A Hunnia Records gondozásában jelent meg Borbély László zongoraművész Bach-lemeze, amelynek járvány késleltette bemutatójára idén december 13-án kerül sor a BMC Koncerttermében.
A felvételen a nyugati művészi zene történetének egyik legnagyobb dicsfénnyel és legtöbb mítosszal övezett darabja, A fúga művészete hangzik el. A mű keletkezéstörténete, utóélete és értelmezése egyaránt tele van rejtélyekkel. Sokáig például Bach utolsó művének hitték, mígnem kiderült, hogy a ma ismert, befejezetlen változat egy posztumusz kiadásban maradt ránk, amit egy jóval korábbi szerzői kézirat előzött meg. Bár kétségkívül élményszerű játszani- és hallgatnivalót kínálnak, nem tudjuk, hogy Bach csak tanulmányozásra szánta-e ezeket a darabokat, vagy megfordult a fejében, hogy teljes egészében is előadják majd a fúgaírás csínját-bínját bemutató, végtelenül összetett sorozatot.
„Miért vonzódom az olyan »megmászhatatlan hegycsúcsok« iránt, amilyen A fúga művészete? Mindig is rabul ejtettek a komplex zenei struktúrák, ahogyan a zene mint beszélt nyelv törvényszerűségeinek kutatása is. Elsősorban azért kihívás számomra egy hasonlóan monumentális és embert próbálóan nehéz művel foglalkozni, mert egyedül ez az a szint, ahol szembenézhetek korlátaimmal, saját végességemmel. Itt nyilvánvalóvá válik, hogy a Tökéletességet mi, emberek csak megcélozhatjuk, elérni viszont mindig is képtelenek leszünk. Éppen ez az oka annak, hogy sohasem érzem késznek az interpretációmat, s megkockáztatom, viszolyognék is ettől. Egy műhöz való viszonyulás sohasem lesz, sohasem lehet befejezett, ahogyan a bachi zene is egy folyamatosan alakuló, variálódó, önmagát újratermelő, végtelen »játék«. Bach a zenei változékonyságot helyezi bele az isteni változatlanságba” – Borbély László
Jegyek 2500 forintos áron kaphatók a helyszínen, a bmc.jegy.hu oldalon, valamint az InterTicket országos Jegypont hálózatában.