Július 25-én a Fesztivál Akadémia Budapest jubileumi Summerfestjének egyik legkülönlegesebb eseménye, a Schubertiáda kalauzolja végig a közönséget Franz Schubert lenyűgöző zenei világán.
A Kelemen Barnabás és Kokas Katalin által alapított, 10. jubileumát ünneplő Fesztivál Akadémia idén nyáron is olyan világszínvonalat hoz július 18-28. között Budapestre, amiért érdemes ezeket a nyári napokat a fővárosban tölteni.
A FAB tematikus programjai sorában különleges helyet foglal el a Schubertiáda július 25-én, amely egy teljes napon át kalauzolja a közönséget Franz Schubert zenei világában: három különböző hangulatú koncert, három napszak, számos kiváló szólista és kamarazenész idézi meg mindazt, amely Schubert műveit időtlenné teszi.
A FAB-Summerfesten a világ legjelentősebb klasszikus zenei szólistái és a jövő tehetségei közösen lépnek színpadra „Elhoztuk a világot – elhozzuk a jövőt” mottóval.
Valódi kamarazenei gyöngyszemekkel, ingyenes délelőtti hangversennyel kezdődik az egy napon át tartó Schubert-zenefolyam a FAB-Summerfest keretében. A Zeneakadémia Solti Termében felcsendül az egyik legismertebb Schubert-kvartett, a drámai erejű d-moll vonósnégyes, a „Halál és a lányka” kiváló fiatal művészek előadásában.
Ezt követi a Szonatina hegedűre és zongorára Abouzahra Amira és Palojtay János érzékeny előadásában. Ez a mű Schubert egyik leglíraibb kamaradarabja, a fiatalkori kompozíciók letisztultságával és játékosságával. Schubert f-moll fantáziája (D. 940), amely eredetileg négykezes zongorára íródott most Dobrinka Tabakova vonósnonettre készített átiratában szólal meg.
A fantázia a romantikus zongorairodalom egyik korai mesterműve: formabontó szerkezete, megrázó érzelmi íve és mély melankóliája Schubert életének egyik legválságosabb időszakát tükrözi. Az átirat bravúros módon ad új életet a darabnak Boris Brovtsyn, Coco Tomita, Kelemen Gáspár, Maya Kasprzak (hegedű), Maxim Rysanov, Bojana Serovic (brácsa), Kokas Dóra, Christian-Pierre La Marca (cselló) és Fejérvári Zsolt (nagybőgő) előadásában.
Schubert kamarazenei életművének három különböző arcát ismerheti meg a közönség a délutáni koncerten 15 órától. Elsőként a Quartetsatz (D. 703), azaz a c-moll vonósnégyes-tétel hangzik el Amira Abouzahra, Coco Tomita, Osztrosits Éva és Hartmann Domonkos előadásában. Schubert egyik legsűrűbb, legfeszültebb kamarazenei kompozíciója mindössze egyetlen befejezett tétel, mégis önálló műként is teljes egészt alkot.
Ezt követi a ritkán hallható, nagyívű és technikailag is rendkívüli kihívást jelentő C-dúr fantázia (D. 934), a romantikus hegedűrepertoár egyik különleges ékköve, amelyet Maya Kasprzak (hegedű) és Nagy Péter (zongora) tolmácsol. A szünet után a délután méltó zárásaként csendül fel az 1. (B-dúr) zongoratrió (D. 898), a kamarazene irodalom egyik legtisztább és legpoétikusabb alkotása Coco Tomita, Christian-Pierre La Marca és Nagy Péter előadásában. Schubert itt már nem vívódik, hanem elfogad, szemlél, és átlényegülten mesél a hangok nyelvén.
Az esti FAB Schubertiáda-koncerten a műfaji és karakterbeli sokszínűség Schubert zenéjének egész világát tárja a hallgatók elé. A program első részében Schubert dalművészetének két ikonikus alkotása csendül fel: a balladaszerű feszültséggel telített „Erlkönig” (D. 328), valamint a „Winterreise” ciklust záró, megrendítő „Der Leiermann” (D. 911/24). A FAB-ra visszatérő, kiváló Johannes Held baritonja és Nagy Péter érzékeny zongorakísérete a schuberti dal expresszivitását és drámaiságát idézi meg.
Ezt követi az a-moll hegedűszonatina (D. 385), amelyet Jonian Ilias Kadesha előadásában hallhat a közönség. A szonatina a fiatal Schubert egyik legszerethetőbb kamaradarabja: klasszikus formákba öntött, lírai és világos dallamvilág jellemzi, amelyben már felvillannak a későbbi mesterművek finom zenei gesztusai.
A koncert első felének zárásaként a szerző kevésbé ismert, de annál szellemesebb, kétzongorás kompozíciói következnek: az 1. (D-dúr) katonai induló (D. 733), valamint a két karakteres induló (D. 968b). Ezek a darabok a zenei játékkedv és a ritmikai invenció gyönyörű példái, amelyekben Schubert egyszerre válik humorossá, elegánssá és elmélyültté.
A szünet után méltó lezárásként hangzik el Schubert egyik legnépszerűbb kamarazenei alkotása, A-dúr zongoraötös, közismert nevén „A pisztráng” (D. 667) Kelemen Barnabás, Kokas Katalin, Fenyő László, Fejérvári Zsolt és José Gallardo közös előadásában. Az est Schubert emberi és zenei világának teljes spektrumát tárja elénk – a balladától a klasszikus kamarazenén át a ragyogó, életigenlő ötösig –, valódi zenei utazás.
A Fesztivál Akadémia Budapest kiemelt művésze idén Maxim Vengerov, aki mellett olyan nemzetközi kiválóságok lépnek fel és tanítanak a 10 nap alatt, mint Sergei Nakarjakov, Boris Brovtsyn, Thomas Dunford és a Jupiter Ensemble, Andreas Ottensamer, Dora Scwarzberg, olyan hazai kiválóságok mellett, mint Fenyő László, Csalog Gábor, Pusker Júlia, Králik Abigél, Keller András és a Concerto Budapest, vagy az Anima Musicae, Mácsai Pál, Pasztricsák Polina, Molnár Piroska vagy ifj. Sárközy Lajos és zenekara és a Söndörgő.
“A Zene Mindenkié”, ezért a Fesztivál Akadémia Budapest nagyon változatos jegyárakkal dolgozik, 1000 Ft-tól 20.000 Ft-ig kaphatóak a jegyek.