A MÚLT MEGJÖVENDÖLÉSE - A ZOHAR STUDIOS FOTÓI STEPHEN BERKMAN INTERPRETÁCIÓJÁBAN címmel nyílik legújabb időszaki kiállítása a Mai Manó Háznak.
Sejtelmes, olykor groteszk jelenetek, emlékkönyv női akttal, sziámi ikrek, görkorcsolyázó lány – mindez a 19. század közepéről, a nedves kollódiumos eljárás rövid, mára eltűnt korszakának lenyűgöző szépségével. A modernitás és a bizarr, fantáziadús megoldások felé nyitott, ugyanakkor a viktoriánus Amerika külsőségeit jól ismerő művész-mesterember, Shimmel Zohar képei a 19. századi New Yorkból jönnek Budapestre.
Ki volt ez az elfelejtett fotográfus, és hogyan került elő a hagyatéka? A rendkívüli kultúrkincsre Stephen Berkman talált rá. Berkman a 19. századi fotográfia megszállottja, az angol Frederick Scott Archer által 1851-ben kidolgozott technika, a hosszú expoziciós nedves kolloid-eljárás aktív kutatója. Ez a technika annak idején néhány év alatt népszerűvé vált, mert lehetővé tette, hogy a negatívról részletgazdag, finom tónusú papírképek készülhessenek.
Berkman több mint húsz éve egy cetlit talált a New York-i Chelsea ócskapiacon egy régi fotóalbumban, amelyen a Zohar Studio felirat szerepelt. Némi levéltári kutatás nyomán kiderült, hogy a főleg zsidók lakta Lower East Side-on a Pearl Street 432 alatt 1860-tól működött ez az intézmény Zohar Studios Photographs néven. Az előkerült bevándorlási iratok szerint Shimmel Zohar litván-zsidó bevándorló volt, aki 29 évesen, 1857-ben érkezett az Ellis Islandre.
A név – Zohar – magyar fordításban „ragyogást" vagy „fényességet" jelent, ami jól illik egy fotográfushoz. Talán nem véletlen, hogy a Zohár a zsidó misztikus filozófia egyik alapvető könyve, amelyet Mózes de León írt a XIII. századi Spanyolországban. León a Zohárt egy második századi tudósnak, Simon bár Jochájnak tulajdonította, aki a legenda szerint tizenhárom évre egy barlangba vonult el, hogy a könyvet megírta. Talán a Zohar stúdió történetével való párhuzam sem a véletlen műve.
A képek, amelyek nem csak portrék, hanem gyakran szokatlan, megkökkentő életképek, a Mai Manó Házban máig megőrzött napfényműteremhez nagyon hasonló stúdióban készültek.
Az első fotográfia a Zohar Studio emblémája, a kép közepén fiatal lány földig érő, tenyérnyi kerek fotókkal díszített ruhában. Meglepő, hogy a különös jelenség lábán görkorcsolya van. Szemben az általános vélekedéssel görkorcsolya már létezett az 1860-es években, és ebben mutatkozik meg talán legjobban a stúdió lényege – a modernitás és a bizarr, fantáziadús megoldások felé nyitott, ugyanakkor a viktoriánus kori Amerika külsőségeit jól ismerő művész-mesterember, Shimmel Zohar tudása.
A The Baroness of The Babylon Boulevard kép címe nyilván arra utal, hogy ezekben az években a bevándorlók tízezrei érkeztek New Yorkba teljes nyelvi Bábelt okozva. Ha hosszan, alaposan megnézzük az arcot, elbizonytalanodunk: egy fiatal nő, vagy egy szép arcú férfi néz-e vissza ránk? Eggyel több Mona Lisa-rejtély. A Three Wise Men and the Fool (A három királyok és a bolond) újabb rejtélyt hordoz. Négy szent embert látunk, de melyikük a bolond? Rejtély rejtély hátán. Ez a különös fénykép mintha a tükrök házához vezetne minket. Úgy érezzük magunkat, mint az álmából éppen felébredő alvajáró, aki zavarba ejtő kérdésekkel szembesül, olyanokkal, amelyekre többféle válasz adható.
A MÚLT MEGJÖVENDÖLÉSE – A ZOHAR STUDIOS FOTÓI STEPHEN BERKMAN INTERPRETÁCIÓJÁBAN
A kiállítás kurátora: Váradi András.
A kiállítás megtekinthető:
2024. január 26. – 2024. március 18.
Keddtől vasárnapig 12 és 19 óra között.
Hétfőn és ünnepnapokon zárva
Megnyitó: 2024. január 25., csütörtök, 18.00
A kiállítást megnyitja: Földényi F. László, műkritikus, József Attila- és Széchenyi-díjas esztéta