Két demilitarizációs tanulmány hangzik el január 17-én a Fonóban a Studio Dan és Ladik Katalin közreműködésével az Átlátszó Hang Újzenei Fesztiválon.
A bécsi Studio Dan zenei és előadóművészeti „mindenevők” gyülekezete. Az újzene mellett egyaránt otthonosan mozognak a jazz, az improvizált zene vagy a hangszeres színház műfajaiban is többek között. Vendégszólistájuk, Ladik Katalin költő, performer, a magyar hangköltészet úttörője, aki idén ünnepelte 80. születésnapját. Kettejük közös produkciója Gryllus Samu számukra komponált darab-párja, a Demilitarizációs tanulmányok. Ennek kiindulási pontja John Cage gondolata a nyelv lebontás általi demilitarizálásáról, illetve Cage Empty Words sorozatának milánói 1977-es bemutatója, mely a felszabadult közönség, és a 140 percen keresztül rövid szövegtöredékeket előadó Cage provokatív happeningje volt. Az esten szerepel a 2016-ban elhunyt amerikai zeneszerzőnő, Pauline Oliveros hangszerekre és kavicsokra írt Pebble Music-ja, valamint az amerikai születésű, svájcban élő Jalelu Kalvert-Nelson az együttes számára írt új kamaraműve a The Heart´s Residue. Ez utóbbi kiindulási pontja az emberi élet trauma utáni felépülése, a megtört szív „maradékának” továbbélése.
Műsor:
Pauline Oliveros: Pebble Music (1992) - 16'
Gryllus Samu: Two Demilitarisation-Studies (2022) - 26'
I. Katalin Ladik: If a Flame would Fade Away
II. Empty Sounds of J.C.
Jalalu-Kalvert Nelson: The Heart's Residue (2022) - 20'
Ladik Katalin
Studio Dan:
Sophia Goidinger-Koch – hegedű //violin
Maiken Beer – cselló // cello
Doris Nicoletti – fuvola // flute
Spiros Laskaridis – trombita // turmpet
Daniel Riegler – harsona, művészeti vezető // trombone, musical director,
Theresa Dinkhauser – kalrinét // clarinet
Alexander Forstner - technika
Ajtony Csaba – karmester // conductor