A Szkéné, valamint a Komáromi Jókai Színház koprodukciójaként mutatják be április 22-én és 23-án a Szkénében Fekete Ádám és Nagy Péter István Don Juan, vagy az apák kínja című kortárs komédiáját.
Vajon mi a titka Don Juannak? Miért tér vissza folyton a művészeti alkotásokban, miért bukkan fel újra és újra kalandos történeteivel ez a lázadó élvhajhász, akinek minden érverése egy újabb szerelem hajnala? Don Juan a múló pillanat művésze, aki mindenből játékot űz, minden elvet, gondolatot magáévá tesz – ha nem másért, akkor azért, hogy így ellenkezzen velük. Don Juan műtermében semmi sem szent. Úgy ölt magára különféle identitásokat, mint rá öntött jelmezeket. Zsonglőrködik velük – ahogy az útja során felbukkanó emberekkel is, akik lényegileg számára talán nem is emberek, hanem statiszták, szerepek, arcmaszkok és nézők – az életműve szemlélői. Don Juan nem Don Juan, hanem valaki, aki Don Juant játszik - mindig mást, mindig ugyanazt: Don Juan számára az élet vég nélkül kombinálható lehetőségek együtt állása. Don Juan a nevetésben rejlő gyönyör és szabadság, Don Juan az ellenszegülés a halandóságnak, ami mégis beteljesíti a saját és az egész világ végét. És minderről tud, anélkül, hogy érdekelné. Don Juan önmaga tragikus kísérlete.
„egyáltalán szerettem-e <> valakit valaha, / vagy csak a szenvedély bukását besötétítő villanás volt-e / minden?"
[Mészöly Miklós: Műhelynaplók]
Az előadás, melyet Nagy Péter István fiatal rendező állított színre egy újszerű feldolgozása a Don Juan mitológiának. A hírhedt nőcsábász ebben az ízig vérig 21. századi újragondolásban már nem egy szenvedélyes nőcsábász: az ő belső kínja és ámokfutása, sodródása középpontjában nem a nő áll, hanem az értékvesztett fiatal férfi, aki nem lát apai példaképet, sem mintát maga előtt, s egy végletekig gátlástalan rohanásban próbálja meglelni önnön határait.
Nagy Péter István és Fekete Ádám újragondolt Don Juanjában ugyan feltűnnek a korábbi feldolgozások szereplői, de ezek a karakterek csak kontúrjaikban emlékeztetnek elődeikre, a történet maga mind stílusában, mind történetvezetésében a 21. század problémáira reflektál. A szöveg újszerűsége mellett az előadás vizualitása, játékstílusa is egy olyan új színházi szemléletet képvisel, amely talán a fiatal közönséget is megszólítja.
Az előadás a Rába-Duna-Vág Korlátolt Felelősségű Európai Területi Társulás által meghirdetett, az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország Együttműködési Program részeként megvalósítandó Kisprojekt Alap (KPA) pályázati felhíváson belül kerül megvalósításra, melynek célja a közintézmények és a határtérségben élő emberek határon átnyúló együttműködésének javítása.
A Komáromi Jókai Színház és a színház mellett működő ARTIS – JÓKAI polgári társulás számára nagyon fontos ez az előadás a Szkénével való közös munka miatt is. Ez a projekt így túllép a regionális korlátokon, az országhatárokon, s visszaigazolja azt a törekvésünket, hogy a minőségi művészi alkotások szélesebb közegben, nagyobb régióban is megállják a helyüket, így a jövőben is a magas művészi mércét szeretnénk elsődleges szakmai célunkként megfogalmazni.
A Don Juan, avagy az apák kínja címet viselő projekt célja a határon átnyúló közös kulturális tevékenységek rendszeres fenntarthatóságának biztosítása, a szakmai tevékenység feltételeinek megteremtése és az értékes színházművészeti alkotás népszerűsítése.
További információk a www.artisjokai.sk oldalon találhatók.