Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Nőnek lenni Ceaușescu Romániájában

Nőnek lenni Ceaușescu Romániájában

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2022. 10. 27.
Jön a III. Sukorói Tűzugró Fesztivál
2025-06-27 09:00:33

Ismét lángra lobban Sukoró Szent Iván-éji tüze! A nyári napforduló alkalmából koncertek, táncház és

Magyar tehetségek is a reflektorfényben a Bartók Világversenyen
2025-06-24 12:28:09

31 fiatal zongorista, köztük hat magyar lép pódiumra idén szeptemberben a Zeneakadémián megrendezett versenyen.

Világsztárokkal és hazai ikonokkal búcsúzik a nyár Szegeden
2025-06-23 11:34:56

Világsztárok, hazai kedvencek, több mint 200 fellépő, öt nagy színpad és négy napnyi megállíthatatlan buli

Új gasztrokaland a Street Kitchen és az UNICEF együttműködésében
2025-06-21 06:00:00

Közös főzések, új kultúrák felfedezése, és egy jó ügy támogatása. Az UNICEF havonta egy új ország

további bejegyzések a szerzőtől »

Dancs Rózsa Pokoljárás című megrázó könyvét dolgozta fel Ujhelyi Kinga az Anyaöl című monodrámában.

Brutális színpadi kép: múlt századi nőgyógyászati kezelőszék tárul a nézők elé az Anyaöl című előadás kezdetén. Mellette ül összehúzott ballonkabátban, papírokkal teli dossziéját szorongatva, lélekben összekuporodva Ujhelyi Kinga színművész, a monodráma előadója. Hirtelen egy írógép billentyűzetének és egy zongora hangjainak fémes koppanásai törik meg az előadó első néhány mondatát, hogy fellibbentsék a fátylat arról a kálváriáról, amit Dancs Rózsa középiskolai tanárnő élt át évtizedeken keresztül Ceaușescu Romániájában. Besúgó férje mellől, nyolc terhessége után, amiből csupán két gyermek maradt meg, 1988-ban elmenekült Kanadába. Pokoljárás című könyvéből Ujhelyi Kinga előadásában, Szabó K. István rendezésében, a Petőfi Irodalmi Múzeum és Csokonai Színház koprodukciójaként mutattak be monodrámát a debreceni Csokonai Színházban lassan két éve. A felkavaró darab a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaraszínházában, a Magyar Művészeti Akadémia Szó-szín-játék című színházi sorozatának keretében volt látható október 24-én.

1966-ban a hátborzongató ötleteiről és kegyetlen terrorjáról elhíresült román diktátor, Nicolae Ceaușescu új törvényt vezetett be országában. Az úgynevezett 770-es határozat lényege az volt, hogy szinte lehetetlenné tették a nők művi terhességmegszakítását. A fogamzásgátló eszközök hiánya, a 25 év felettiekre kirótt gyermektelenségi adó, az egészségügyi szakembereket fenyegető veszélyek és az anyákkal kapcsolatos, mesterségesen kialakított princípiumok mind azt szolgálták, hogy megnöveljék az akkor 20 millió fős Románia népességét. A cél egyértelmű és világos volt: felnevelni a csakis a Kárpátok Géniuszához hűséges új generációt. A megalázó, traumatizáló és a nők önrendelkezését semmibe vevő törvény nyomán mintegy 2 millió nem kívánt gyermek született, 25 ezren félárván maradtak és 10 ezer nő belehalt a szülés szövődményeibe. Ebben a környezetben élt Dancs Rózsa is, aki fentebb említett kötetében kiírta magából szenvedéstörténetét, amit tetézett a már Kanadában, az 1989-es romániai forradalom után nyilvánvalóvá vált tény, miszerint férje besúgó volt a Securitate berkein belül és róla is jelentett.

Az egyes szám, első személyben megírt történethez a színpadi adaptációt illetően kétségkívül a monodráma műfaja áll a legközelebb. A szerepformálás veszélye, hogy csábít az önsajnálatra és a szentimentalizmusra. Ujhelyi Kinga szerencsésen elkerüli ezeket a buktatókat, puritán színészi eszköztárral közelít az intim témához. Azonban visszafogott közlési energiáiból fakadóan helyenként elvész az előadás íve: bármennyire is drámaiak a szituációk, a szöveg és a mozgás jelen esetben önmagában nem viszi el a hátán a csaknem egy órát, és a testi-lelki fájdalmak megjelenítése is néhol inkább technikai megoldásnak tűnik, mintsem, hogy valóban őszinte lenne. Mindemellett az előadás erénye Ujhelyi helyenként vibráló feszültsége, ami olykor közönségre is átragad, és az izgatottsággal teli várakozás így már nem csupán az előadóra, hanem a nézőkre is igaz lesz, akiknek egy része feltehetőleg nem tudja, hogy mi történik majd a következő pillanatban.

Szabó K. Istvántól, az egyre inkább foglalkoztatott és elismert rendezőtől évekkel ezelőtt izgalmas A trójai nők rendezést láttam a Maladype Színházban, és nemrég némileg konvencionálisabb Az ajtó színrevitelt a Nemzeti Színházban. Az Anyaöl általa tervezett játéktere alapvetően kórtermekre jellemző, térelválasztó fémszerkezetekről lelógó függönyökből áll, amelyek nyomasztón, sterilen fehérek, tejszerűn homályosak és a rajtuk átszűrődő rejtélyes fények sokszor kontúrjukat vesztik. A színésznő jelmezének két hangsúlyos eleme a titkosrendőrök ruháját idéző khaki színű ballonkabát és a véres rongyként is a nyakában lógó pirosra színezett kendő, ami egykor a román úttörők, vagyis a pionírok viselete is volt: mindkettő a diktatúra halált hozó ölelése.

Mielőtt Ovidiu Iloc megrendítő zenéjére feltűnik az éneklő gyermekek képe a háttérben, Ujhelyi Kinga lassacskán behúzódik a kezelőszék alá. Kezét rákulcsolja a fémkeretre, amelyen, mintegy börtönrácson, csekélyke ablakon keresztül szemléli környezetét. Dancs Rózsa volt annyira bátor, hogy önmaga és gyermekei megmentése érdekében szakított múltjával. Nem esküdnék meg rá, hogy a nézők közül mindenki képes lenne erre.

Oláh Zsolt

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Románia Történelem Erdély Pesti Vigadó

Ajánlott bejegyzések:

  • Édeskeserű turné: Erdélyi körútra indul a Magyar Állami Népi Együttes Édeskeserű turné: Erdélyi körútra indul a Magyar Állami Népi Együttes
  • Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Varázslatos kaland színezi a nyaralást Varázslatos kaland színezi a nyaralást
  • Két jubileum – egy rendhagyó évad! Két jubileum – egy rendhagyó évad!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr3417963480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard