A néphagyomány értékeiről, a hagyományközvetítés sajátos módszertanáról szól az idén harmadik alkalommal megvalósuló Szakmai (élmény)nap, amelyen Gyermekkultúra mesterszakos hallgatók vesznek részt.
A pedagógusképzésben résztvevő egyetemisták elméleti előadások, bemutató foglalkozások, elemző beszélgetésekre is lehetőséget adó műhelymunkák mentén beavatást nyernek a néphagyomány mai alkalmazásának szemléletmódjába. Mindemellett megismerkednek a több mint ötven éves táncházmozgalom hagyományközvetítő jó gyakorlataival is.
Tudásbővítésről, meglévő ismeretek kiegészítéséről, tapasztalatok megosztásáról és szemléletformálásról szól ez a nap, tartalmilag gazdag, módszereiben változatos programtípusokkal, törekedve a sajátélményű tapasztalatszerzésre.
A szakmai élménynap fókuszában a hagyományos mesemondás, a népi játék és élőzenével kísért néptáncoktatás, az óvodai és szakköri kézműves tevékenységek, a múzeumpedagógia és az élőzenés gyermektáncház műfajai állnak.
Előadói – köztük a Hagyományok Háza munkatársai, dr. Sándor Ildikó és Gál Boglárka – valamint Fábián Éva, Bese Botond, Dobi Pál, Kiss Márton Zsolt, Kocsis-Pintér Borbála olyan elismert szakemberek, akik elméleti felkészültségük mellett az oktatásban és a közművelődés különféle színterein szerezték sokrétű gyakorlati tapasztalataikat, máskülönben pedig a Hagyományok Háza módszertani képzéseinek, gyermekprogramjainak állandó közreműködői.
„A néphagyomány értékei oly módon válhatnak a kortárs gyermekkultúra részévé, ha minél több olyan felkészült szakember van, aki kellő néprajzi tájékozottsággal rendelkezik, ugyanakkor a néphagyományátadás módszertanát és eszközeit is jól ismeri ahhoz, hogy az oktatás és közművelődés színterein alkalmazza – mondta el az élménynap főszervezője, Németh Nóra etnográfus, a Hagyományok Háza Közművelődési és Tudományos szakcsoportjának munkatársa, majd hozzátette: „Tapasztalatunk szerint hálás dolog ebben a műveltségben elmélyülni, mert az is gazdagabbá válik, aki tanítja-átadja és az is, aki tanulja.”
A Hagyományok Háza egyik alapvető célkitűzése ezzel a rendezvénnyel, hogy két fontos terület, az oktatás és a közművelődés közötti szakmai párbeszédet és hosszútávú együttműködést segítse és erősítse bevonva a folyamatba a felsőfokú pedagógusképző intézményeket.
A másik meghatározó küldetése pedig, hogy ne egy múltbeli, lezárt műveltséget ismerjenek meg a hallgatók, hanem a hagyományos kultúra továbbélő és továbbéltethető elemeinek vizsgálatára és alkalmazására nyújtson alternatívát, ami közvetíthető a társadalom különböző rétegei felé a mai kor igényei szerint.
Fotók: Dusa Gábor