Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Metszet az elengedésről

Metszet az elengedésről

Navarrai Mészáros Márton a szerző friss bejegyzései 2022. 04. 01.
Julianne Moore és Natalie Portman közös filmje volt ’23 legjobbja?
2024-01-04 17:55:26

Az amerikai függetlenfilmes szcéna ikonikus rendezője, Todd Haynes új filmje, a May December című dráma a

De mégis, mik voltak '22 legjobb filmjei?
2023-01-03 17:23:19

Úgy tűnik, Hlynur Pálmason izlandi rendező Isten földje (Vanskabte Land/Godland) címmel forgatott, a cannes-i

A svájci lány és a forró boogie-woogie
2022-04-08 11:47:18

A Ladyva művésznéven ismert zongorista, Vanessa Gnaegi új felvétele, a Jumpin’ the 88’s izgalmas ritmusokat

Metszet az elengedésről
2022-04-01 06:52:34

Harry Macqueen ezúttal egy régóta együtt élő házaspárról forgatott, a Szupernóva az elmúlást és

további bejegyzések a szerzőtől »

Harry Macqueen ezúttal egy régóta együtt élő házaspárról forgatott, a Szupernóva az elmúlást és elengedést segítségül hívva beszél a szeretetről.

A csillagos égbolt. Ezzel kezdődik Harry Macqueen brit filmrendező második nagyjátékfilmje, a Szupernóva. A nyitány nem holmi szentimentalista túlzás: az égitestek által kirajzolt térkép fontos metaforává nő ki ebben a világosan megfogalmazott tézisekkel dolgozó, lassan csordogáló, mégis feszesre vágott filmben. A forma szépen illeszkedik ahhoz a beszédmódhoz, amellyel Macqueen – a fiatal brit komoly- és könnyűzenész, Keaton Henson érzékeny filmzenéjével megtámogatva – az univerzális fájdalomról beszél.

Az általa írt és rendezett kamaradráma nem bonyolítja túl a történetet: Sam és Tusker, egy melegpár két ötvenes tagja keresztülszeli az Egyesült Királyság északi vidékeit a régi lakóautójukkal, hogy felkeressék kapcsolatuk legemlékezetesebb színhelyeit, miközben barátaikkal és családtagjaikkal is találkoznak. A regényíróként ismert Tuskernél (Stanley Tucci) két éve demenciát állapítottak meg az orvosok, relatíve fiatalon visszavonult zongoraművész párja, Sam (Colin Firth) ezért mindent megtesz annak érdekében, hogy elterelje a figyelmét a betegségről. Pedig igazán nincs oka aggódni, a film elején az emlékezés tehetségével hadakozó író még azt mondja, teljesen jól van. Téved. Sokszor gőze sincs arról, hogy merre járnak, gyakran eltéved vagy eltűnik. Az írással is csak bajlódik; már csak azok a teleszkópok érdeklik, amelyekkel esténként a csillagos eget kémlelheti.

Az utazás kerettörténete valóban csak azt a célt szolgálja, hogy árnyalja a két személyiség bemutatását. Hiába beszélünk road movie-ról, itt nem az utazásnarratíva, sokkal inkább a karakterek ábrázolása és a drámai elemek az igazán hangsúlyosak. (A rendező első filmje, a Hinterland filmnyelve ebben kísérteties hasonlít a Szupernóvára.) Ráadásul olyan, mintha megállt volna az idő. Akárcsak egy Hrabal-regény csendes kisvárosában. Tusker – jól tudjuk – nem fog meggyógyulni, pláne nem varázsütésre. Sam pedig nem hagyja cserben a férfit, akit évtizedek óta hűséges gondoskodással szeret. Megszállhatnak egy parkolóban, tóparton vagy a családjuknál, este mégis ugyanazzal a reménykedéssel és beletörődéssel vegyes szeretettel ölelik egymást az ágyban, amellyel az előző napokon tették. Megrendítő történet ez, amely különleges metszetet kínál két ember egymásba kapaszkodásáról és elválásáról, manír- és sallangmentes tálalásban. A külső útnál, legyen akármilyen csodálatos a dimbes-dombos angol táj, százszorta fontosabb az a lélektani ösvény, amelyet a főszereplők néhány nap leforgása alatt bejárnak. Idővel mi is ráeszmélünk, hogy Tusker új regénye, amelybe hónapokkal ezelőtt fogott bele, nem fog elkészülni, mert a szerzője már nem képes folytatni azt. Sőt, azt is megmutatja a rendező, hogy Tuskernek nem csak a gondolkodás okozás nehézséget, hanem a toll vezetése, az öltözködés és az általa írt beszéd felolvasása is kifog rajta.

Tusker és Sam két különböző személyiségtípus. Az egyik hajlamos magát erősnek és kitartónak mutatni, megszokta, hogy domináns a kapcsolatban, létfenntartó a közös életben. Egyébiránt bölcs és szerfelett mulatságos. A másik gyengéd, érzelmes és ragaszkodó, nem szégyelli nyíltan vállalni az érzelmeit. Párja nem véletlenül mondja neki: „Tartod a válladon az egész világot.” A számtalan emlékezetes epizódszerepben feltűnő Oscar-jelölt Stanley Tucci és az Oscar-díjas Colin Firth ráadásul kiválóan játsszák a házasokat: heves vitákban, eszmecserékben és múltidézésben is jól szót értenek egymással. Firth jelenlétét nézve akarva-akaratlanul eszünkbe jut egy másik szerepe: Tom Ford első rendezésében, az Egy egyedülálló férfi-ben formált meg a Samhez hasonló fájdalmakat átélő, homoszexuális egyetemi professzort.

Tucci és Firth jól kiegészítik egymást. Kevés eszközzel dolgoznak, és ez a dísztelenség nagyban megkönnyíti Macqueen dolgát háttértörténetük szálainak finom, aprólékos kibontásában.
 Ezt a tudatos építkezést mi sem zárhatná le szebben, mint Sam zongoraelőadása, miközben párja az önként választott halálra készül: Firth ebben a jelenetben Edward Elgar romantikus brit zeneszerző Salut d’Amour szerzeményét játssza. Igaz, ez egy viszonylag könnyed és egyszerű, némiképp stilizált befejezés, legalábbis azokhoz képest, amit az elmúlással és demenciával foglalkozó filmektől (Szerelem, Örömjárgány, Megmaradt Alice-nek) megszokhattunk. Őszinteségben, stílusérzékben mégsem érheti panasz a lezárást és Macqueen rendezői munkáját sem.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
homoszexualitás Film Nagy-Britannia Európai filmipar

Ajánlott bejegyzések:

  • Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet
  • Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben
  • Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen
  • Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben
  • Meditatív utazás – A PÁN – A belső sziget igazi filmművészeti csemege Meditatív utazás – A PÁN – A belső sziget igazi filmművészeti csemege

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr517794601

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard