríti bele remekül mindazt, ami Diana férjéhez, gyermekeihez, családjához, múltjához, a médiához és saját szerepéhez fűződő viszonyát jellemezte.

Az időben és térben is rendkívül limitált szerkesztés, a címszereplő perspektívájának dominanciája pedig egy döbbenetesen nyomasztó élményt eredményez. Nemcsak egy kastély falai közé, szűk három napba vagyunk bezárva, de túlzás nélkül Diana elméjébe is: kevés az olyan jelenet, ahol ne őt látnánk, és amelyet ne valamilyen markáns érzelme dominálna. A kiszolgáló személyzettel, a család többi tagjával is jóformán csak azért foglalkozik a mű, hogy minden perce átitatódhasson a feszültséggel, amelyet a Dianát fojtogató-szabályozó uralkodói közeg teremt. Az egyik visszatérő mondat Diana és környezete szájából, hogy "itt mindent hallanak" (sőt, ez a figyelmeztetés lebeg feliratként prominensen a konyhai dolgozók felett is), a film érzékelésében a királyi család tagjai (az ifjú hercegeket leszámítva) többnyire láthatatlan szellemként, valahol zárt ajtók mögött léteznek a távolban - nem csoda, hogy a címszereplő eluralkodó paranioája számos nézőre már-már horrorfilmes hatást gyakorol. Ugyanakkor Larraín filmnyelvétől távol áll a konkrét félelemkeltés, egyszerűen csak a stílusból, valamint a szerkesztésből fakadó klausztrofóbia, talajvesztés (a rendszeresen hangsúlyozott menetrend ellenére is könnyű elveszteni időérzékelésünket) és Diana neuroticizmusa ilyen plasztikus.

Jonny Greenwood zenéje például a nyomasztás egy újabb fokozataként teríti be a jeleneteket, de a Spencer nyilván feleennyit sem érne Kristen Stewart minden ízében makulátlan alakítása nélkül. Stewart kisebb produkciókban és szerepekben már évek óta bizonyítja, hogy messze kinőtte az Alkonyat skatulyáját, mégis ez az első szerepe, amelyben mind a valós alak manírjainak elsajátításának, mind egy felettébb komplex érzelemvilág közvetítésének feladatát tökéletesen abszolválja. 

Viszont előbb-utóbb a Spencert is utoléri az egy adott állapotban, hangulatban elmerülő darabok hátulütője, hogy amennyiben kellően érzékenyek vagyunk a háttérből elővillanó benyomásokra, a játékidő előrehaladtával egyre inkább egyhelyben járni fogjuk látni a cselekményt. A film második felében Diana szorongása, küzdelmei ha fokozódnak is, javarészt ugyanazokat a köröket futják, a finálé hangulati váltása pedig egyszerűen hamisan veszi ki magát a valós események tragikumának ismeretében.

Az alkotás összhatása alól még így is nehéz kivonni magunkat, és végeredményben a Spencer azon művek táborát erősíti, amely nem egy-egy kulcspillanatában, vonásában válik emlékezetessé, hanem egy sokkal nehezebben megragadható élményként marad velünk egy jó darabig. Vagy legalábbis addig, amíg Kristen Stewart el nem nyer érte egy Oscar-szobrot.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Anglia Kritika Nagy-Britannia Hollywoodi filmipar Királyi család

Ajánlott bejegyzések:

  • Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet
  • Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben
  • Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen
  • Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben
  • Meditatív utazás – A PÁN – A belső sziget igazi filmművészeti csemege Meditatív utazás – A PÁN – A belső sziget igazi filmművészeti csemege

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr8716757970

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard