A Szegedi Kortárs Balett március 26-án mutatja be a Nemzeti Táncszínházban a Tűz c. előadást. Juronics Tamás művészeti vezetővel beszélgettünk.
Juronics Tamás ezúttal három ikonikus, ugyanakkor izzóan szenvedélyes művet fűzött egy előadássá. A Szegedi Kortárs Balett művészeti vezetőjével Kalmár András beszélgetett a Kultúrpart Trend FM 94.2-n hallható műsorában:
Bernarda Alba háza
a „könnyek Andalúziájában"
Garcia Lorca utolsó alkotása, „a spanyol falvakban élő nők drámája” alcímű Bernarda Alba háza az egyéni boldogságot eltipró társadalmi kötöttségek bírálata. Egy gyászoló özvegy és lányai sorsán keresztül a bezártságból, az elfojtásokból adódó feszültséget, a vágyakozás erejéből táplálkozó egymás ellen fordulás természetét rajzolja meg. Lorca remekül érzékelteti a visszafojtott szenvedélyek fülledt légkörét. Aki meghajlik a kemény hagyományok előtt, magára vállalja az örök boldogtalanságot. Aki lázad ellene, aki derűt, boldogságot igényel, az belepusztul.
Bolero
„Ha vágy, akkor Bolero”
Egy húsz évvel ezelőtt végzett nemzetközi zenei felmérés szerint a Bolero hangzásvilága alkalmas leginkább arra, hogy beindítsa fantáziánkat. Parázsló szexualitástól fűtött, kérlelhetetlen, sodrón zakatoló dallam. A mű ötlete Ida Rubinstein táncosnőtől származik, ő adta a megbízatást 95 évvel ezelőtt Ravelnek, és első koreográfusa is egy nő, Bronyiszlava Nyizsinszka, a híres Vaclav Nyizsinszkij húga volt.
Bizet - Scsedrin: Carmen
a „kiömlő vér dala”
Carmennek lenni nem döntés, hanem sors kérdése. Mert, ha egy szépségescigánylány démonikus csáberővel születik, és szeretne kitörni addigi életéből; a könnyen indulatba jövő munkásnők, rájuk prédaként leső durva katonák és nagyhangú torreádorok közül, mit tehetne mást, mint engedni ezt a csáberőt működésbe lépni. És Carmen ösztönösen mesterien működteti: incselkedik, dacol, visszavág. Kapható, ám teljességgel megkaphatatlan. Minden férfit rabul ejtő nőiségével, zabolázhatatlan érzékiségével sikerrel harcol a férfiak fölényével szemben, mindaddig, míg egyszer a szívét is át nem engedi. A kisiklás pillanatnyi, ám ez a szerelem lesz a végzete mégis. Hiába menekülne, hiába taszítja el az érte mindent feladó, a szerelmes Micaela-t is elhagyó férfit, annak is egyetlen lapja maradt már. Carmen és Don José a vonzalom-taszítás kettős játékában mindvégig egymás ellenfelei, és megsemmisülésük is egymás által történik.
Tűz
Budapesti bemutató
Szegedi Kortárs Balett
Nemzeti Táncszínház Nagyterem / 2023. március 26. 19:00
Bernarda Alba háza
Táncolják:
Adela - Nier Janka / Miriam Munno
Lányok - Bocsi Petra, Letizia Melchiorre, Diletta Ranuzzi, Diletta Savini, Desirée Bazzani
Bernarda - Dusana Héraková
Pepe Romano - Vincze Lotár / Adam Bobák
Zene: Manuel de Falla
Fény: Szabó Dániel
Jelmez: Bianca Imelda Jeremias
Díszlet kivitelezés: Scabello
Koreográfus: Juronics Tamás
Bolero
Táncolják: Nier Janka, Letizia Melchiorre, Diletta Ranuzzi, Diletta Savini, Désireé Bazzani, Czár Gergely, Kiss Róbert, Adam Bobák, Vincze Lotár, Francesco Totaro
Zene: Maurice Ravel
Fény: Szabó Dániel
Jelmez: Bianca Imelda Jeremias
Díszlet kivitelezés: Scabello
Koreográfus: Enrico Morelli
Carmen
Carmen - Letizia Melchiorre
Don José - Francesco Totaro / Vincze Lotár
Micaela - Diletta Ranuzzi / Bocsi Petra
Torreádor - Kiss Róbert / Adam Bobák
Végzet – Czár Gergely
Lányok – Diletta Savini, Miriam Munno, Dusana Héraková, Nier Janka, Desirée Bazzani, Diletta Ranuzzi/Bocsi Petra
Rendőrök - Kiss Róbert, Vincze Lotár, Francesco Totaro, Adam Bobák
Zene: Georges Bizet, Rogyion Konsztantyinovics Scsedrin
Fény: Szabó Dániel
Jelmez: Bianca Imelda Jeremias
Díszletkoncepció: Juronics Tamás és Czár Gergely
Díszlet kivitelezés: Scabello
Koreográfus: Juronics Tamás és Czár Gergely
Művészeti vezető: Juronics Tamás
Igazgató: Pataki András