Három kiállítás, három világ – a nunchi csendes figyelme, Korea kettőssége és az emlékezet újraírt története fotókon keresztül.
Nunchi – A csend hatalma - Fotókiállítás
A kiállítás megtekinthető: 2025. augusztus 30. – október 5.
A nunchi a koreai élet egyik alapelveként értelmezhető. Ez egyfajta intuitív érzékenység, amely képessé teszi az embert arra, hogy megértse mások érzéseit, gondolatait és nonverbális jelzéseit.
A kiállítás a kölcsönös párbeszéd jegyében jött létre. A különböző időben és térben született alkotások mögött álló fotográfusokat a közös gondolkodás igénye kapcsolja össze. Ez a fajta együttműködés olyan kooperációt eredményez, amely során az eltérő látásmódok és koncepciók fokozatosan egymáshoz idomulnak. A kiállított művek olyan kérdéseket vetnek fel, amelyek az alkotókat személyesen is foglalkoztatják, mégis közös térben, egy időben válnak láthatóvá.
Kiállító művészek: Moon Sang-wook, Kim Mi-kyoung, Park Byung-moon, Jang Jong-woon, Han Hee-joon
Valahol Koreában. Molnár Zoltán: Dél-Korea, 2023 – Benkő Imre: Észak-Korea, 1984, 1989
A kiállítás megtekinthető: 2025. augusztus 30. – október 5.
Benkő Imre (1943–) és Molnár Zoltán (1973–) a magyar kortárs dokumentarista fotográfia megkerülhetetlen alakjai. Pályájuk egy pontján összekapcsolódtak és azóta is szoros barátságot tartanak fenn. Benkő Imre és Molnár Zoltán utazó fotográfusok képein egyaránt felfedezhető a belső utak mentén végbemenő személyes fejlődés, valamint a másik ember felé fordulás letisztult képi világa.
Bár mindketten saját művészi irányukat követik, a két sorozat mégis összekapcsolja Észak- és Dél-Korea szellemi gyökereit, és olyan mélyebb párhuzamokat tárnak fel a két ország között, amelyek elsőre talán egymástól távolinak tűnnek.
A kiállítás ingyenesen megtekinthető: 2025. szeptember 2. – október 26.
Hogyan formálják a fényképek a múltról alkotott elképzelésünket? Mi számít hitelesnek a digitalizmus korában? Hogyan születhet identitás egyszerre igazságból és fikcióból, hiányból és képzeletből? Ezekre a kérdésekre reflektál Sander Coers holland fotográfus POST című munkája, amely finom esztétikával és nosztalgikus hangulatidézéssel mesél az emlékezet felépítéséről, formálódásáról, és újraalkotásáról.
A sorozat mesterséges intelligenciával generált és archív családi képeket ötvöz, hogy megkérdőjelezze az emlékezet és vele együtt a férfiasság konstrukcióját a vizuális kultúrában.
Coers gyerekkorában órákon át a böngészte – elmerülve a részletekben – nagyszülei fényképalbumait, amelyekben nagyapja öröksége és indonéz gyökerei sejlettek fel. Vágyott arra, hogy a fotókon keresztül közelebb kerüljön nagyapja múltjához, de az ezt övező csend megnehezítette a történet egészének megértését. Ennek a hiánynak az áthidalására a Midjorurney mesterséges intelligencia alapú képgeneráló szoftver segítségével bővítette a családtörténetét.
Az AI algoritmust úgy tanította be, hogy a nagyszülei 1940-es évektől az 1990-es évekig terjedő albumai alapján generáljon új képeket. A színvilág, a tájak és a ruhák idézik az archív fotókat, azonban minden teljesen fiktív.