Kántor Kata koreográfus darabja 2 év után újra az Eötvös 10-ben.
Kántor Kata koreográfus, a Jelenlét Színház alapítója egy belső utazásra invitálja a nézőket a NEM TÖRTÉNT SEMMI című darabjával 2024. november 14-én az Eötvös10 kamaratermébe, kezdés 19 óra.
A két év után, ebben az évben egyetlen alkalommal újra látható performatív jellegű táncelőadás az emberi kapcsolatok törékenységét, a sérelmeken való felülemelkedés és a megbocsájtás lehetőségét vizsgálja Egyed Bea táncművész érzékeny előadásában.
A törékenységről
Mennyi repedés mindenben.
Szétfutnak sugár iránt és keresztbe,
egy pillanat se kell, hogy tovább
szakadjon a kusza háló,
szüntelen rianás az anyag
fagyos belsejében. Roppanások,
dörrenések, melyeket senki sem hall.
Kitágulnak az apró hézagok,
sötétség tör be a vékony ereken,
minden kiterjedés megkettőzi magát.
A test beleolvadna a végső ürességbe.
Elég egy apró ütés. Egy semmiség,
egy véletlen. Elég egy szó,
a figyelem kékhalála. Elég, hogy
a vágy ütköztessen egy részecskét
az agyban saját ellentétével.
Hogy megtörtént, egy villanás tudatja.
A test hirtelen megrázkódik. A vágy
és a félelem tombolása minden sejtben
felgyújtja a sötétséget, ami ettől
még mélyebb lesz. Amit egynek hiszünk,
talán ezer sziget inkább, összetorlódva.
A repedések tarthatják őket egyben.
/Schein Gábor/
A mozgásfolyamot az érzelmi csapdák, a megromlott viszonyok, bántó kapcsolatok inspirálták. Az Egyed Bea táncművész által érzékenyen előadott szóló érzelmileg felkavaró, festői képei már a szokatlan térhasználattal is kizökkentik a nézőt a komfortzónájából.
Létezik-e a feltétel nélküli szeretetnek, az önátadásnak az a foka, ami sérülés nélkül elbírja a másik sebzett lényét? Hogyan lehet megszabadulni az ambivalens transzgenerációs és sorskönyvi mintáktól, és megtalálni az önazonossághoz vezető utat? Elég-e a tudatosság, az önreflexió a pusztító folyamatok megállításához? Mikor kapcsol be az életösztön? Hogyan jöhet el a megtisztulás?
A táncelőadás az emberi kapcsolatok törékenységét és a sérelmeken való felülemelkedés és megbocsájtás lehetőségét vizsgálja. A belső személyes háború végső soron az egyén önfelszámolásával jár, jó lenne a békét még az életben megteremteni, s nem a halál által „nyerni el”. Amikor az ember szembenéz azzal, hogy a vágyaiból mit sikerült, illetve mit nem sikerült ki- és beteljesíteni, és kitekint az életet javarészt kitevő pótcselekvések halmazából, olykor felteszi a kérdést, hogy mi az, ami valójában történik vele az életben?
Mi történik a felismeréskor? Univerzális szempontból egyáltalán van-e jelentősége az egyéni emberi létnek a végtelen térhez és időhöz képest? Történik-e bármi attól, hogy megszületünk és meghalunk? Hagyunk-e bármi nyomot magunk után a világban?
A térspecifikus előadás díszlettervezője Körmendy Pál, jelmeztervezője Szűcs Edit, az előadás zeneszerzője Tóth Andor, a dramaturg alkotótárs pedig Szurma Ági. A világosítás és hangosítás Batta Gábornak köszönhető, az elengedhetetlen háttérmunkákban Csapó Márta Borbála és Gábor Zoltán segédkeznek.
Kántor Kata a Győri Balett növendékeként kezdte pályáját. Később számos alkotóval, társulattal dolgozott táncosként, pl.: TranzDanz, Pataky Klári, Tünet Együttes, Természetes Vészek Kollektíva, Ladjánszki Márta, Réti Anna, Közép-Európa Táncszínház, Élőkép Társulat, Artus, Gemza Péter, Döbrei Dénes, Andaxínház, Dream Team, Még 1 Mozdulatszínház... 2004-ben elvégezte a Magyar Táncművészeti Egyetem koreográfus szakát, majd 2010-ben a moderntánc pedagógus szakot. 2010-től dolgozik a kassai Thália Színház társulatával, 2013-tól 2024-ig a társulat tagja is volt koreográfusként. Jelenleg újra szabadúszó koreográfusként készít koreográfiákat más színházak, főként az Anyaszínház számára is, önálló alkotásait pedig az általa alapított Jelenlét Színház nevével jegyzik.
Egyed Bea táncművész, előadó, performer, színész. Tanulmányait a Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakközépiskolában kezdte. Folyamatosan képzi magát, a klasszikus balettől kezdve a különböző kortárstánc technikákig számos workshopon vett részt. Táncosként dolgozott Pataky Klári és Duda Éva társulatával és meghívott külföldi vendégművészeivel, Grecsó Zoltánnal, Fehér Ferenccel, a Frenák Pál Társulattal, a Forte Társulattal, a Radioballet formációval, és a HODWORKS társulattal. Az utóbbi években önálló koreográfiákat is készít, főleg szóló alkotásokat, valamint Bodó Viktor rendezéseiben is rendszeresen fellép.