Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Amiről hallgatnunk kell

Amiről hallgatnunk kell

Kenéz László a szerző friss bejegyzései 2008. 04. 08.
Hagymaszag a mennyországban
2011-03-16 10:09:00

Bent valaki feszült figyelemmel tekergette a mobil kamera irányítókarját. A képernyőn egymás után jelentek

Halálugrás a szakadékba
2009-03-01 07:12:00

Mindenki csak egy lépésre áll az akusztikus szeretők, borok, szivarok és egyéb tudatmódosítók kiegészítő

A hárem fura ura
2009-02-22 07:11:00

Hogyan is festhet egy hárem őre? Legalább egyszerre két nézőpontból kell látnunk: egyrészt a hárem női

Eltűnt mesterek
2009-02-13 07:01:00

A szemünk és a fülünk között anatómiailag néhány centi a távolság, érzéki értelemben a látást és a

további bejegyzések a szerzőtől »

Adjunk hálát az égnek, hogy senkinek sem jutott eszébe szöveget írni Mendelssohn szöveg nélküli dalaihoz. Éppenséggel megtörténhetett volna. Kiegészíteni bármilyen művet mindenkor gőg, ám bizonyos esetekben egyenesen megbocsáthatatlan. Ilyenkor nincs kegyelem.

2008. április 26. szombat 11:00
Régi Zeneakadémia (VI. Vörösmarty u. 35.)
Miriam Gómez-Morán (zongora)

Itt van például Bach Wohltemperiertes Klavierjának C-dúr prelúdiuma. Mindenki ismeri: tárátiti-tititi-tárátiti-tititi, tárátiti-tititi-tárátiti-tititi és így tovább. Kíséret, dallam nélkül. Szinte ordít a hiány. Erre a kíséretre így könnyedén rá lehet húzni ívelt dallamokat s azután már szöveget is illeszthetünk hozzá. Aaaaaa-veeeee, Ma-riiii-iiii-aaaaaa. Gounod keze nyomán a darab remixváltozata minden esküvőn könnyeket csal a szemünk sarkába. Nagyszerű. De miért szorulna az eredeti kiegészítésre?

Caspar David Friedrich: Holdfelkelte a tengernél (1822)

Vannak darabok, s ilyenek Mendelssohn szöveg nélküli dalai is, amelyek hiánya nem hiányosság, hanem felkiáltójel. Vagyis, a hiány ez esetben a mű, hm, konstitutív eleme. Másként, olyan mozzanat, amely nélkül a darab nem az, ami, hanem valami egészen más. A Wohltemperiertes Klavier nyitódarabja annak hagy helyet tudatosan, ami csak hallható hang nélkül szólalhat meg. Bennünk és csakis bennünk. Ha kiegészítik, vége.

Mendelssohn is tudatosan helyet hagy annak, ami csakis érthető szavak nélkül beszélhet hozzánk. Szól a dal, halljuk az énekdallamot, ám nem énekel senki. Tisztán kivehetőek a sorok, de egyetlen szó sem hangzik el. Nem értjük, mert úgy tűnik, nincs is mit érteni. Mégis szól hozzánk. De hát hogyan is beszélhetne így?

Talán mindenkivel előfordult már, hogy álmában választ kapott. Nem egyszerűen valami fontos jutott a tudomására, hanem azt értette meg, ami számára a legfontosabb a világon. Azután felébredt, a „mindent értés” érzése megmaradt, ám a konkrét, szavakba önthető válasznak nyoma veszett.

Műsor:

Schubert: Két impromptu, D899/3, 4
Mendelssohn: Dalok szöveg nélkül, Op. 53/2, 62/6, 67/4, 62/1
Chopin: Scherzo, Op. 20
Clara Schumann: Noktürn, Op. 6/2
Schumann: Novellette, Op. 21/8
Liszt: Scherzo és induló

Erre persze lehet azt mondani, hogy ez esetben nem értettünk meg semmit, illúzió az egész, szót sem érdemel. Nos, megérteni valamit, minden érzelemtől mentesen, sima ügy. Amikor azonban alapvető fontosságú kérdésekről van szó, hiába is küzdünk az eszünkkel a válaszért. Ilyenkor érzelem, érzelem, érzelem kell. Az, ami a legfontosabb, nem a felvilágosodás, hanem a romantika ügye. Át kell érezni, csak úgy, egyszerűen, átérezni, mert a választ nem lehet az elme érzelemmentes belátásaiból összerakni. Ha tehát a „mindent értés” érzése nem érdemel szót, az nem azért van, mert érdektelen, hanem azért, mert legfontosabb érzésként nem szót érdemel.

Dal kell hozzá s e dalhoz, ami a legfontosabbról szól, olyan vers, amely minden verset magában foglal. Sok dallam szólhat erről hozzánk, de vers csak egyetlen: a szöveg nélküli. Ha szavakba öntik, vége.

„Amiről nem lehet beszélni, arról hallgatni kell” – mondja Wittgenstein.

Mendelssohnnak sincs mit mondania nekünk. Egyszerűen hallgatnunk kell.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Zene Komolyzene Kenéz László

Ajánlott bejegyzések:

  • Concerto Mesteriskola Albrecht Mayer oboaművésszel Concerto Mesteriskola Albrecht Mayer oboaművésszel
  • Újra Veszprém lesz az operett fővárosa Újra Veszprém lesz az operett fővárosa
  • TITOK évad a Pannon Filharmonikusokkal TITOK évad a Pannon Filharmonikusokkal
  • Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében
  • Idén is a Gyerek Szigettel kezdődik a vakáció Idén is a Gyerek Szigettel kezdődik a vakáció

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr927826070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard