Nem mindennapi vállalás Kiss-B. Atillától Andrew Lloyd Webber Requiemjének bemutatása a Budapesti Operettszínházban, április 7-én, nagypénteken este.
Az intézmény főigazgatója a zajos, pezsgős premierek után a világhírű musicalszerzőhöz fordult, hogy méltán népszerű művével és a színház sztárénekeseivel együtt különleges utazásra hívja a közönséget. Amikor tavaly ősszel először láttam a Requiemet az Operett művészeinek előadásában, fölmerült bennem, hogy mi a titka annak, hogy a legendás nyolcvanas évekbeli bemutató után sokan érzik úgy, hogy személyesen, hozzájuk szól ez az éteri, érzékeny dallamvilág? S vajon miért éneklik azóta is rangos nemzetközi előadók tucatjai? Az egyik lehetséges ok, hogy a zeneszerző maga is végtelenül személyes indíttatásból, apja emlékére írta a Requiemet.
A Requiem – bár gyászzene, mégis – igazi zenei kuriózum. Webber néhol igen csak lendületes ritmusú, olykor hangerőben is lehengerlő misét alkotott, amiben nagy szerep jut a tekintélyes létszámú énekkarnak is.
A szopránra, tenorra és fiúszopránra írt mű majd' negyven évvel ezelőtti New York-i bemutatóján Lorin Maazel dirigált, és Placido Domingo mellett Sarah Brightman és Paul-Miles Kingston énekeltek. A korabeli amerikai kritika nem bánt kesztyűs kézzel egyikőjükkel sem. Egyesek szerint a zenei anyag például Mahler, Puccini, Bernstein, Verdi, Fauré, Mozart és Britten világát is idézi. Mintha egy szelíd kárpitszövő egyszer csak vérszemet kapna és a mindenhonnan elé hordott anyagmintákból hirtelen összevarrna egy őrült paplant, Domingo küszködik a magasságokkal, az énekesnő pedig csak azért énekli a szólamát, mert a zeneszerző felesége – mondták. Egyszóval: alaposan helyben hagytak mindenkit. Hogy igazuk volt, vagy sem, az már nem befolyásol semmit, elvégre a kritikusok nevére már senki sem emlékszik, az értékes mű viszont fenn maradt, és azóta is töretlen sikert arat, bárhol is kerül színpadra.
A Budapesti Operettszínházban látható előadás alkalmat ad arra is, hogy a közönség új oldalukról is megismerje kedvenceit. A nagypénteken látható és hallható Fischl Mónika szoprán és Ninh Duc Hoang Long tenor neve garancia a minőségi zenei élményre. Mindkét művész a színház társulatának alap pillére. Az Artisjus- és Liszt Ferenc-díjas énekesnő hosszú évek óta operett primadonna főszerepek sokaságát énekli, de Mozart, Donizetti, Verdi, Puccini és Bizet operái sem állnak messze tőle. Ninh Duc Hoang Long a köztelevízió Virtuózok című műsorában lett széles körben ismert Kacsoh János vitézének belépőjével, és Bánk bán közismert nagyáriájának eléneklésével. Mégis úgy tűnik, hogy az igazi kiteljesedést az egész estés operettek adják meg számára, ahol alkalma nyílik egy-egy eltérő szerepalak megformálására.
Éppen ezért, bár első hallásra különösnek tűnik, a fentiek alapján talán mégsem az, hogy éppen az Operettben látható Webber ikonikus műve nagypénteken, Pfeiffer Gyula főzeneigazgató pálcája alatt a színház zenekarával és énekkarával. Az est első részében, a húsvéthoz kapcsolódó klasszikus művekben Süle Dalmát, Vadász Zsoltot és Pete Ádámot is láthatja majd a közönség. Minden bizonnyal lélekemelő élmény lesz miden néző számára.
Oláh Zsolt